Dla studentów z Politechniki Krakowskiej nie ma rzeczy niemożliwych! Właśnie zbudowali PKanoe – ważący ponad 100 kg… betonowy kajak.
Realizacja projektu betonowego kajaka to nie tylko sprawdzian sportowy, ale przede wszystkim naukowy. Projekt pt. „PKanoe – budowa łodzi z betonu tekstylnego ze spoiwem o obniżonym śladzie węglowym”, który realizowali studenci Wydziału Inżynierii Lądowej i Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej polegał na opracowaniu materiału kompozytowego – betonu tekstylnego, który zostałby zastosowany do wykonania kadłuba łodzi przeznaczonej dla dwóch osób. Beton tekstylny jest materiałem, w którym zbrojenie niemetaliczne umieszcza się w matrycy mineralnej. Wzmocnienie zwykle składa się z włókien szklanych, węglowych lub bazaltowych. W przeciwieństwie do typowego zbrojenia stalowego, włókna te nie są wrażliwe na korozję, a zatem umożliwiają stosowanie cementów o niskiej zawartości klinkieru (tworzywa ceramicznego). Prowadzi to do zmniejszenia śladu takiego spoiwa, a więc obniżenia wytwarzanego podczas produkcji cementu dwutlenku węgla.
Postanowiliśmy zaprojektować naszą mieszankę tak, aby jak najmniej używać cementu portlandzkiego, a wykorzystać materiały z odzysku, takie jak żużel wielkopiecowy i popiół lotny. Dodatkowo wykorzystaliśmy szkło wodne. To zapewniło odpowiednią wytrzymałość konstrukcji i poprawiło szczelność materiału. Dzięki temu możemy śmiało powiedzieć, że nasza mieszanka jest bardziej ekologiczna niż tradycyjny beton – tłumaczy Marcin Różycki, lider studenckiego zespołu, który stworzył nowatorskie rozwiązanie.
Betony tekstylne stanowią nowoczesne i zrównoważone rozwiązanie dla lekkich elementów betonowych. Zastosowanie takiego typu zbrojenia pozwala zwiększyć właściwości wytrzymałościowe elementów od 5 do 6 razy w porównaniu z materiałem bez zbrojenia. Dodatkowym atutem jest sprężystość materiału – obciążony ulega deformacji, ale nie pęka i nie kruszy się. Cienkościennie elementy betonowe mogą być stosowane również w budownictwie jako lekkie konstrukcje, panele elewacyjne, elementy warstwowe i panele okładzinowe. Możliwość uzyskania cienkich przekrojów wydaje się też interesująca z punktu widzenia możliwości tworzenia efektownych form architektonicznych i znaczącej oszczędności materiału.
Ważący ponad 100 kg betonowy kajak potrafi unieść dwie osoby. Zdał już pomyślnie pierwsze testy – wodowanie odbyło się na Zalewie Bagry.
Wierzyliśmy, że miesiące prac zaowocują sukcesem, ale dopiero próba na zalewie miała dać ostateczną odpowiedź. Napięcie było ogromne. Trochę obawialiśmy się wyników wodowania. Nasza radość, gdy kajak przepłynął pierwsze metry, a potem wsiedliśmy do niego, była niewyobrażalna – przyznaje Różycki.
W czerwcu członkowie Koła Naukowego Inżynierii Materiałów Budowlanych Footprint, autorzy pomysłu, zamierzają wystartować w corocznym wyścigu kajaków w całości wykonanych z betonu. Deutsche Betonkanu-Regatta odbędzie się na początku czerwca w niemieckim Brandenburg an der Havel. Będą w niej uczestniczyć studenci uczelni technicznych. Zbudowane przez nich kajaki muszą spełniać wymagania dotyczące wymiarów oraz technologii wykonania i zastosowania materiałów.
Projekt został sfinansowany w ramach pierwszej edycji konkursu na projekty studenckie organizowanego przez FutureLab PK. Jednostka wspiera finansowo i organizacyjnie realizację planów i projektów naukowych studentów Politechniki Krakowskiej. Obecnie pod skrzydłami FutureLab blisko 600 żaków pracuje nad 60 innowacyjnymi pomysłami we wszystkich dyscyplinach realizowanych na uczelni. Większość członków futurelabowych zespołów należy do kół naukowych działających na PK.
MK, źródło: PK
Tzn. nie wiem, czy nie wprowadzam błąd, ale betonowe kajaki studenci budownictwa PŁ budują już od kilku lat i dwa stoją w patio budynku Wydziału Budownictwa, można je podziwiać.