Ponad dwieście osób z 34 krajów zostanie objętych wsparciem finansowym w ramach programu Banach NAWA, będącego wspólną inicjatywą Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. To inicjatywa skierowana do młodzieży z krajów rozwijających się, planującej podjęcie studiów w Polsce.
Wyrównywanie poziomu życia w różnych regionach świata poprzez kształcenie obywateli z krajów rozwijających się, rozwój współpracy poprzez wsparcie najzdolniejszych studentów, wreszcie społeczna odpowiedzialność nauki – to tylko niektóre z celów leżących u podstaw programu Banach NAWA, będącego wspólną inicjatywą Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. Przygotowano go z myślą o młodzieży z krajów rozwijających się, planującej podjęcie studiów w Polsce.
W tegorocznej edycji wpłynęły 942 zgłoszenia. Wsparcie finansowe przyznano 240 osobom z 34 krajów. Podobnie jak we wcześniejszych latach, największą liczbę w gronie stypendystów stanowią studenci z Etiopii, Azerbejdżanu, Palestyny, Tanzanii, Nigerii, Kenii i Białorusi. Po raz pierwszy stypendia otrzymali też studenci z Bangladeszu, Demokratycznej Republiki Konga, Egiptu, Jemenu, Nepalu, Rwandy, Wenezueli i Zambii. Wszyscy są zwolnieni z opłat za kształcenie (na uczelniach publicznych) oraz otrzymują comiesięczne stypendium NAWA w wysokości 1800 zł na pokrycie kosztów utrzymania w okresie kształcenia w Polsce.
Najliczniejsza grupa stypendystów będzie studiować na Politechnice Warszawskiej, Uniwersytecie Warszawskim, Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu, Uniwersytecie Wrocławskim, Uniwersytecie Jagiellońskim i Politechnice Wrocławskiej. Szczegółowe informacje o tegorocznej edycji na stronie internetowej NAWA.
Stypendium im. Stefana Banacha to jedna z najważniejszych inicjatyw Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. Obejmuje studia II stopnia w języku polskim lub angielskim na polskich uczelniach w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych, nauk rolniczych oraz nauk ścisłych i przyrodniczych. Obywatelom niektórych krajów program oferuje dodatkowo możliwość podjęcia studiów II stopnia w dziedzinie nauk humanistycznych i nauk społecznych, z wyjątkiem kierunków filologicznych w zakresie języka ojczystego z kraju pochodzenia wnioskodawcy.
Inicjatywa upamiętnia prof. Stefana Banacha (1892–1945), jednego z najbardziej znanych na świecie polskich matematyków. Był współtwórcą lwowskiej szkoły matematycznej oraz analizy funkcjonalnej, czyli działu matematyki mającego zastosowanie w opisywaniu m.in. zjawisk przyrodniczych.
AST
Zastanawia mnie, jaki interes ma Polska w "Wyrównywanie poziomu życia w różnych regionach świata poprzez kształcenie obywateli z krajów rozwijających się, rozwój współpracy poprzez wsparcie najzdolniejszych studentów, wreszcie społeczna odpowiedzialność nauki" w sytuacji, gdy polska nauka jest niedofinansowana a doktorantowi proponuje stypendium mniejsze niż minimalna krajowa? Biorąc pod uwagę wysokość stypendium (1800 zł miesiecznie, zapewne do tego dojdzie stypendium socjalne, itp. czyli łacznie taki stypendysta będzie miał finansowanie na poziomie doktoranta w Szkole Doktorskiej) jaką wymierną korzyść odniesiemy z kształcenia ludzi, z których większość nie zna języka polskiego?