Klaudia Dilcher, studentka Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, związana z Centrum Optycznych Technologii Kwantowych, została jedną z dwudziestu stypendystek programu Optica Women Scholars amerykańskiej Fundacji Optica. Zgłoszono do niego ponad 160 badaczek z 36 krajów.
Stypendium przeznaczone jest dla młodych badaczek z dziedziny optyki i fotoniki, które posiadają zdaniem jury największy potencjał naukowy i osiągnęły w ostatnich miesiącach najciekawsze wyniki w badaniach. Ma pomóc im zbudować kontakty i widoczność w globalnej sieci naukowej. Wyróżnione badaczki zostaną objęte mentoringiem światowej klasy ekspertów oraz otrzymają stypendium w wysokości 10 tys. dolarów. Klaudia Dilcher jest jedyną Polką wśród laureatek tej odsłony konkursu.
Studiuje fizykę teoretyczną na Uniwersytecie Warszawskim. Pracę magisterską przygotowuje w Centrum Kwantowych Technologii Optycznych CeNT pod opieką dr. Jana Kołodyńskiego. Zajmuje się przygotowaniem modeli i oprogramowania do tzw. sensorów kwantowych, czyli układów wykorzystujących opary atomowe, które pozwalają na superczułe pomiary pól magnetycznych.
Pracowałam w dwóch laboratoriach Uniwersytetu Warszawskiego, brałam udział w wymianach studenckich w Kanadzie i Hiszpanii, pracowałam zawodowo jako programistka. Moja decyzja, aby spróbować swoich sił w nauce jest bardzo świadoma – podkreśla.
Odbyła staż w Instytucie Obliczeń Kwantowych kanadyjskiego Uniwersytetu w Waterloo oraz w hiszpańskim Instytucie Nauk Fotonicznych. Udzielała się w akademickim Kole Naukowym Optyki i Fotoniki. Od października rozpocznie naukę w szkole doktorskiej na UW.
Studia nauk fizycznych otwierają bardzo wiele drzwi. Można pracować jako programista, jako specjalista w różnych firmach technologicznych czy też jako naukowiec – zauważa studentka.
Fundacja Optica została utworzona w 2002 roku przez Towarzystwo Optica (dawniej Amerykańskie Towarzystwo Optyczne) – jest jedną z czołowych światowych organizacji naukowych zajmujących się badaniami z dziedziny optyki i fotoniki. Celem fundacji jest wspieranie zarówno studentów, jak i młodych naukowców w rozwoju kariery naukowo-badawczej.
MK, źródło: UW