FutureLab – studenckie laboratorium innowacji powstało na Politechnice Krakowskiej. Będzie finansowo i organizacyjnie wspierać realizację projektów naukowych studentów uczelni. Na początek otrzymają oni blisko 300 tys. zł.
Specjalnie na potrzeby studenckiego laboratorium Politechnika przeznaczyła ponad 200 m² powierzchni coworkingowej przy ul. Lea 114 (dawne CEBEA) w Krakowie. Młodzi inżynierowie wszystkich branż, w których kształci PK, będą tu mieć do darmowej dyspozycji sale do dyskusji i pracy w grupach, prowadzenia szkoleń i eksperymentów. Pomyślano także o miejscu do odpoczynku z kuchnią, jadalnią i tarasem. Projekt wnętrz FutureLaba stworzyli studenci architektury i inżynierii wzornictwa przemysłowego PK pod kierunkiem wybitnych mentorów z branży designu. Nowocześnie zaprojektowana i wyposażona siedziba laboratorium będzie gotowa wiosną. Studenckie zespoły dostaną od uczelni środki na zakup aparatury, programów komputerowych, materiałów, a także na szkolenia i wyjazdy studyjne. Będą też mogły liczyć na bezpłatne wsparcie mentorów naukowych i biznesowych. FutureLab jest otwarty na współpracę z firmami, które będą zainteresowane współpracą ze studentami PK i postawią przez nimi innowacyjne wyzwania projektowe.
– Koncepcja FutureLab-a zrodziła się z potrzeby stworzenia przestrzeni, w której studenci Politechniki Krakowskiej – przy wsparciu finansowym uczelni i pomocy merytorycznej mentorów z PK i otoczenia biznesowego – mogliby realizować swoje naukowe i projektowe pasje, nawet te najbardziej futurystyczne i śmiałe. To będzie dla nich znakomity poligon i szansa na zdobycie praktycznych doświadczeń inżynierskich i biznesowych już w czasie studiów – mówi rektor PK prof. Jerzy Kazior.
Już od początku tego roku uczelnia zaczęła wspierać realizację 16 inżynierskich pomysłów, wyłonionych w pierwszej edycji „Konkursu Futurelab na projekty studenckie PK”. W sumie przeznaczy na ich dofinansowanie blisko 300 tysięcy zł. Wśród nagrodzonych finansowaniem projektów są m.in. tak oryginalne jak: budowa Pkanoe – łodzi z betonu tekstylnego ze spoiwem o obniżonym śladzie węglowym, która wystartuje w zawodach w Holandii; modułowe przystanki komunikacji publicznej; zdalnie sterowana łódź podwodna do działań w warunkach ekstremalnych; ekologiczny i biodegradowalny minidom – DOm35; system wsparcia procesu decyzyjnego dla budownictwa energooszczędnego; układ jezdny robota mobilnego do realizacji zadań transportowych w zautomatyzowanym systemie magazynowym; aplikacja mapowa do gier miejskich; elementy systemów napędu i bezpieczeństwa bolidu elektrycznego PKMechPower; zielone filtry zanieczyszczeń powietrza, oparte na roślinach uprawianych metodą bezglebową.
Małgorzata Syrda-Śliwa, źródło: PK