W posiedzeniu plenarnym 15 listopada uczestniczyli, oprcz czonkw Rady, liczni gocie, w tym prof. Micha Seweryski, minister NiSW, prof. Stefan Jurga, sekretarz stanu w MNiSW oraz prof. Jan Wojtya, szef Gabinetu Politycznego w MNiSW. Minister podzikowa Radzie za wspprac. Wyrazi opini, e Rada jest wan instytucj szkolnictwa wyszego, przed ktr stoj istotne wyzwania i pomocn w podejmowaniu decyzji. Dzikujc wyraziem opini, e ostatnie dwa lata byy okresem zrwnowaonego rozwoju szkolnictwa wyszego i nauki. Nasz resort omijay polityczne wichry dziki spokojowi i klasie wadz, a przede wszystkim samego ministra.
Wiodcym tematem posiedzenia plenarnego bya Polityka zatrudnienia absolwentw szk wyszych. Wystpienie wprowadzajce profesjonalnie przygotowali studenci, a dyskusj koordynowa Grzegorz Sokoowski, czonek Parlamentu Studentw RP i Prezydium Rady. Kluczow kwesti polityki zatrudnienia jest przygotowanie studentw do podjcia pracy po ukoczeniu studiw. Wanym elementem tego przygotowania s praktyki. Temu zagadnieniu powicona bya wikszo wystpie. Wymg odbywania praktyk jest zawarty w standardach ksztacenia dla poszczeglnych kierunkw studiw, natomiast ich blisze okrelenie jest podane w czci wsplnej standardw. Rozporzdzenie ministra NiSW wydane w tej sprawie precyzuje, e praktyki mog si odbywa w jednostkach gospodarczych, instytucjach publicznych, instytucjach naukowo−badawczych, instytucjach owiatowych, placwkach kultury lub w ramach zorganizowanej przez uczelnie dziaalnoci pozwalajcej osign cele praktyk. Okrela ponadto, e mona je uzna za zaliczone, jeli student udokumentuje dowiadczenie zawodowe lub prowadzenie dziaalnoci, ktra odpowiada programowi praktyki. Praktyki powinny wic stanowi integraln cz programw nauczania i procesu ksztacenia. Rzeczywisto bywa jednak rna. S uczelnie lub jednostki uczelni, ktre problem praktyk rozwizay naleycie. Ale to raczej wyjtki. W wikszoci przypadkw praktyki s traktowane jako ciar dla uczelni i instytucji, ktre podejmuj si praktykantw przyj. Brak rodkw finansowych na ich organizowanie jeszcze pogarsza sytuacj. Nie wida, aby dodatkowe rodki na ten cel miay si znale w budecie. Pozostaje wic zaangaowanie uczelni i dobra wola instytucji, ktre przyjmujc praktykantw maj doskona okazj znalezienia dobrych pracownikw. Niektre instytucje ju to zrozumiay i szeroko otwieraj si na praktykantw. Zaangaowanie musi te by po stronie uczelni i oczywicie studentw. Jest dobra pora, aby problem ten dalej analizowa wobec spodziewanej kontynuacji prac nad nowelizacj ustawy Prawo o szkolnictwie wyszym. Legitymowanie si praktyk to pierwszy krok do sukcesu przy szukaniu pracy.
W dyskusji zwracano uwag na moliwo zatrudniania absolwentw w akademickich inkubatorach przedsibiorczoci oraz potrzeb zmiany profilu ksztacenia – z akademickiego na zorientowany na rynek pracy. Wreszcie postulowano, aby ksztaci nie tylko przyszych wykonawcw, ale przede wszystkim pracodawcw. Temat jest wany, a dyskusja bdzie kontynuowana na przyszorocznych posiedzeniach Rady.
Spraw biecych omawianych na posiedzeniu prezydium (14.11) i plenarnym (15.11) nie byo wiele. Zaopiniowana zostaa kolejna nowelizacja rozporzdzenia ministra NiSW w sprawie warunkw prowadzenia zaj z wykorzystaniem metod i technik ksztacenia na odlego. Rada zaproponowaa ucilenia do projektu rozporzdzenia ministra NiSW w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy oraz ekwiwalentu pieninego za okres niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego nauczycieli akademickich. Zaopiniowane zostay dwa wnioski o zgod na ksztacenie w ramach unikatowych kierunkw studiw. Rada zaopiniowaa wnioski jednostek organizacyjnych szk wyszych o przyznanie uprawnie do nadawania stopni naukowych oraz regulamin stypendialny. Omwiono stan przygotowa do jubileuszowego posiedzenia plenarnego Rady 14 grudnia.
W dniach 23−24 padziernika przedstawiem kwestie Standardw ksztacenia w polskim systemie szkolnictwa wyszego – standardw ksztacenia dla kierunkw studiw pielgniarstwo i poonictwo na zorganizowanej przez Ministerstwo Zdrowia konferencji Model ksztacenia pielgniarek i poonych – teoria i praktyka. To pierwsze tego typu spotkanie, na ktrym zgromadzili si przedstawiciele uczelni ksztaccych na wyej wymienionych kierunkach studiw.
8 listopada odbya si uroczysto wrczenia nagrd ministra NiSW za osignicia naukowe, dydaktyczne, organizacyjne oraz za caoksztat dorobku. Bya to dla kilku czonkw Rady i dla mnie mia chwila, w ktrej poczulimy, e doceniono nasz dziaalno na rzecz rodowiska akademickiego.
17 listopada doznaem zaszczytu uhonorowania wyrnieniem „PROstudent” przez Parlament Studentw RP. Dla mnie to najwysze wyrnienie, jakie moe spotka nauczyciela akademickiego. Traktuj wyrnienie jako wyraz uznania dla mojej dziaalnoci.