Aktualności
Życie akademickie
11 Marca
Źródło: www.pixabay.com
Opublikowano: 2022-03-11

Sztuczna inteligencja – nowe studia na KUL

Od nowego roku akademickiego Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II uruchamia nowy kierunek studiów. Zajęcia będą się koncentrować na praktycznych umiejętnościach programistycznych związanych z aplikacjami sztucznej inteligencji. 

Nowe studia z zakresu sztucznej inteligencji, które od października będzie mogło podjąć 36 osób, mają przygotować do podjęcia pracy w charakterze programisty i specjalisty w zakresie projektowania systemów inteligentnych, a także oceny ich przydatności.

To z jednej strony wiąże się z badaniami, które prowadzimy na uniwersytecie, a z drugiej – z potrzebami rynku pracy, nie tylko w Polsce, ale na całym świecie – podkreśla prof. Piotr Kulicki z Katedry Podstaw Informatyki.

Studia pozwolą uzyskać bardzo konkretne kompetencje zawodowe, dzięki którym będzie można m.in. tworzyć proste i złożone programy komputerowe do rozwiązywania problemów związanych z AI, a także kompetencje analityczno-informatyczne, takie jak programowanie w języku skryptowym Python oraz w języku R. To także możliwość uzyskania umiejętności korzystania ze specjalistycznych narzędzi programistycznych w zakresie automatyzacji rozumowań, reprezentacji wiedzy, maszynowego uczenia się i przetwarzania języka naturalnego.

Próbując określić, czym jest, a właściwie czym ma być sztuczna inteligencja, należy wskazać na całkowicie nowy podmiot w otaczającej nas rzeczywistości. I nie chodzi tutaj o znany w kulturze masowej byt, który miałby okazać się groźny dla ludzi, lecz o sztuczną inteligencję związaną z jej praktycznym zastosowaniem – mówi prof. Kulicki, przypominając, że sztuczna inteligencja ma pomagać ludziom w rozwiązywaniu bardzo konkretnych zadań.

Przywołuje przykład diagnostyki medycznej. Już dzisiaj na podstawie zebranych informacji o pacjencie program komputerowy jest w stanie dokonać diagnozy, która w w większości przypadków okazuje się lepsza od tego, co przewidzi specjalista lekarz mający te same co komputer informacje.

Co jest ciekawe przy tym rozumieniu sztucznej inteligencji, której mechanizm działania będą poznawać studenci KUL, to fakt, że tego rodzaju program potrafi samodzielnie się uczyć. To nie jest więc tak, że eksperci wprowadzają swoją wiedzę w komputer i dzięki temu jest on lepszy od każdego z ekspertów z osobna. Nie, tu jest nauka. I ta nauka może przebiegać np. przez wzmacnianie, czyli system ma wykonać pewne zadania i gdy wykonuje je gorzej, otrzymuje o tym informacje i sam się poprawia – podobną informację zwrotną otrzymuje, gdy robi coś lepiej. Można to zobrazować w ten sposób, że np. dwa programy komputerowe grają ze sobą w szachy i po rozegraniu miliona partii są w stanie tak dobrze grać, że pokonają każdego człowieka, nawet arcymistrza szachowego – obrazowo tłumaczy prof. Kulicki.

Przypomina też, że samo pojęcie sztucznej inteligencji obecne od wielu lat w literaturze science fiction, także w filmach tego gatunku, często łączy się z obawą, że okaże się ona groźna dla ludzi.

To dlatego, że nasze doświadczenie wskazuje, że jeśli maszyny zabiorą się za coś, to prędzej czy później wygrywają z człowiekiem. Widzimy, że programy te zdecydowanie szybciej potrafią przetwarzać informacje, potrafią też więcej ich zapamiętać i lepiej wyłapywać zależności w dużej liczbie danych. Tego rodzaju obawa jest jednak na wyrost, ponieważ obecna przewaga tych programów komputerowych jest wyłącznie odcinkowa. Z całą pewnością dzisiaj nie ma zagrożenia ze strony maszyn, które byłyby w stanie funkcjonować jak człowiek – uspokaja naukowiec.

Absolwenci KUL po kierunku sztuczna inteligencja mają jednak posiadać nie tylko praktyczne umiejętności programistyczne, ale będą także przygotowani do kształtowania polityki w tym obszarze, np. w przedsiębiorstwach lub w administracji państwowej.

Dlatego w porównaniu z tradycyjnymi studiami informatycznymi, nacisk kładziony będzie na aplikacje inteligentne.

Programowanie u nas w większym stopniu koncentruje się na używaniu takich narzędzi, jak sieci neuronowe przy np. przetwarzaniu języka naturalnego, rozpoznawaniu obrazów, maszynowym uczeniu. Ponadto w ramach studiów sztucznej inteligencji mniej czasu poświęcimy na zagadnienia sprzętowe czy sieciowe, a więcej na społeczno-humanistyczne aspekty tworzenia i wdrażania nowoczesnych technologii oraz przewidywalność działania programów komputerowych – dodaje badacz KUL.

Poza możliwością uzyskania teoretycznej wiedzy, studia oferują praktyki zawodowe w firmach IT (badacze z KUL współpracują m.in. z agencją cyfrową MakoLab) lub w instytucjach związanych z tworzeniem i wdrażaniem nowoczesnych technologii.

Więcej informacji o nowym kierunku, także o kryteriach przyjęcia na studia, można uzyskać na stronie poświęconej nowemu kierunkowi: ai.kul.pl.

Monika Stojowska, źródło: KUL

Dyskusja (0 komentarzy)