Strona internetowa Akademii Kaliskiej jest najbardziej dostępnym uczelnianym serwisem w Polsce – wynika z analizy ponad stu witryn prowadzonych przez szkoły wyższe.
Ranking przygotowała spółka Utilitia, która propaguje szeroko rozumianą dostępność, uniwersalne projektowanie i równy dostęp dla wszystkich, ze szczególnym uwzględnieniem specyficznych potrzeb osób z różnego typu niepełnosprawnościami. To już kolejna edycja tego zestawienia pokazującego dostępność cyfrową serwisów internetowych ponad stu polskich uczelni.
Głównym celem badania jest chęć zaobserwowania czy, a jeśli tak, to w jakim stopniu, zwiększa się dostępność serwisów internetowych szkół wyższych, zarówno publicznych, jak i prywatnych. Jesteśmy ciekawi, czy w coraz bardziej scyfryzowanym społeczeństwie instytucje te nadążają za współczesnymi standardami. Pole do obserwacji mamy spore, bo badanie, z przerwami, realizujemy od 2011 roku – wyjaśnia Michał Dziwisz ze spółki Utilitia.
Dostępność poszczególnych witryn sprawdzano automatycznie za pomocą autorskiego rozwiązania validator.utilitia.pl. Opierano się na wytycznych WCAG, będących zbiorem wskazówek, jak tworzyć dostępne treści cyfrowe. Wśród testowanych kryteriów były m.in. kontrast elementów tekstowych, poprawność linków, kolejność pól formularzy, zrozumiałość tekstu, dźwięk, poprawność językową. Badaniu poddano każdorazowo po 50 podstron danego serwisu lub całość witryny, jeśli miała ona mniej podstron.
Badanie objęło tylko pewien wycinek standardu WCAG, gdyż część kryteriów nie jest możliwa do przeanalizowania ich automatycznie, w takich testach musi uczestniczyć człowiek. Mimo wszystko, dzięki zautomatyzowaniu całego procesu, byliśmy w stanie otrzymać obszerną próbę, która pozwoliła spojrzeć całościowo na dostępność polskich uczelni – dodaje Dziwisz.
Do zdobycia było maksymalnie 10 punktów. Najlepiej w najnowszym rankingu wypadła Akademia Kaliska (8,9), która wyprzedziła Warszawski Uniwersytet Medyczny i Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich (po 8,6). Na kolejnych miejscach sklasyfikowano: Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu i Wyższą Szkołę Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi (po 8,3), Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie (8,2), Podhalańską Państwową Uczelnię Zawodową w Nowym Targu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie,Wyższą Szkołę Gospodarki w Bydgoszczy, Akademię Górniczo-Hutniczą w Krakowie, Wyższą Szkołę Biznesu – National-Louis University i Wyższą Szkołę Zdrowia, Urody i Edukacji w Poznaniu (wszystkie po 8,1 pkt.).
W stosunku do poprzedniego zestawieniu największą poprawę zanotowały: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona w Legnicy (+2,6) i Szkoła Główna Handlowa (+2).
MK
Dostępność serwisów internetowych szkół wyższych w roku 2022