Aktualności
Życie akademickie
11 Października
Fot. T. Walów
Opublikowano: 2022-10-11

W okularach VR w nowy rok akademicki

Interaktywne stoły anatomiczne czy systemy pozwalające na ćwiczenie procesu diagnostyczno-terapeutycznego w warunkach symulacji komputerowej oraz wirtualnej rzeczywistości – to tylko niektóre nowinki technologiczne, które w tym roku akademickim czekają na studentów Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu. 

Ponad 6 tys. studentów z 30 krajów rozpoczęło nowy rok akademicki na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu. W tym gronie jest półtora tysiąca debiutantów. Czekają na nich nowinki technologiczne, które z jednej strony podniosą jakość kształcenia i uatrakcyjnią zajęcia, a z drugiej – odciążą nauczycieli od biurokratycznych czynności. Uczelnia w coraz większym stopniu się informatyzuje i od października wprowadziła kolejne rozwiązania, dzięki którym zamiast stać w kolejkach do dziekanatów, wystarczy posłużyć się telefonem. Od tego roku akademickiego tworzona jest także elektroniczna baza wykładów, tzw. repozytorium wykładów, które będzie pomocą dla studentów w przygotowaniu do egzaminów.

Nauka jak gra komputerowa

Również zajęcia w pracowniach nie będą nudne. Współczesne pomoce opierają się na rozwiązaniach zaawansowanych technologicznie i w dużej mierze przenoszą kształcenie w świat wirtualny. W Centrum Symulacji Medycznej UMW utworzono Pracownię Innowacyjnej Edukacji Medycznej. Wyposażona została w 14 stanowisk do medycznej symulacji komputerowej. Dzięki dwóm nowym systemom można ćwiczyć procedury związane z udzielaniem pierwszej pomocy i postępowania z pacjentami podczas zdarzeń masowych oraz w ramach platformy wirtualnego pacjenta, gdzie możliwe jest testowanie procedur ratowniczych w postępowaniu przedszpitalnym i szpitalnym.

Systemy te pozwalają na ćwiczenie całego procesu diagnostyczno-terapeutycznego w warunkach medycznej symulacji komputerowej oraz wirtualnej rzeczywistości. To taki pomost między zajęciami teoretycznymi a ćwiczeniami z zastosowaniem wysokiej wierności czy klinicznymi. Działa dokładnie na tych samych zasadach, co znana od lat symulacja lotów samolotowych. Zakładając okulary VR i siadając przed ekranem, student nie znajduje się jednak w kokpicie, ale w środowiskach ambulansu czy szpitala, w zależności od tematyki prowadzonych zajęć dydaktycznych – wyjaśnia kierujący pracownią dr Paweł Gawłowski.

Interaktywne stoły anatomiczne, które zostały zakupione do Zakładu Anatomii Prawidłowej UMW, to z kolei narzędzie, dzięki któremu można poznać każdy szczegół ludzkiego ciała ze wszystkimi jego układami. System umożliwia obracanie ich w różnych płaszczyznach czy usuwanie tkanek i organów. Wszystko bez użycia skalpela, a jedynie poprzez dotyk na ekranie wielkości rzeczywistego człowieka. Choć z nazwy wirtualne, urządzenia przypominają tradycyjne stoły sekcyjne nawet rozmiarami. Umożliwiają nie tylko naukę anatomii, ale też przygotowują studenta do prawdziwej sekcji. Nowe technologie pozwalają też skrócić czas nauczania. Przy stanowiskach komputerowych kilkunastu studentów może jednocześnie opanować określoną, powtarzalną procedurę.

Kurs KPP na ratownictwie medycznym

Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu przygotuje także studentów do egzaminu, który pozwoli im uzyskać tytuł ratownika w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy. Jako pierwsi z nowych możliwości skorzystają studenci ratownictwa medycznego. Co to oznacza? Treści kształcenia będą rozszerzone, co umożliwi przystąpienie do egzaminu. Studenci nie będą musieli odbywać dodatkowego kursu. Zdając egzamin, uzyskają tytuł ratownika w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy. I jeszcze w trakcie studiów będą mogli zdobywać niezbędne doświadczenie zawodowe, pełniąc dyżury w patrolach ratowniczych podczas zabezpieczenia imprez masowych.

Monika Szymańska-Antosiak, źródło: UMW

Dyskusja (0 komentarzy)