Samolot kompozytowy stworzony ze szklanych i węglowych tkanin to najnowszy projekt studentów Politechniki Rzeszowskiej. Wystąpią z nim na prestiżowych międzynarodowych zawodach Air Cargo Challenge w niemieckim Akwizgranie. W zmaganiach weźmie udział 31 najlepszych zespołów konstruktorskich z całego świata.
Konstrukcja została opracowana i wykonana przez członków Koła Naukowego EUROAVIA Rzeszów przy wsparciu pracowników Politechniki Rzeszowskiej. EA-02 „Nightlight” jest samolotem kompozytowym stworzonym ze szklanych i węglowych tkanin. Wszystko zostało zaprojektowane tak, aby samolot był jak najlżejszy i podniósł jak największy ciężar w postaci kul bilardowych. Jego rozpiętość wynosi blisko 2,5 m, a długość 1,8 m. Konstrukcja posiada kalpy szczelinowe dla zapewnienia jak największej siły nośnej bez wpływu na inne osiągi samolotu. Ten bezzałogowy statek powietrzny jest modułowy i po rozłożeniu mieści się do skrzyni o wymiarach całkowitych wewnętrznych 140 cm (jest to rozmiar standardowego bagażu nadawanego w liniach lotniczych). Samolot o masie 3,2 kg z 60-metrowego rozbiegu po pasie trawiastym jest w stanie zabrać do 15 kul bilardowych, co przekłada się na masę ponad 4 kg. Studenci testowali samolot na lądowisku w Tuszowie Narodowym koło Mielca.
Pojadą z nim na prestiżowe międzynarodowe zawody Air Cargo Challenge w Akwizgranie w Niemczech. Impreza odbywa się co dwa lata. Uczestniczą w niej studenci uczelni technicznych, którzy zaprojektowali i zbudowali zdalnie sterowane samoloty z napędem elektrycznym. W tej edycji w zmaganiach weźmie udział 30 drużyn z Australii, Czech, Finlandii, Grecji, Hiszpanii, Indii, Niemiec, Pekinu, Polski, Portugalii, Rumunii, Serbii, Stanów Zjednoczonych, Turcji, Wielkiej Brytanii i Włoch. Jurorzy ocenią konstrukcję samolotu, jego umiejętności i efektywność, ciężar podniesionych kul bilardowych, energooszczędność bezzałogowca oraz jego prędkość. Po 40-metrowym rozbiegu załogi mają 30 s na wznoszenie. Później zaczyna się lot na wydajność, co oznacza, że samolot musi przelecieć w określonym czasie jak najdłuższy dystans, zużywając jak najmniej prądu. Następnie odbędzie się test prędkości, który polega na tym, że przy ograniczeniu prądowym silnika konstrukcja w określonym czasie musi osiągnąć jak największą średnią prędkość. Po lądowaniu jurorzy ocenią rozładunek w wyznaczonym czasie. Do całkowitej punktacji wliczany jest również raport techniczny, czyli dokumentacja całego projektu oraz rysunki techniczne.
Koło Naukowe EUROAVIA Rzeszów jest jedną z grup lokalnych międzynarodowej organizacji studenckiej EUROAVIA. To jedno z najaktywniejszych kół naukowych na Politechnice Rzeszowskiej działające na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa. Opiekunem koła jest dr inż. Grzegorz Drupka.
Anna Worosz, źródło: PRz