Aktualności
Życie akademickie
16 Stycznia
Źródło: archiwum prywatne
Opublikowano: 2024-01-16

Powstała pierwsza w Polsce kompleksowa analiza zjawiska silver gamingu

Pierwszą w Polsce kompleksową analizę zjawiska silver gamingu stworzył socjolog z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Jego monografia przedstawia holistyczne ujęcie tematu, uwzględniając zarówno indywidualne, jak i instytucjonalne konteksty użycia gier przez osoby starsze.

Autorem „Wirtualnej jesieni życia” jest dr Damian Gałuszka, socjolog i badacz gier cyfrowych z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Inspiracją dla powstania publikacji były trzy makrospołeczne trendy, które kształtują technologiczną codzienność miliardów ludzi na całym świecie: demograficzne starzenie się społeczeństw, cyfryzacja oraz ludyfikacja kultury.

Monografia zawiera holistyczne ujęcie zjawiska silver gamingu, czyli uwzględniające zarówno indywidualne, jak i instytucjonalne konteksty użycia gier cyfrowych przez osoby starsze, a także możliwe pozytywne i negatywne konsekwencje dla funkcjonowania i dobrostanu starszych graczy w kontekście rodzinnym, zdrowia fizycznego i psychicznego oraz aktywizacji społecznej.

Książka składa się z dwóch części. W pierwszej autor omawia podstawy społeczne, kulturowe i demograficzne dla pojawienia się i popularyzacji silver gamingu. W drugiej przedstawia wyniki własnego badania, przeprowadzonego z wykorzystaniem metod jakościowych wśród srebrnych graczy oraz przedstawicieli instytucji senioralnych, w tym
edukatorów. Badanie to poszerza dostępną wiedzę o praktykach polskich srebrnych graczy, a także użycia gier cyfrowych w polskich instytucjach senioralnych. Całość zamyka szereg rekomendacji w zakresie promowania „rozwojowo korzystnego schematu użycia gier cyfrowych” przez osoby starsze w odniesieniu do nieformalnego samokształcenia, a także aktywizacji osób starych w ramach edukacji nieformalnej oraz pozaformalnej.

Próbuję uświadomić czytelnikom, jak gry cyfrowe mogą wspierać rozwój i aktywność osób starszych. W moim przekonaniu praktyka silver gamingu zyska z czasem na znaczeniu. Sięgnąłem po opinie i doświadczenia polskich srebrnych graczy oraz ekspertów, prezentuję także szanse i zagrożenia związane z silver gamingiem – opisuje autor.

Publikacja skierowana jest do szerokiego grona odbiorców – badaczy zajmujących się problematyką starości oraz grami cyfrowymi, edukatorów i przedstawicieli instytucji senioralnych, decydentów kształtujących polityki senioralne, twórców gier zaintrygowanych demograficznymi przemianami środowiska graczy czy też samych srebrnych graczy i ich rodzin. Można ją pobrać za darmo ze strony Wydawnictwa AGH.

Dr Damian Gałuszka jest adiunktem na Wydziale Humanistycznym AGH w Krakowie. Zajmuje się analizą wpływu
technologii na funkcjonowanie społeczeństw i ludzi, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań cyfrowych. Autor m.in. monografii „Gry wideo w środowisku rodzinnym. Diagnoza i rekomendacje” (grywrodzinie.pl).

GaL

Dyskusja (0 komentarzy)