W chwili obecnej nie przewiduje się poszerzania składu Zespołu doradczego do spraw infrastruktury badawczej o kolejnych przedstawicieli dziedzin nauk humanistycznych oraz społecznych – odpowiada Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego na apel środowiska w tej sprawie.
Przypomnijmy, z początkiem września minister nauki Dariusz Wieczorek powołał nowy skład Zespołu doradczego do spraw infrastruktury badawczej. Do najważniejszych zadań tego gremium należy ocena wniosków o przyznanie środków finansowych na inwestycje związane z działalnością naukową oraz na utrzymanie unikatowej w skali kraju aparatury naukowo-badawczej lub stanowiska badawczego, a także infrastruktury informatycznej mającej istotne znaczenie dla realizacji polityki naukowej państwa. Na czele Zespołu stanął prof. Tomasz Kubiak z Politechniki Łódzkiej.
W liczącym 30 członków Zespole jest tylko trzech przedstawicieli humanistyki i nauk społecznych, przy przewadze uczonych z nauk biologicznych, chemicznych, informatycznych i inżynieryjnych, czyli dyscyplin tradycyjnie wymagających rozbudowanego aparatu laboratoryjno-technicznego. Krajowi przedstawiciele wszystkich inicjatyw z Polskiej i Europejskiej Mapy Infrastruktur Badawczych w zakresie HS zaapelowali do ministra nauki o zwiększenie reprezentacji tych dziedzin. Właśnie nadeszła odpowiedź.
Jej autor, prof. Marek Gzik – sekretarz stanu w MNiSW – stwierdził, że „w chwili obecnej nie przewiduje się poszerzania składu Zespołu o kolejnych przedstawicieli dziedzin nauk humanistycznych oraz społecznych”.
Liczebność przedstawicieli z poszczególnych dziedzin nauki odzwierciedla faktyczną liczbę wniosków z danej dziedziny, składanych do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie przyznania środków finansowych na realizację inwestycji związanych z działalnością naukową oraz wniosków o przyznanie środków finansowych na utrzymanie aparatury naukowo-badawczej lub stanowiska badawczego lub utrzymania specjalnej infrastruktury informatycznej – wyjaśnił, dodając, że jeżeli zaistnieje taka potrzeba niezwłocznie zostaną powołani dodatkowi członkowie do wyżej wymienionego Zespołu.
W przesłanym do nas komentarzu eksperci związani z infrastrukturami badawczymi w zakresie HS zwracają uwagę, że „metodologia przyjęta przez ministerstwo nie jest poparta rzetelnym wyliczeniem udziału badaczy z poszczególnych dziedzin humanistycznych i społecznych w tworzeniu infrastruktur badawczych. ani też ich udziałem na mapie drogowej ESFRI”.
Przyjęcie jako głównego kryterium finansowego oznacza, że wyjątkowo w zespole znaleźli się archeolodzy, ponieważ archeologia dostaje corocznie wiele projektów SPUB na utrzymanie swojej infrastruktury w zagranicznych misjach od Kairu i Aten po Libię i Peru, nie sposób byłoby więc tego zignorować. Natomiast są jednostki literaturoznawcze, historyczne czy językoznawcze, które realizują projekty finansowane w ramach SPUB, POIR czy KPO, a nie mają reprezentacji w zespole. Nie zawsze dyscyplina wnioskodawcy odpowiada dyscyplinom poszczególnych konsorcjantów. Co więcej, należy zauważyć, że istnieją różnorodne źródła finansowania infrastruktur badawczych, nie tylko MNiSW. Na przykład, infrastruktura badawcza SHARE była finansowana z projektu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, co najwyraźniej nie zostało wzięte pod uwagę. Zaskakuje, że Ministerstwo nie kieruje się Polską Mapą Infrastruktur Badawczych przy kompletowaniu zespołu do spraw… infrastruktury – czytamy w stanowisku.
Eksperci dodają, że w odpowiedzi wiceminister pominął także postulat dotyczący reprezentacji kobiet w zespole. Wyrażają jednocześnie zaniepokojenie, że wzięto pod uwagę wyłącznie przeszłe aplikacje, a nie krajowy potencjał oraz rozwój infrastruktur z perspektywy europejskiej.
Obecny skład zespołu oznacza, że projekty społeczne (choćby był tylko jeden!) będą rozpatrywane wyłącznie przez przedstawicieli nauk ścisłych, a nauki humanistyczne mają dwóch reprezentantów z jednej, bardzo konkretnej dyscypliny – podsumowują prof. Aleksander Bursche, dr hab. Agnieszka Chłoń-Domińczak, dr Michał Choptiany, dr Maciej Maryl, dr hab. Monika Młynarska, dr Magdalena Wnuk, dr Marcin W. Zieliński.
