Rektorzy sześciu uczelni artystycznych zadeklarowali współpracę w zakresie odtworzenia dekoracji rzeźbiarskich Pałacu Saskiego i Pałacu Brühla oraz kamienic przy ul. Królewskiej w Warszawie. Specjaliści zadbają o zachowanie najwyższej dbałości i wierności odtworzenia zdobień tych historycznych budynków.
Historyczne serce Warszawy ma bić na nowo dzięki restytucji Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz kamienic przy ul. Królewskiej 6, 8 i 10/12 – inwestycji realizowanej na mocy ustawy z 11 sierpnia 2021 roku. Zgodnie z jej zapisami obiekty zostaną odbudowane według zewnętrznego kształtu architektonicznego, jaki posiadały w przeddzień wybuchu II wojny światowej, która położyła kres ich istnieniu. W trosce o jak najwierniejsze przywrócenie historycznego kształtu zabudowy zachodniej części placu Marszałka Józefa Piłsudskiego, spółka zajmująca się jej odbudową podejmuje wieloaspektową współpracę z uczelniami oraz innymi instytucjami. Jednym z jej obszarów jest odtworzenie dekoracji rzeźbiarskich wspomnianych budynków.
Celem dochowania najwyższej dbałości o wierność odtworzonych dekoracji, rektorzy sześciu uczelni artystycznych oraz przedstawiciele Pałac Saski sp. z o.o. podpisali listy intencyjne o współpracy w tym zakresie. Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie swoje wsparcie formalnie zadeklarowała jeszcze w czerwcu. Teraz dołączyły kolejne uczelnie: ASP im. Jana Matejki w Krakowie, ASP w Katowicach, ASP im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, ASP im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu oraz Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu.
Tym, na czym nam zależy, jest jak najwyższy, najbardziej profesjonalny poziom odbudowy Pałacu Piłsudskiego, Pałacu Brühla i kamienic przy ul. Królewskiej. Właśnie dlatego kilka dni temu podpisaliśmy umowę ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich, które przeprowadzi konkurs architektoniczny. Z tego samego powodu podpisujemy porozumienie z wydziałami rzeźby sześciu polskich uczelni artystycznych. Chcemy bowiem, by w odtworzeniu dekoracji rzeźbiarskich tych budynków udział wzięli najznakomitsi polscy twórcy – powiedział Jan Edmund Kowalski, prezes zarządu Pałac Saski sp. z o.o.
Dekoracja rzeźbiarska Pałacu Brühla prezentowała oryginalnie najwyższą klasę artystyczną i nadawała barokowego charakteru założeniu. Elewacje Pałacu Brühla zdobiły w przyziemiu figury bóstw rzymskich autorstwa wybitnego francuskiego rzeźbiarza Pierre’a Coudray’a, zaś na bramie pałacowej stanęły rzeźby stanowiące alegorie „Artes Liberales” dłuta Jana Chryzostoma Redlera. Pod koniec lat trzydziestych XX wieku z inicjatywy Bohdana Pniewskiego fasadę wzbogaciły cztery popiersia projektu Franciszka Strynkiewicza. Całości dopełniały mięsiste płaskorzeźby z monumentalnym tympanonem i detalem zdobiącym okna i nisze. Nie mniej istotnym elementem przedwojennego programu rzeźbiarskiego były reliefowe plafony na ścianach Pałacu Saskiego flankujących Grób Nieznanego Żołnierza, według projektu Stanisława Kazimierza Ostrowskiego.
MK, źródło: ASP w Warszawie