Twórcy spektaklu „Przesilenia” z Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zdobyli Grand Prix Studenckiej Wiosny Teatralnej, która po blisko pół wieku powróciła do lubelskiej Chatki Żaka.
Studencka Wiosna Teatralna to ogólnopolski festiwal teatrów studenckich, który odbywał się w murach Chatki Żaka w latach 1966–1974. Po 48 latach został wznowiony pod hasłem „BUDOWAĆ MOSTY” jako swoiste połączenie przeszłości z teraźniejszością. Przez cztery dni młodzi artyści z całej Polski mogli zaprezentować swoją twórczość przed profesjonalnym jury i lubelską publicznością, a także powalczyć o Grand Prix.
Na scenach Chatki Żaka wystąpiło 8 grup teatralnych – Teatr Politechniki Warszawskiej, BARTER z Chatki Żaka, Teatr ITP, Teatr Chwila, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Teatr Imperialny z Chatki Żaka, Martyna Strychalska (Stowarzyszenie Młodych Animatorów Kultury) i Teatr Inaczej – prezentujących różnorodny repertuar, od „Ballady na 3 biurka”, czyli komedii inspirowanej korporacyjnym życiem, przez słowiańskie „Przesilenia”, które wracały do naszych korzeni, po monodramat „Więcej grzechów nie pamiętam” z rodzinnymi tragediami w tle.
W teatrze studenckim najważniejsze są twórcze poszukiwania. Nigdy wcześniej ani później nie mamy tyle wolności, społecznego przyzwolenia na niezrozumiałe eksperymenty, na wcielanie w życie wizjonerskich projektów – przekonuje Aleksandra Klimek z Teatru Imperialnego.
To właśnie ta grupa zdobyła Nagrodę Publiczności (1 tys. zł). Z kolei jury doceniło umiejętność znalezienia inkluzywnej formy teatralnej, która pozwala na integrację osób o różnych narodowościach i sprawnościach oraz poszukiwanie własnego języka i przyznało nagrodę w wysokości 2 tys. zł.
Grand Prix Studenckiej Wiosny Teatralnej (5 tys. zł) za umiejętne połączenie tradycji ludowej ze współczesnym językiem teatralnym oraz odnalezienie atrakcyjnej formy plastycznej otrzymali twórcy spektaklu „Przesilenia” z Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.
Ponadto nagrodzono:
Łączna pula nagród wynosiła 15 tys. zł.
Różnorodność teatrów w pełni nas zaskoczyła. Wiemy, że to co najważniejsze w tej chwili dla nas, to wskazanie kierunku (lub zapytanie o kierunek), w jakim teatr studencki powinien podążać. Co tak naprawdę może wyznaczać życie temu nurtowi. Mam nadzieję, że ta wiosna będzie prawdziwą wiosną teatru studenckiego – mówi Tomasz Rodowicz, dyrektor artystyczny Teatru Chorea w Łodzi, przewodniczący jury.
Poza spektaklami odbyły się m.in. spotkania z członkami teatru GONG 2, prof. Leszkiem Mądzikiem i Januszem Opryńskim, a także warsztaty teatralne prowadzone przez Tomasza Rodowicza, Elinę Tonevę, a także Bartłomieja Ostapczuka. Nie zabrakło również warsztatów logopedycznych i psychologicznych. Był też czas na debatę nad teatrem studenckim, w której udział wzięli: prof. Rafał Wiśniewski – dyrektor Narodowego Centrum Kultury, dr Jarosław Cymerman – wicedyrektor Instytutu Teatralnego, Redbad Klynstra-Komarnicki – dyrektor Teatru im. Juliusza Osterwy, Mateusz Grochowski – przewodniczący Parlamentów Studentów RP i Izabela Pastuszko – dyrektorka ACKiM UMCS Chatka Żaka.
MK