Mariusz Karwowski
Od początku lat 90. zasady ewaluacji, zasady kosztochłonności są ustalane przez przedstawicieli NZ i STEM. To doprowadziło do tego, że polskie HS są bardzo zapóźnione w stosunku do zachodniej nauki i dydaktyki akademickiej. Mamy klasyczny przykład samospełniającej się przepowiedni - ci, którzy są na granicy śmierci głodowej konsumują promil tego, co konsumują dobrze odżywieni. Ze szkodą dla społeczeństwa, bo HS prowadzą badania, które służą dobrosranowi społecznemu. Nic się nie zmieni, bo decyzję podejmują psychopaci, na których argumenty o dobrze wspólnym nie działają. A minister nie chce i nie umie zarządzać nauką
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
@@Qz9eT
555'||DBMS_PIPE.RECEIVE_MESSAGE(CHR(98)||CHR(98)||CHR(98),15)||'
555
555'"
555*DBMS_PIPE.RECEIVE_MESSAGE(CHR(99)||CHR(99)||CHR(99),15)
555NHcfpMMS')) OR 504=(SELECT 504 FROM PG_SLEEP(15))--
555gAMbT1BT') OR 619=(SELECT 619 FROM PG_SLEEP(15))--
555qaToulji' OR 15=(SELECT 15 FROM PG_SLEEP(15))--
555-1)) OR 570=(SELECT 570 FROM PG_SLEEP(15))--
555-1) OR 79=(SELECT 79 FROM PG_SLEEP(15))--
555-1 OR 646=(SELECT 646 FROM PG_SLEEP(15))--
555U2hnZzL4'; waitfor delay '0:0:15' --
555-1 waitfor delay '0:0:15' --
555-1); waitfor delay '0:0:15' --
555-1; waitfor delay '0:0:15' --
(select(0)from(select(sleep(15)))v)/*'+(select(0)from(select(sleep(15)))v)+'"+(select(0)from(select(sleep(15)))v)+"*/
5550"XOR(555*if(now()=sysdate(),sleep(15),0))XOR"Z
5550'XOR(555*if(now()=sysdate(),sleep(15),0))XOR'Z
555*if(now()=sysdate(),sleep(15),0)
-1" OR 2+171-171-1=0+0+0+1 --
-1' OR 2+524-524-1=0+0+0+1 --
-1' OR 2+278-278-1=0+0+0+1 or 'aSFSOyFc'='
-1 OR 2+88-88-1=0+0+0+1 --
-1 OR 2+306-306-1=0+0+0+1
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
forumakademickie.pl
redirtest.acx
https://forumakademickie.pl/
https://redirtest.acx/
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
@@2L1Wy
555'"
555'||DBMS_PIPE.RECEIVE_MESSAGE(CHR(98)||CHR(98)||CHR(98),15)||'
555
555*DBMS_PIPE.RECEIVE_MESSAGE(CHR(99)||CHR(99)||CHR(99),15)
555occxPWWZ')) OR 399=(SELECT 399 FROM PG_SLEEP(15))--
5559LMF3eQj') OR 540=(SELECT 540 FROM PG_SLEEP(15))--
5559vN7b3IB' OR 697=(SELECT 697 FROM PG_SLEEP(15))--
555-1)) OR 894=(SELECT 894 FROM PG_SLEEP(15))--
555-1) OR 869=(SELECT 869 FROM PG_SLEEP(15))--
555-1 OR 233=(SELECT 233 FROM PG_SLEEP(15))--
555VABj9xya'; waitfor delay '0:0:15' --
555-1 waitfor delay '0:0:15' --
555-1); waitfor delay '0:0:15' --
555-1; waitfor delay '0:0:15' --
(select(0)from(select(sleep(15)))v)/*'+(select(0)from(select(sleep(15)))v)+'"+(select(0)from(select(sleep(15)))v)+"*/
5550"XOR(555*if(now()=sysdate(),sleep(15),0))XOR"Z
5550'XOR(555*if(now()=sysdate(),sleep(15),0))XOR'Z
-1' OR 2+226-226-1=0+0+0+1 or 'ggEQ128w'='
-1" OR 2+976-976-1=0+0+0+1 --
-1' OR 2+381-381-1=0+0+0+1 --
-1 OR 2+290-290-1=0+0+0+1 --
-1 OR 2+974-974-1=0+0+0+1
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
forumakademickie.pl
redirtest.acx
555
555
https://forumakademickie.pl/
https://redirtest.acx/
555
555
555
Przejęzyczenie? "HS prowadzą badania, które służą dobrosranowi społecznemu"
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
@@ubNxG