Naukowcy Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej będą tworzyć systemy bezpieczeństwa w autobusach wodorowych. Współpracę w tym zakresie nawiązano z MPK Lublin.
Umowę podpisali prof. dr hab. Radosław Dobrowolski – rektor UMCS oraz Tomasz Fulara – prezes Zarządu MPK Lublin. Współpraca między uczelnią a przedsiębiorstwem komunikacyjnym trwa już od wielu lat. Kolejnym jej etapem będzie rozwój technologii wodorowej, która znajdzie zastosowanie w autobusach miejskich. Zostanie oparta na światłowodach, które mogą być wykorzystywane jako zestawy czujników do pomiaru, ostrzegania czy informowania o różnych niebezpieczeństwach.
Światłowody w technologii wodorowej możemy wykorzystać do tworzenia specjalnych czujników. Światłowody bazują na świetle, czyli są w stu procentach bezpieczne, a wodór to gaz o dużej wybuchowości i dzięki temu, że nie używamy prądu, tylko światło, gwarantujemy bezpieczeństwo. Kilka lat temu we współpracy z grupą naukowców z Politechniki Wrocławskiej udowodniliśmy, że opracowując światłowód ze specjalnymi warstwami, jesteśmy w stanie osiągnąć rekordowo niskie stężenie wodoru, czyli zapewnić bardzo duże bezpieczeństwo takim pojazdom jak ten, magazynom wodoru, jego wytwórniom czy stacjom tankowania. Czujniki będą monitorowały cały pojazd, jeżeli pojawi się nawet niewielki wyciek, to wtedy otrzymamy informację o zagrożeniu – wyjaśnia dr hab. Paweł Mergo kierownik Pracownik Technologii Światłowodów UMCS.
Czujniki z założenia mają być instalowane w pomieszczeniach na stacjach obsługi, czyli tam, gdzie pojazdy będą miały przerwy serwisowe. Dzięki temu zwiększy się poziom bezpieczeństwa pracowników MPK. Uruchomienie systemu umożliwiającego bezpieczną eksploatację takich autobusów zaplanowano na sierpień przyszłego roku. Wtedy też pierwszy wodorowy autobus wyjedzie na ulice Lublina. Będzie to ARTHUR H2 Bus wyprodukowany przez spółkę ARTHUR BUS we współpracy z Politechniką Lubelską. Zadaniem inżynierów z PL było opracowanie modeli matematycznych napędu głównego oraz chłodzenia. Ponadto uczestniczyli w pracach związanych z kompatybilnością elektromagnetyczną autobusu.
Pojazd ma 12 metrów długości, zużywa maksymalnie 6 kg paliwa na 100 km, jest zeroemisyjny i energooszczędny. Zasilany wodorem pojazd podczas jazdy nie emituje żadnych trujących substancji do atmosfery i przyczynia się do znacznego ograniczenia hałasu w obszarach miejskich. Autobus jest napędzany wodorem. Nawet przy bardzo dużym zasięgu (do 500 km) czas jego tankowania będzie taki sam, jak w przypadku autobusów z napędem konwencjonalnym. W porównaniu do innych autobusów tej kategorii znacznie wyprzedza konkurencję, ponieważ posiada najniższą konsumpcję paliwa. W ostatnich dniach przeszedł testy na ulicach Lublina.
MK, źródło: UMCS, PL