W czwartek ruszyła publiczna emisja akcji Browaru Górniczo-Hutniczego, który powstaje w Klubie Studio. Mały browar restauracyjny uświetni jubileusz 100-lecia Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.
Ostatnim etapem przygotowań do utworzenia browaru jest pozyskanie środków w drodze publicznej emisji akcji, na zasadach tzw. crowdfundingu udziałowego. Każdy kto obejmie akcje zostanie akcjonariuszem Browaru Górniczo-Hutniczego. Wartość emisji jednej akcji to 5 zł, a minimalny pakiet, jaki można objąć, to 100 akcji o wartości 500 zł. Wszyscy udziałowcy otrzymają również imienny papier wartościowy, przygotowany we współpracy z Polską Wytwórnią Papierów Wartościowych. Co więcej, każdy partycypant, zależnie od wniesionego wkładu, będzie mógł liczyć na dodatkowe nagrody, od zniżek na asortyment browaru przez zaproszenia na koncerty w Klubie Studio, aż do możliwości uwarzenia własnego piwa. Do emisji zostało przeznaczonych 500 tys. sztuk akcji o łącznej wartości 2,5 mln zł.
Środki z emisji akcji niemal w całości zostaną przeznaczone na zakup linii produkcyjnej, zawierającej m.in. warzelnię, zbiorniki do fermentacji, linię do butelkowania czy instalację do nalewania piwa prosto z tanka. Produkcja zostanie oparta o linię technologiczną autorstwa światowego lidera w branży – firmy Kaspar-Shultz. W przypadku powodzenia emisji akcji, pierwsze warzenie piwa w BGH odbędzie się już jesienią tego roku, a wypić będzie można je w pierwszym kwartale 2020 roku.
Historia przedsięwzięcia sięga 2010 roku, gdy rozpoczęto prace koncepcyjne nad modernizacją Klubu Studio uwzględniającą umieszczenie w nim minibrowaru restauracyjnego. Dwa lata później nawiązano współpracę ze światowym liderem w technologii piwowarskiej, firmą Kaspar-Schultz. W 2014 roku przygotowano pełną dokumentację techniczną i architektoniczną dla linii produkcyjnej browaru. W 2017 roku otwarto zmodernizowany Klub Studio, a kilka miesięcy później została powołana spółka Browar Górniczo-Hutniczy. Teraz rozpoczyna się publiczna emisja jej akcji.
Browar Górniczo-Hutniczy, inicjatywa powstała w AGH, będzie miał również swój aspekt naukowy. Obecnie spółka nawiązuje współpracę nie tylko z AGH, ale także z Uniwersytetem Rolniczym w Krakowie, Krakowską Szkołą Browarniczą oraz z innymi europejskimi uczelniami kształcącymi ekspertów browarnictwa. W planach są wspólne projekty badawcze, współpraca przy realizacji programu dydaktycznego oraz transfer wiedzy i technologii pomiędzy instytucjami.
Browar Górniczo-Hutniczy nawiązuje do bogatych tradycji łączących piwowarstwo, górnictwo oraz AGH, w szczególności poprzez tradycyjny sposób świętowania Dnia Górnika oraz Dnia Hutnika. Do dziś zachowały się okolicznościowe kufle, wykonywane przez wiele dekad na specjalne zamówienie uczelni. Emisja akcji ma zaangażować w projekt środowisko studentów, pracowników i absolwentów uczelni oraz jej sympatyków i wszystkich zainteresowanych.
MK
Źródło: AGH