Na Uniwersytecie Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie otwarto Laboratorium edukacji geograficzno-przyrodniczej. Ma służyć do realizacji kursów zawodowych, przygotowujących studentów do wykonywania pracy w zawodzie nauczyciela geografii, przyrody oraz wiedzy o społeczeństwie.
Uroczyste otwarcie laboratorium odbyło się 1 października. Uczestniczyli w nim: rektor UP prof. dr hab. Piotr Borek, prorektor ds. współpracy i rozwoju dr hab. Alicja Panasiewicz, prof. UP, prorektor ds. kształcenia dr hab. Tomasz Rachwał, prof. UP, prorektor ds. nauki dr hab. Michał Rogoż, prof. UP oraz prorektor ds. studenckich dr Anna Stolińska. W spotkaniu wzięli również udział przedstawiciele Instytutu Geografii: dr Wioletta Kilar (dyrektor), dr hab. Jacek Szmańda, prof. UP (zastępca dyrektora) oraz kierowniczki merytoryczne projektu – dr hab. Danuta Piróg, prof. UP i dr Agnieszka Świętek.
To jedyna w Polsce pracownia, która symuluje naturalne, ale w wyższym standardzie niż w typowej placówce oświatowej, warunki szkolne. Przestrzeń ma służyć do realizacji kursów zawodowych, przygotowujących studentów specjalności nauczycielskiej do wykonywania pracy w zawodzie nauczyciela geografii, przyrody oraz wiedzy o społeczeństwie. Dzięki laboratorium studenci będą mieli możliwość przygotowania się do roli nauczyciela, poprzez wypróbowanie szerokiego spektrum technik, metod i środków pracy z uczniem w różnym wieku i z różnymi potrzebami edukacyjnymi. W koncepcji przewidziano kilka rodzajów stanowisk, również takie, które pozwalają na większą aktywność ruchową uczniów, np. z nadpobudliwością psychoruchową czy przeniesienie się studentów w atmosferę pokoju nauczycielskiego.
Laboratorium edukacji geograficzno-przyrodniczej powstało w Instytucie Geografii w ramach koncepcji kształcenia nauczycieli geografii i przyrody GEO ETOS, realizowanej od roku akademickiego 2019/2020 jako część zadań projektu „Kompetentny nauczyciel – mistrz i wychowawca”. Inwestycja została sfinansowana z funduszy Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz ze środków Uczelni i Instytutu Geografii.
źródło: UP KEN