FELIETONY
Na marginesach nauki
Błędy i wypaczenia
|
Od lat pojawiał się zarzut, że ministerstwo nie stworzyło długookresowej strategii rozwoju edukacji na poziomie wyższym. I to jest, niestety, zarzut prawdziwy. Chcieliśmy ten stan rzeczy zmienić, a „Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do roku 2010” jest pierwszą, roboczą przymiarką do opracowania takiego dokumentu. Naszym zamiarem jest możliwie szybkie opracowanie nowej ustawy o szkolnictwie wyższym. Abyśmy jednak mogli przystąpić do jej konstruowania, musimy uzyskać środowiskowy konsensus co do głównych kierunków. Zapewniam – nie jest tak, że wszystko już wiadomo.
Rozmowa z prof. Tomaszem Goban-Klasem, wiceministrem edukacji narodowej
|
„To, co dla władz uczelni jest powodem do dumy, staje się naganne w oczach kontrolerów NIK. Według NIK, to bardzo źle, gdy na jednego nauczyciela akademickiego przypada dużo studentów. Jeżeli NIK ma rację, to najlepiej było pod koniec lat 80., bo wtedy w uczelniach państwowych studiowało 3 razy mniej studentów, a liczba nauczycieli była prawie taka sama, jak obecnie” – pisze prof. Krzysztof Królas, były prorektor UJ, na str. 36. Publikujemy część ogólną raportu NIK o kontroli odpłatności za studia w państwowych szkołach wyższych, jak również cykl artykułów polemizujących z wynikami kontroli.
Blok artykułów dotyczących raportu NIK o kontroli odpłatności za studia
|
Proponowany projekt ustawy o finansowaniu nauki nie zawiera żadnych rozwiązań prawnych wykraczających poza rozdzielanie pieniędzy budżetowych na naukę. (...) Zachowuje on dotychczasowe zasady finansowania wraz ze wszystkimi znanymi słabościami. (...) dopuszcza finansowanie wszystkich jednostek organizacyjnych, które w statucie zawrą zamiar prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych. Będzie więc jak dotychczas: wszystkim po trochu, ale nikomu za dużo. W tej sytuacji trudno oprzeć się wrażeniu, że głównym celem nowej ustawy jest zlikwidowanie wyłonionej w wyborach reprezentacji uczonych i przekazanie wszelkich decyzji do ministerstwa.
Uwagi prof. Kazimierza Stępnia na temat projektu ustawy o finansowaniu nauki |
Odkrycia ostatnich lat będą owocować przez długie dekady naszego wieku. Nikt nie odgadnie, czym nauki biomedyczne zaskoczą w przyszłości najmłodszych uczestników dzisiejszej ceremonii. Może niektórzy z nich będą torować drogę odkryciom. W tej sali i w innych akademickich salach, gdzie spotykają się ludzie nauki i nauczyciele wraz ze studentami dążącymi do wiedzy, wierzymy, że cywilizacja przyszłości będzie cywilizacją życia, a nie śmierci. W takiej cywilizacji nauki medyczne zajmą godne miejsce.
O zasadniczych celach badań w naukach medycznych na początku
nowego stulecia pisze prof. Andrzej Trzebski
|
|