Konferencja z okazji stulecia odkrycia radu i polonu nie znalazła dostatecznie wyeksponowanego miejsca w środkach przekazu społecznego.
Andrzej Pelczar
Posiedzenia - 25. Prezydium i 17. plenarne - Rady Głównej odbyły się, odpowiednio, w dniach 22
i 23 października br. Przed rozpoczęciem obrad Rady podziękowano w uroczysty i serdeczny
sposób, za długie lata pracy i oddanie sprawom szkolnictwa wyższego, dyrektorowi Biura Rady
Głównej, Stefanowi Nawrockiemu, który po formalnym przejściu na emeryturę - nie odchodząc
całkiem z biura - przekazał kierowanie nim pani Halinie Grabiec-Polakiewicz. Prof. Jerzy
Zdrada, wiceminister edukacji narodowej udekorował prof. Andrzeja Hałasa, przewodniczącego
Komisji Rozwoju i Organizacji Rady Głównej, Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski za
wybitne zasługi dla edukacji wyższej w Polsce.
I KTO TO MÓWIŁ
Części robocze obu posiedzeń rozpoczęto od omówienia tych zebrań różnych gremiów, w których
uczestniczyli przedstawiciele Rady. Prof. Bruno Szczygieł powiedział o konferencji
"Prozdrowotne wychowanie dzieci i młodzieży", która odbyła się w Spale w dniach 10-12 września
br. (a zorganizowana była przez Komisję Zdrowia Sejmu RP). Prof. Szczygieł zabrał tam głos;
autor notatek przesłał swój głos w dyskusji w formie pisemnej. Tematy poruszane na tej
konferencji są ogromnie ważne i Rada Główna - niezależnie od tego, iż zajmowała już stanowisko
w tych sprawach - poświęci im specjalnie czas w najbliższej przyszłości (wtedy też wrócę do
nich w notatkach). Prof. Jerzy Błażejowski omówił spotkanie polsko-austriackiej Stałej Komisji
Ekspertów do spraw realizacji umowy o "ekwiwalencji" w szkolnictwie wyższym oraz konferencję
na temat uznawalności dyplomów oraz stopni naukowych w Europie. Wyjazdowe posiedzenie (w
Siedlcach) Sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży 20 września br. omówiła dr Anna
Jankowska. Poruszano tam ważne problemy dotyczące używania pieniędzy z Funduszu Rehabilitacji
Osób Niepełnosprawnych (na ten temat Rada wypowiadała się w latach poprzednich). Omówiłem
krótko swój udział w konferencji "Nauka i nauczanie", zorganizowanej przez Fundację na rzecz
Nauki Polskiej w Jachrance w dniach 15-16 października, oraz w międzynarodowej konferencji
zorganizowanej przez Polską Akademię Nauk w Warszawie w dniach 17-20 września, z okazji
stulecia odkrycia radu i polonu. Uważam, że ta ostatnia konferencja nie znalazła dostatecznie
wyeksponowanego miejsca w środkach przekazu społecznego. A było na co zwrócić uwagę opinii
publicznej, zarówno ze względu na to, co mówiono, jak i na to, kto mówił, kto w tej
konferencji wziął udział. Sądzę, iż dobrze będzie wymienić przynajmniej laureatów Nagrody
Nobla, nieczęsto bowiem zdarza się, by można było tylu ich spotkać na jednej konferencji. Byli
to: Baruch Blumberg (Nagroda Nobla w dziedzinie medycyny w roku 1976), Paul J. Crutzen
(chemia, 1995), Chris de Duve (medycyna, 1974), Leo Esaki (fizyka, 1973), Jerome I. Friedman
(fizyka, 1990), Jerome Karle (chemia, 1985), Edwin G. Krebs (medycyna, 1992), Edward B. Lewis
(medycyna, 1995), Rudolf M?ssbauer (fizyka, 1961), Burton Richter (fizyka, 1976), Joseph
Rotblat (nagroda pokojowa, 1995), Felix S. Rowland (chemia, 1995), Carlo Rubbia (fizyka,
1984).
NARUSZENIA ETYKI
Wracam do spraw omawianych przez Radę. Prezydium Rady - poza zajęciem się rutynowymi sprawami,
które są zwykle przygotowywane na posiedzenie plenarne - dyskutowało m.in. nad zagadnieniami
etyki badaczy i nauczycieli akademickich, zarówno w kontekście analizy odpowiedzi szkół
wyższych na sugestie KBN ujęcia tych zagadnień w programach studiów doktoranckich, jak i
(niestety) konkretnych przykładów naruszeń etyki i przypadków nieuczciwości naukowej.
Prezydium uznało za konieczne podjąć tę tematykę ponownie w najbliższej przyszłości. O
dyskusji tej krótko poinformowano na zebraniu plenarnym Rady, na którym na ten temat, widziany
przez pryzmat doświadczeń komisji dyscyplinarnej przy Radzie Głównej, wypowiedział się w
krótkim referacie przewodniczący tej komisji, prof. Marek Bojarski.
OPINIE RADY
Rada podjęła uchwałę porządkującą (od strony redakcyjnej) sprawy warunków, jakim muszą
odpowiadać uczelnie, aby prowadzić kierunki studiów (nie zmieniając merytorycznie
wcześniejszych postanowień). Rada zaopiniowała negatywnie przygotowany przez grupę posłów
projekt ustawy zmieniającej ustawę o wyższych szkołach zawodowych (proponuje się obniżenie
wymagań dotyczących wymiaru zajęć na studiach zaocznych). Zaopiniowano negatywnie projekt
ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych ze względu na to, iż
przewiduje pozbawienie rencisty (emeryta) możliwości otrzymywania wynagrodzeń np. z tytułu
honorarium za prace naukowe, ekspertyzy itp. i innych honorariów autorskich. Uchwalono
minimalne wymagania programowe dla kierunku geologia. Rada zaopiniowała pozytywnie 7 a
negatywnie 4 wnioski o utworzenie nowych szkół niepaństwowych oraz pozytywnie 1 i negatywnie 3
wnioski o uruchomienie nowych kierunków w szkołach istniejących, a także negatywnie 3 wnioski
o utworzenie wydziałów zamiejscowych szkół niepaństwowych i - także negatywnie - 2 wnioski o
nadanie uprawnień do prowadzenia studiów magisterskich. Zaopiniowano pozytywnie (w pewnych
wypadkach "wyraźnie niejednogłośnie") 7 wniosków o nadanie prawa do doktoryzowania, opiniując
jeden taki wniosek negatywnie, a także negatywnie 2 wnioski o nadanie prawa do habilitowania.
Zaaprobowano wnioski dotyczące pewnych zmian organizacyjnych w dwóch uczelniach państwowych.
-----------
Tytuł i śródtytuły pochodzą od redakcji.
|