W ramach jednej z prac licencjackich obronionych w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie powstała gra karciana „Mito Starcie”, szerząca wiedzę o mitologii skandynawskiej.
Autorką gry jest Sylwia Knap, absolwentka kierunku grafika komputerowa i produkcja multimedialna. W ramach swojej pracy licencjackiej stworzyła narzędzie do szerzenia wiedzy o mitologii skandynawskiej. Rozgrywka stawia na rywalizację, która doskonale sprawdza się przy pełnym składzie czterech osób.
Głównym zadaniem w „Mito Starcie” jest uniknięcie Ragnaroku, czyli zmierzchu bogów. W mitologii skandynawskiej termin ten wyznacza czas, w którym to bogowie giną, a świat zostaje zniszczony, aby mógł powstać nowy. Zadaniem jest powstrzymanie tego tragicznego losu i pokonanie potworów, które próbują wywołać koniec świata. Zabawa opiera się na rywalizacji i strategii, a zwycięzca jest tylko jeden.
Liczba graczy istotnie wpływa na rozwój zdarzeń. Gra została zaprojektowana z myślą o udziale 2–4 osób, ale to rozgrywka z pełnym składem uczestników wyróżnia się szczególną intensywnością i rywalizacją. Karcianka w większym zespole wprowadza bardziej złożone interakcje między graczami, gdzie zakres strategii oraz zmiennych mogących wpłynąć na rozwój walki znacznie wzrasta. Niezależnie z jaką ilością przeciwników rywalizujemy, „Mito Starcie” zapewnia emocje i nieprzewidywalność, dostosowując się do różnych preferencji i poziomu zaawansowania zainteresowanych.
Na początku każdy otrzymuje 5 kart oraz jedną kartę specjalną. Przed rozpoczęciem wszyscy losują jednego z czterech Bogów. To: Thor, Odyn, Freya, Baldur. Bogowie są unikalni i posiadają specjalne umiejętności pasywne, które wpływają na przebieg bitew. Przykładowo Thor dodaje 2 punkty siły do każdego rzutu kością rozgrywającego. Karty te są kluczowym elementem strategii – wyjaśnia autorka gry.
Aby wygrać, trzeba pokonać potwory. Zwycięża ten, kto jako pierwszy pokona 3 z 9 przygotowanych przeciwników. Każdy uczestnik ma 2 punkty akcji, które mogą wykorzystać na dodawanie wojowników do swojej armii lub dobieranie kart z talii głównej. Aby spróbować pokonać potwora, muszą posiadać odpowiednią siłę, reprezentowaną przez sumę sił wojowników. Dodatkowo, gracze używają dwóch kości czterościennych, a łączna wartość liczby oczek dodaje się do ogólnej mocy rzucającego. Jeśli przy próbie pokonania monstrum, siła atakującego jest większa niż potwora, gracz go pokonuje. W przypadku porażki, atakujący traci punkty siły. W „Mito Starcie” konieczne jest podejmowanie strategicznych decyzji i bycie gotowym na niespodziewane próby, ponieważ każda rozgrywka jest pełna nieprzewidywalnych momentów.
Gra zawiera ponad 100 kart, w tym karty wojowników i karty specjalne, które dodają wyzwania i nieprzewidywalność do rozgrywki. Karty modyfikatorów wpływają na rzuty kośćmi, a karty wyzwań pozwalają uczestnikom na interakcję i rywalizację – tłumaczy Sylwia Knap, która na stworzenie gry poświęciła ponad 6 miesięcy.
Przez ten czas pracowała nad mechaniką, zasadami, zaprojektowaniem ponad 100 kart, balansowaniem rozgrywki i testowaniem. Autorka zadbała o to, by żadna strategia nie dominowała, a rozgrywka była atrakcyjna zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych graczy. Własną kopię kart można otrzymać kontaktując się z autorką poprzez Facebook.
MK, źródło: WSIiZ