Aktualności
Życie akademickie
16 Kwietnia
Opublikowano: 2019-04-16

Mobilny jak student

Płatności za studia i sprawdzanie obecności za pomocą QR kodów, powiadomienia push, kompatybilność z popularnymi aplikacjami (typu Google) i różnymi urządzeniami – takich rozwiązań oczekują od uczelni polscy studenci. Dotyczą one mobilnych i responsywnych wersji e-systemów uczelni. Choć bez niektórych udogodnień trudno wyobrazić sobie sprawne funkcjonowanie szkolnictwa wyższego, część z nich to melodia przyszłości.

Powyższe wnioski stanowią wynik badania opinii ponad 2500 studentów z całej Polski. Zostało one przeprowadzone w tym roku akademickim w ramach Spółki Celowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu przez dr hab. Waldemara Rydzaka, prof. nadzw. UEP.

Cel badania był znacznie szerszy. Miały one zweryfikować opinie studentów na temat różnych cech e-systemów uczelni. W odpowiedziach respondentów nie brakowało ciekawych spostrzeżeń na temat rozwiązań mobilnych – mówi dr hab. Waldemar Rydzak. – Wśród ankietowanych wzrosła liczba osób korzystających ze smartfonów do załatwiania spraw studenckich na uczelni. Było ich niemal 80%, co jest zbieżne z trendami rynkowymi. Ze względów kulturowych niektóre z propozycji respondentów, np. płatności QR kodami, znacznie lepiej sprawdziłyby się i sprawdzają w krajach azjatyckich czy USA. Wyznaczają one jednak „mobilny” kierunek dla rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce dodaje.

Wydawać by się mogło, że skoro oczekiwania użytkowników rosną, to równie dynamicznie powinny zmieniać się mobilne i responsywne wersje e-systemów czy stron www. Na co kładą nacisk osoby zajmujące się projektowaniem tego typu rozwiązań dla studentów?

Użytkownicy oczekują, że na różnych urządzeniach będą mogli z taką samą skutecznością załatwiać te same sprawy studenckie. Znaczna część oczekiwań odnośnie rozwiązań na telefon jest większa niż w przypadku narzędzi na komputer – podkreśla Żaneta Biedroń, konsultant w firmie Kalasoft. – Na jednej z warszawskich uczelni studenci masowo rezerwują pokoje w akademikach. Zrozumiałe jest to, że od responsywnej wersji strony www czy aplikacji mobilnej oczekują, że będą mogli przeprowadzić to szybciej i łatwiej niż w realnym świecie. Oznacza to konieczność uwzględnienia np. powiadomień o możliwości złożenia wniosku o akademik czy rezerwacji miejsca, które wzorem tych z Facebooka informują użytkowników o najważniejszych wydarzeniach z życia uczelni – wyjaśnia Biedroń.

Dodaje również, że w fazie testów kładzie się nacisk zarówno na część wizualną, jak  i funkcjonalną. Jej zdaniem dodanie nowej funkcjonalności to proces wieloetapowy, w którym istotne jest zwrócenie uwagi na realne potrzeby użytkowników.

Najtrudniej zrozumieć, co faktycznie kryje się za ich oczekiwaniami, a następnie zweryfikować to na wiele sposobów z wykorzystaniem urządzeń od różnych dostawców i o różnych cechach, np. odmiennych systemach operacyjnych, rozmiarach ekranów, taktowaniu procesora itp. – podsumowuje konsultantka Kalasoft.

Niektóre rozwiązania (typu QR kody) z powodzeniem funkcjonują na zagranicznych uniwersytetach, ale nie są popularne na polskich uczelniach. Przykładowo Harvard University umożliwia dzielenie się materiałami edukacyjnymi za pomocą QR kodów, a amerykański Vanderbilt University oferuje np. przewodnik po kampusie. 

Nie tak dawno dużo mówiło się o rozwoju QR kodów w Polsce, jednak w płatnościach mobilnych nie zyskały one aż takiej popularności, jak np. w śledzeniu przesyłek kurierskich. QR kody nie są również głównym tematem zapytań ze strony uczelni, lecz istnieje wiele innych rozwiązań na urządzenia mobilne, które mogą stać się popularne w najbliższym czasie. Należą do nich wersje responsywne i mobilne e-systemów, a także powiadomienia na telefon z e-systemów – mówi Grzegorz Kaliński, prezes firmy Kalasoft.

Jak zatem prezentuje się cyfrowa przyszłość szkolnictwa wyższego w Polsce? W opinii prof. Waldemara Rydzaka analiza danych z dwóch dotychczasowych edycji badań pokazuje, że ocena funkcjonalności e-systemu uczelni wynika nie tylko z wdrożenia tych funkcjonalności, ale przede wszystkim świadomości ich istnienia wśród użytkowników.

– Powinny one być znane wszystkim użytkownikom i zastępować tradycyjne metody załatwiania formalności. Do osiągnięcia tego celu potrzebne będą  inne rozwiązania wdrażane już przez uczelnie, np. e-dokumenty dla sprawnej wymiany informacji, czy proponowane przez respondentów typu integracja systemów uczelni z profilem zaufanym – podsumowuje dr hab. Waldemar Rydzak.

Michał Wasielewski

 

Dyskusja (0 komentarzy)