Aktualności
Życie akademickie
23 Czerwca
Źródło: www.pw.edu.pl
Opublikowano: 2023-06-23

Studenci PW autorami urządzenia do pomocy tonącym

Studenci Politechniki Warszawskiej wymyślili urządzenie do pomocy tonącym, które nie wymaga bezpośredniego kontaktu z poszkodowanym. Składa się z pneumatycznej rzutki ratowniczej oraz systemu wyrzutu.

Autorami projektu są: Michał Karelus i Michał Niedzielczyk z Wydziału Samochodów i Maszyn Rolniczych Politechniki Warszawskiej. Opracowany przez nich system tworzą dwie poduszki pneumatyczne z mechanizmem pompującym, który uruchamia się przy kontakcie z wodą. Poduszki są zamknięte w kapsule, wystrzeliwanej w kierunku osoby tonącej i mającej zasięg nawet 60 metrów.

Osoba podejmująca działania ratownicze przy wykorzystaniu naszego przyrządu nie musi mieć specjalnych kwalifikacji oraz umiejętności ratowniczych – podkreśla Michał Niedzielczyk.

Studenci dokładnie przygotowali się do pracy. Przeanalizowali obecnie istniejące rozwiązania, obowiązujące normy i akty prawne. Sprawdzili, jakie są wymagania dotyczące wyporności, wykorzystywanych komponentów oraz parametrów lotu kapsuły ratowniczej. Konsultowali się także z ratownikami wodnymi pracującymi na różnych akwenach. Następnie opracowali niezbędne modele (geometryczne i matematyczne), wykonali obliczenia (od wytrzymałościowych do aerodynamicznych), projektowali, a na końcu wykonali i testowali prototyp.

Prototyp kapsuły ratowniczej jest wielkości 1,5-litrowej butelki wody, natomiast pompowane poduszki są metrowymi walcami zapewniającymi wyporność nowoczesnych kamizelek pneumatycznych – wyjaśnia Michał Karelus.

Prototyp wykonany został z wykorzystaniem druku 3D metodą FDM. Tworzenie obiektów dzięki niej odbywa się poprzez stopienie i warstwowe nanoszenie plastikowego materiału na podstawę. Proces polega na podgrzewaniu i wyciskaniu materiału przez dyszę, która przemieszcza się wzdłuż ustalonej ścieżki, tworząc warstwy, które stopniowo budują ostateczny trójwymiarowy model.

Pomysł powstał w ramach pracy inżynierskiej, której promotorem był dr hab. inż. Lech Knap, prof. uczelni. Projekt zdobył nagrodę specjalną „Mistrz Innowacji” w ogólnopolskim Konkursie Konstrukcji Studenckich (KoKoS).

źródło: PW

Dyskusja (0 komentarzy)