Dokładnie 40 lat temu na pokładzie S/V „Dar Młodzieży” po raz pierwszy podniesiono biało-czerwoną banderę. Żaglowiec służy po dziś dzień jako szkolny statek szkoleniowy Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.
„Dar Młodzieży”, trzymasztowa fregata typu B-95, służbę na morzu pełni od 4 lipca 1982 roku, kiedy to przy Nabrzeżu Pomorskim, miejscu do dzisiaj będącym stałym miejscem postoju fregaty, podniesiona została polska bandera. Wodowany był kilka miesięcy wcześniej, 12 listopada 1981 roku, z bocznej pochylni Wydziału Montażu Kadłubów C-1 Stoczni Gdańskiej. Matką chrzestną „Daru Młodzieży” była Helena Jurkiewicz, która swoje przemówienie zakończyła słowami:
…Kapitanowi i załodze, którzy przechodzą z „Daru Pomorza” na nowy statek, studentom Wyższej Szkoły Morskiej i wszystkim tym, którzy w przyszłości będą na nim pływali – życzę tak serdecznie, jak tylko życzyć może żona marynarza – pływajcie szczęśliwie. Niech każdy rejs przynosi Wam nowe sukcesy!
Prace nad budową statku rozpoczęły się 30 czerwca 1981 r., w dniu, kiedy położono stępkę pod jednostkę o stoczniowym symbolu B-95/1. Projektowania żaglowca szkoleniowego podjął się młody projektant gdańskiej stoczni, żeglarz inż. Zygmunt Choreń. „Dar Młodzieży” to pierwszy żaglowiec zbudowany w polskiej stoczni, według oryginalnego polskiego projektu, od podstaw jako żaglowa jednostka szkolna. Gdy powstał, pisano, że został zbudowany staraniem polskiej młodzieży dla polskiej młodzieży.
W dziewiczy rejs wypłynął 10 lipca pod dowództwem kpt. ż. w. Tadeusza Olechnowicza, ostatniego dowódcy „Daru Pomorza”. Już w tym samym roku żaglowiec wziął udział w Tall Ships’ Races, wygrywając je, mimo czterogodzinnej straty, która pojawiała się w związku z podjętą przez statek akcją ratunkową na Atlantyku. Już w następnym roku zyskał sławę za sprawą brawurowego wejścia pod pełnymi żaglami do portu w Osace (Japonia). W latach 1987–1988, pod dowództwem kpt. ż. w. Leszka Wiktorowicza, okrążył Ziemię drogą wokół przylądka Horn. Podczas tego rejsu zdobył nagrodę „Boston Tea Pot” za najdłuższy, nieprzerwany przelot pod żaglami (1241 Mm). Wziął też udział w uroczystościach 200-lecia osadnictwa w Australii, gdzie wsławił się śmiałym przejściem pod żaglami pod mostem w Sydney. „Dar Młodzieży” jest pierwszym żaglowcem oceanicznym polskiej konstrukcji i budowy, jaki wyszedł poza Morze Bałtyckie, przeciął równik i opłynął świat.
Pełni rolę swoistego morskiego ambasadora Polski. Uczestniczył w najbardziej prestiżowych światowych regatach (Tall Ships’ Races: 1982, 1984, 1986, 1995–1996, 2001–2009) i zlotach (m.in. w 1997 r. niósł biało-czerwoną podczas zlotu w japońskiej Osace), pływał po najtrudniejszych akwenach, gościł koronowane głowy, szefów rządów, wielkich żeglarzy, tysiące miłośników białych żagli podczas wizyt w odwiedzanych portach. Uświetniał 500-lecie odkrycia Ameryki przez Krzysztofa Kolumba, uczestniczył w wielkim zlocie „Columbus Regatta 1992”, w latach 2018–2019 po raz kolejny okrążył Ziemię podczas Rejsu Niepodległości.
Fregata służy młodzieży po dziś dzień jako szkolny statek szkoleniowy Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Na jego pokładzie realizowany jest program morskich praktyk studentów UMG, jak również uczniów średnich szkół morskich czy praktykantów z zagranicznych ośrodków kształcących kadry dla floty oraz żeglarzy – entuzjastów wielkich żagli.
„Dar Pomorza” to trzymasztowa fregata z 26 żaglami o powierzchni 3015 mkw. Oprócz tego dysponuje silnikami diesla o mocy 2 × 750 KM. Ma 108,8 m długości wraz z bukszprytem, szerokość 14 m i zanurzenie 6,6 m. Jego pojemność to 2384,85 BRT, a wyporność 2946 ton. Zabiera na pokład prawie 200 osób, w tym około 40 członków stałej załogi i ok. 150 praktykantów.
MK, PK