Największe studenckie koło naukowe działające na Politechnice Rzeszowskiej zaprezentowało swój najnowszy bolid – PMT-06E. To pierwszy w historii zespołu pojazd elektryczny.
Premiera bolidu PMT-06E odbyła się w największej auli Politechniki Rzeszowskiej. Wydarzenie zgromadziło liczne grono entuzjastów motoryzacji oraz innowacyjnych technologii.
Sercem bolidu jest pakiet baterii zbudowany z 512 ogniw cylindrycznych, który został podzielony na 8 identycznych segmentów po 64 ogniwa każdy. Cały pakiet ma pojemność 8 kWh, co odpowiada dobowemu zapotrzebowaniu na energię elektryczną dwóch średniej wielkości domów. Bateria zbudowana jest nie tylko z segmentów. W jej skład wchodzą również główne przekaźniki, układy bezpieczeństwa, układ sterujący indykatorem stanu systemu trakcyjnego i system wstępnego ładowania systemu trakcyjnego. Akumulator i układy bezpieczeństwa działają na podstawie temperatur i napięć zmierzonych na ogniwach. Dodatkowo steruje on balansowaniem segmentów w czasie ładowania pakietu. Zespół zdecydował się na stosunkowo proste rozwiązanie, czyli zastosowanie pojedynczego silnika elektrycznego typu PMSM sterowanego falownikiem. Dla takiej konfiguracji maksymalna prędkość obrotowa to 5500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 230 Nm. Jednym z ważniejszych układów jest system telemetryczny, który po podłączeniu do głównych magistrali komunikacyjnych pozwala na odczyt parametrów bolidu w czasie rzeczywistym z każdego miejsca na świecie. Pozwala to na szybszą diagnozę usterek.
Zastosowano zmienione ułożenie amortyzatorów w tylnym systemie zawieszenia, które rozdziela ruch bolidu góra-dół oraz przechył lewo-prawo na osobne amortyzatory. Aby konstrukcja była sztywna i lekka jednocześnie, opracowano autorski układ hamulcowy, który pozwala znacznie zredukować masę i dopasować przełożenie hamulca pod kierowców. Komponenty wykonane są z włókna węglowego (węglowe popychacze, drążki kierownicze). Najbardziej zaawansowanym komponentem zawierającym elementy z tego materiału jest autorska przekładnia, umożliwiająca znaczną redukcję jej masy prawie o połowę. Całość uzupełnia ustawienie geometrii całego bolidu już na torze.
Pakiet aerodynamiczny można uznać za najbardziej zaawansowany z dotychczasowych. Oprócz narzędzi usprawniających prace w środowisku symulacji CFD opracowano aż cztery nowe typy połączeń elementów, które dadzą swobodę w nadawaniu kształtu przyszłym konstrukcjom. Opracowano i wykonano ponad 70 różnych elementów składających się w całość – pakiet aerodynamiczny generujący 540 N docisku przy 54 km/h, co hipotetyczne pozwoliłoby jeździć bolidowi po suficie przy prędkości ok. 130 km/h.
Zdecydowano o przeniesieniu momentu z silnika przez przekładnię łańcuchową i dyferencjał. Z uwagi na lepszą sprawność cieplną silnika elektrycznego nad silnikiem spalinowym ilość ciepła do schłodzenia jest dużo mniejsza niż w bolidzie PMT-05, dodatkowo zastosowano falownik. Mniejsze straty cieplne pozwoliły na znaczną redukcję masy w układzie chłodzenia.
W bolidzie zastosowano przestrzenną ramową konstrukcję nośną wykonaną ze stali stopowej chromomolibdenowej ze względu na prostszy proces projektowy i wykonawczy, co dawało możliwość wprowadzania zmian do samego końca. Dzięki zintegrowanemu systemowi montażowemu wszystkie komponenty mogą być odpowiednio zamontowane do bolidu, przygotowano również obudowę baterii, tzw. TSAC, która ma zapewnić bezpieczeństwo ogniw w trakcie jazdy po torze oraz podczas jej transportu i przechowywania. Ostatnim kluczowym elementem było odpowiednie zaprojektowanie ściany ogniochronnej, która miała za zadanie izolację przed porażeniem prądem kierowcy i osób postronnych.
PRz Racing Team działa na Politechnice Rzeszowskiej od ponad jedenastu lat. To największe studenckie koło naukowe tej uczelni. Jego członkowie projektują i budują bolidy wyścigowe na wzór Formuły 1, którymi rywalizują na międzynarodowych zawodach. Na swoim koncie mają liczne sukcesy, w tym ubiegłoroczne zwycięstwo w Formula Student Czech Republic. Ponadto w 2023 roku zespół 15 razy stawał na podium, zajmuje 40 miejsce na świecie oraz 2 miejsce w Polsce według oficjalnej klasyfikacji zawodów Formula Student.
Zespół podzielony jest na sekcje techniczne: aerodynamika, elektronika, konstrukcja nośna, kompozyty, napęd, silnik, informatyka, zawieszenie oraz jednej sekcji nietechnicznej – marketing.
Marta Jagiełowicz, źródło: PRz