Aktualności
Życie akademickie
14 Czerwca
Opublikowano: 2021-06-14

Z miesiąca na miesiąc rośnie zainteresowanie edukacją zdalną

W czasie pandemii znacznie wzrosło zainteresowanie kursami online. Tylko w okresie od marca do maja tego roku wydano ponad 8,5 tys. zaświadczeń ukończenia kursów edukacyjnych na platformie NAVOICA. O 14,5 tys. zwiększyła się także liczba zarejestrowanych kont. 

Wpływ pandemii COVID-19 na rozwój technologii informatycznych jest w ostatnich miesiącach szczególnie zauważalny. Polacy coraz aktywniej szukają dostępu do rzetelnych i aktualnych treści edukacyjnych, stąd bardzo wzrosło zainteresowanie serwisami e-learingowymi. Jednym z nich jest NAVOICA – innowacyjna platforma edukacyjna, która oferuje bezpłatne kursy typu MOOC (ang. Massive Open Online Courses), czyli szkolenia online otwarte dla nieograniczonej liczby uczestników. W portalu każdy znaleźć może bezpłatne kursy online z wielu dziedzin, realizowane przez polskie uczelnie.

Serwis edukacyjny NAVOICA oferuje szkolenia dla wszystkich, którzy chcą się rozwijać i poszerzać własną wiedzę. Materiały dostępne na platformie mogą być wykorzystane przez uczniów, studentów i nauczycieli podczas kształcenia na odległość. Oferta kursów jest interdyscyplinarna i stale poszerzana. Mamy już ponad 44,5 tys. zarejestrowanych uczestników. Obserwujemy znaczny wzrost zainteresowania serwisem od momentu rozpoczęcia pandemii. Szczególnie zauważalny jest efekt trzeciej fali – w okresie marzec-maj 2021 liczba zarejestrowanych kont wzrosła aż o ponad 14,5 tys. – wylicza dr Jarosław Protasiewicz, dyrektor Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego.

OPI PIB, który jest operatorem platformy, wydał już ponad 21 tys. zaświadczeń ukończenia kursu, tylko w trakcie ostatnich 3 miesięcy wydano ich 8,5 tys. Polacy postawili na edukację zdalną, aby zwiększyć swoją konkurencyjność na rynku pracy.

Wpływ pandemii COVID-19 jest oczywisty, ale w OPI PIB zauważyliśmy również, że w Polsce przyjęła się także – od dawna popularna na Zachodzie – idea uczenia się przez całe życie. Polacy zaczynają rozumieć, że wiedza nabyta ze szkoły i studiów jest niewystarczająca we współczesnym, dynamicznie zmieniającym się świecie. Rozwój internetu mocno zmienił nasze przyzwyczajenia: coraz częściej robimy zakupy online, chętniej korzystamy z platform internetowych oferujących filmy i seriale, dlatego również i obszar nauczania zdalnego musiał ewoluować – zauważa Maciej Kolankowski, kierownik projektu NAVOICA w OPI PIB.

Do najpopularniejszych obszarów tematycznych szkoleń należą programowanie i nauka języków obcych, a także rozwój umiejętności miękkich. Ludzie jednak wciąż szukają nowości, dlatego OPI PIB stale pracuje nad poszerzeniem oferty kursów dostępnych w serwisie NAVOICA. Tematyka oferowanych szkoleń dotyczy m.in. technologii informatycznych, zasad programowania, kluczowych kompetencji w biznesie, a także metodyki pisania prac dyplomowych. Każdy użytkownik znajdzie także w serwisie praktyczne szkolenia dotyczące zarządzania przedsiębiorstwem, projektowania gier, a także uzyska odpowiedź na pytanie, jak przekształcić projekt naukowy w pomysł na biznes. Biorąc pod uwagę duże zainteresowanie obcokrajowców, NAVOICA oferuje także bezpłatne kursy w języku angielskim i rosyjskim.

NAVOICA to ogólnopolska platforma edukacyjna oferująca wyłącznie bezpłatne kursy on-line, opracowane przez uczelnie i instytucje edukacyjne. Nazwa tego nowoczesnego narzędzia do podnoszenia poziomu wiedzy i kompetencji pochodzi od imienia bohaterki popularnej legendy o Nawojce, która jest uznawana za pierwszą polską studentkę. Platforma powstała w ramach projektu „Polski MOOC”, realizowanego na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki. Warto dodać, że serwis jest wspierany instytucjonalnie przez Konferencję Rektorów Akademickich Szkół Polskich. Platforma dostępna jest na stronie www.navoica.pl.

MK

Dyskusja (0 komentarzy)