Holenderska firma Ultimaker specjalizująca się w niskobudżetowych drukarkach 3D ogłosiła w połowie ubiegłego roku konkurs edukacyjny – Ultimaker Education Challenge. Jego idea polegała na wykreowaniu inspirującego i nietuzinkowego projektu, przy wykonaniu którego niezbędne było wykorzystanie druku 3D. Realizowane koncepty musiały obejmować szkolnictwo oraz edukację i jednocześnie wykorzystywać pracę wszystkich uczestników wchodzących w skład zespołów roboczych.
Cały konkurs realizowany był w ramach programu Ultimaker Pioneer, mającego na celu promocję nauczania w szkołach modelu STEM (science, technology, engineering, mathematics), będącego w pewnym stopniu odpowiednikiem znanych na rodzimym gruncie zajęć przyrodniczo-techniczno-matematycznych, przy pomocy technologii 3D. Do konkursu zgłoszono ponad 250 projektów z całej Europy, a wśród laureatów, wybieranych przez jury w składzie: Julia Haried, Aric Rindfleisch oraz Marcella van den Burg, znalazło się dwóch Polaków: Bogusław Krzciuk z Wydziału Wzornictwa i Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi oraz Damian Gąsiorek z Wydziału Mechanicznego Technologicznego Politechniki Śląskiej w Gliwicach.
Wszyscy zwycięzcy otrzymali nie tylko drukarkę 3D Ultimaker 3 lub Ultimaker 2+ przeznaczoną do wykorzystania w swoich jednostkach oświatowych, ale także szkolenie i roczny zapas filamentów. Dodatkowym bonusem stało się zaproszenie do uczestnictwa w programie Pioneer już w charakterze certyfikowanych edukatorów.
Głównym sponsorem wspierającym całe przedsięwzięcie był Europejski Bank Inwestycyjny, dzięki któremu ludzie z całego świata mogli wziąć udział w tym wydarzeniu, stając się jego pełnoprawnymi uczestnikami.
az
Źródło zdjęcia: ultimaker.com