Aktualności
Życie akademickie
21 Lipca
Fot. Gabriela Kościuk/Politechnika Białostocka
Opublikowano: 2021-07-21

Kolejny bolid studentów PB gotowy do startu

Dwa lata zajęło studentom Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej zbudowanie nowego bolidu pozwalającego na udział w zawodach Formuła Student. Pojazd składa się z wielu innowacyjnych rozwiązań, które pozwalają na zwiększenie osiągów na torach wyścigowych.

To już siódme tego typu auto zbudowane na Politechnice Białostockiej. Nowy bolid Formuły Student CMS-07 to w porównaniu z poprzednimi konstrukcjami lepsza aerodynamika, elektronika, konstrukcja nośna, silnik, napęd oraz zawieszenie.

Dzięki wykorzystaniu nowych metod projektowania stworzyliśmy, a następnie użyliśmy do budowy 25 autorskich profili lotniczych. Tylne skrzydło bolidu wyposażyliśmy w system DRS (zaczerpnięty z aut Formuły 1) pozwalający na zmniejszenie ilości generowanej siły oporu oraz zmianę balansu aerodynamicznego.  Zaowocowało to zwiększeniem siły nośnej o 45,2% (skutkiem zwiększenia siły oporu o 41,7%) – opisuje Jakub Moroz z zespołu Cerber Motorsport działającego w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club na PB.

CMS-07 wykorzystuje hybrydową konstrukcję nośną, wykonaną z włókna węglowego oraz aluminiowej przekładki o strukturze plastra miodu (honeycomb). System łączności oparty o sieć GSM pozwala na dostęp do komputerów znajdujących się w samochodzie z dowolnego miejsca na świecie.

Najważniejszą innowacją dotyczącą silnika i układu napędowego było wprowadzenie nowego układu smarowania. Dzięki modyfikacji misy olejowej całkowita masa układu z płynami została zmniejszona o 1,2 kg – zdradza Moroz.

W bolidzie zastosowano także autorską 4-biegową skrzynię biegów, która poprawia akcelerację pojazdu.

Jednostka napędowa pojazdu generuje 57 Nm momentu obrotowego oraz moc maksymalną równą 82 KM. Charakterystyka auta w CMS-07 została zorientowana na łatwość prowadzenia pojazdu. Dzięki temu moment obrotowy zbliżony do maksymalnego jest dostępny już od 6500 RPM do 10500 RPM – dodaje Moroz.

Innowacją wprowadzoną do zawieszenia auta CMS-07 jest niski profil opon, pozwalający na zmianę właściwości jezdnych pojazdu.

Niski profil opony przekłada się na lepsze zachowanie auta w zakrętach przy dużych prędkościach – podkreśla Michał Gleba, koordynator zespołu Cerber Motorsport. – Dodatkowo zastosowaliśmy nową przekładnię kierowniczą, która jest lżejsza od poprzedniej o 400 g. Poprawiona została technologia wykonania wahaczy, przeprojektowany został przedni stabilizator pojazdu, co przełożyło się na obniżenie jego masy o ponad 350 g.

Prace nad autem trwały dwa lata. Łączny koszt budowy i startów bolidu CMS-07 w zawodach szacowany jest na 600 tys. zł. Wsparcia udzieliło Miasto Białystok oraz Zarząd Województwa Podlaskiego.

W tym roku Cerber zakwalifikował się na trzy serie zawodów Formuły Student: Formula Student Austria na słynnym torze Red Bull Ring, Formula Student East na torze F1 Hungaroring i Formula SAE Italy. Ponownie będziemy konkurować o najwyższe lokaty z drużynami z całego świata – zapewniają konstruktorzy.

Zespół Cerber Motorsport, który w tym roku obchodzi jubileusz 10-lecia istnienia, działa w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. Powstał w listopadzie 2011 roku za sprawą 17 studentów, pasjonatów motoryzacji. Na przestrzeni lat ponad 200 osób pracowało nad sześcioma generacjami bolidów CMS. Dzisiaj zespół liczy 31 osób i jest podzielony na 7 podzespołów: Aerodynamika, Elektronika, Zawieszenie, Jednostka napędowa, Konstrukcja nośna, Marketing i najnowszy Dział Autonomii Pojazdu. Głównym celem Koła jest zdobycie najwyższej pozycji w prestiżowych, międzynarodowych zawodach Formuły Student. Organizowane są corocznie w ponad 15 krajach, zrzeszają 770 zespołów, czyli prawie 31 tys. członków. Studenci projektują i wykonują bolid, który rywalizuje z drużynami z całego świata. O wygranej na zawodach nie decyduje jedynie szybkość auta, równie ważne są: konstrukcja, planowanie finansowe i sprzedażowe. Zawody są podzielone na konkurencje statyczne oraz bardziej widowiskowe – dynamiczne. Sędziami są m.in. konstruktorzy ściśle związani z branżą motoryzacyjną.

Jako pierwszy polski team Cerber Motorsport stanął na podium zawodów Formula SAE Italy w 2016 roku. Te zawody przyniosły również drugie miejsca w konkurencjach: Acceleration, Endurance i Skidpad.

źródło: PB

Dyskusja (0 komentarzy)