Naukowcy z wydziałów: Biologii i Biotechnologii; Kształtowania Środowiska i Rolnictwa oraz Wydziału Nauk Społecznych i pracownicy Biblioteki Uniwersyteckiej opracowują krótkie, ilustrowane artykuły o roślinach, grzybach, zwierzętach. Będą to opisy gatunków wirusów, bakterii, roślin, grzybów i zwierząt oraz różnorodnych zjawisk czy pojęć biologicznych, a także nowych odkryć naukowych, np. mikrochimeryzmu. Powstanie w ten sposób encyklopedia przyrody, adresowana przede wszystkim do młodzieży szkolnej.
– Przygotowujemy popularnonaukowe, krótkie artykuły, dotyczące nauk biologicznych. Jest to kontynuacja wcześniejszej współpracy z „Gazetą Olsztyńską”, w której publikowaliśmy cykl „Natura – Warmia i Mazury”. Biologia jest fascynująca i ciągle pojawiają się nowe, zaskakujące odkrycia. O takiej biologii i przygodzie naukowej chcemy opowiadać – mówi dr hab. Stanisław Czachorowski, prof. UWM, z Katedry Ekologii i Ochrony Środowiska WBiB.
Hasła w encyklopedii pojawiają się od początku września. Na razie jest ich kilkanaście. Będą ilustrowane także krótkimi filmikami. Naukowcy planują również przygotowanie materiałów dydaktycznych z propozycjami wykorzystania artykułów z encyklopedii w formie różnorodnych gier dydaktycznych, np. na terenie Kortowa. Encyklopedia ma wersję internetową, są to wpisy na blogu projektu, ale wkrótce powstanie też specjalna zakładka, porządkująca i systematyzująca.
W pierwszym, prototypowym wydarzeniu edukacyjnym będzie można uczestniczyć już w czasie tegorocznych Olsztyńskich Dni Nauki i Sztuki. Biolodzy zaproszą na wycieczkę pod hasłem „Tajemnice Jeziora Płociduga” oraz do udziału w grze internetowej „Straszne, trujące, jadowite – tajemnicze istoty z miejskiej łąki” – przygotowanej wspólnie z pedagogami z Wydziału Nauk Społecznych.
– Wersji papierowej na razie nie planujemy, bo 150 haseł to za mało, ale może pojawią się mniejsze, dydaktyczne opracowania zawierające tematyczne wpisy, np. dotyczące grzybów czy owadów. Projekt się rozwija. Liczymy na współpracę i pomysły innych osób, nie tylko z UWM – dodaje prof. Czachorowski.
Mała encyklopedia przyrody to nieformalna nazwa jednego z zadań projektu „Spotkania z Nauką”, popularyzującego nauki ścisłe z wykorzystaniem wykładów i warsztatów wyjazdowych, zajęć na uczelni, wystaw oraz pikników naukowych. Projekt adresowany jest przede wszystkim do młodzieży szkół średnich woj. warmińsko-mazurskiego i województw sąsiednich.
– Dodatkowy cel to popularyzacja oferty kształcenia UWM wśród młodzieży licealnej. Chcemy budować kapitał naukowy regionu oraz rozwijać nowy model edukacji pozaformalnej. Zmuszeni zostaliśmy do edukacji zdalnej i hybrydowej. Minie epidemia, a my dalej będziemy w coraz większym zakresie rozwijać nowe formy kształcenia hybrydowego i nowe formy współpracy ze szkołami. Przy okazji odkrywamy i eksperymentujemy z różnego rodzaju prototypami. Systematycznie i powoli wyłania się zupełnie nowy model szkoły i uniwersytetu. Ten proces trwa na całym świecie od lat co najmniej kilkunastu. Jednym z jego przejawów są coraz liczniejsze centra nauki, u nas np. Kortosfera. Cieszę się, że UWM jest aktywnym uczestnikiem tego światowego i cywilizacyjnego trendu. Nie jako bierny obserwator, ale aktywny eksperymentator – dodaje prof. Czachorowski.
„Spotkania z Nauką” kontynuują wcześniejsze działania popularyzatorskie, realizowane na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim: Uniwersytet Młodego Odkrywcy, Ogólnopolska Noc Biologów, Międzynarodowy Fascynujący Dzień Roślin, Olsztyńska Wystawa Dalii, Wypożycz Sobie Naukowca, Przyjedź do nas na warsztaty. W przygotowywaniu haseł małej encyklopedii przyrodniczej bierze udział ponad 50 naukowców Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
źródło: UWM