Page Not Found - Forum Akademickie

Błąd 404 - Strona o podanym adresie nie istnieje





CZYTELNIA CZASOPISM

Podrcznik wsplnej historii

Nie tak dawno narodzi si pomys, by napisa podrcznik wsplnej historii europejskiej. Z miejsca pojawio si sporo gosw sceptycznych. „Gos Uczelni”, pismo Uniwersytetu Mikoaja Kopernika w Toruniu (nr 7−8/2007), w jednym z artykuw zauwaa, e w toku tych rozwaa zapomniano odrni dwie zgoa odmienne kwestie: czy miaby to by zwizy podrcznik dla szk, czy raczej synteza naukowa dziejw Europy, napisana przez grono wybitnych specjalistw z rnych krajw. I po drugie, czy ksika miaaby zastpowa nauczanie danej historii narodowej, czy istnie w dydaktyce obok teje, co zapewne prowadzioby do sporych kontrowersji midzy tymi dwoma nurtami dydaktyki. Istotnym wic problemem – zdaniem autora artykuu – jest to, e kady europejski kraj posiada zazwyczaj wasn wizj historii narodowej, z ktrej trudno byoby si cakowicie wycofa.

atwiejsza kwestia to problem na paszczynie cile naukowej. Autor zauwaa, e istniej ju wielotomowe dziea, zatytuowane dumnie Historia Europy, ale ukazuj dzieje z punktu widzenia jednego narodu, z ktrym autorzy danego zbioru si identyfikuj. Tym te naley tumaczy race braki informacyjne w wanych sprawach dotyczcych np. Polski, Wgier czy Szwecji w rnych syntetycznych podrcznikach publikowanych w gwnych krajach zachodnich. Za przykad moe posuy wielotomowa historia Europy w ujciu brytyjskich historykw. W tomie powiconym XVIII wiekowi, w opracowaniu Mathew Andersona z London School of Economics, znajdziemy raptem dwa zdania na temat Polski. W jednym autor uzna, e Polska bya krajem trwajcych dziesitki lat wojen religijnych (!). W drugim Anderson napisa, e w 1719 r. w Toruniu wadze miasta wykonay wyroki mierci na kalwinistach, ktrzy byli oskareni o prb powstania. Pomylono, bagatela, rok (prawidowo: 1724) i kalwinistw z plebsem luteraskim.

Biblioteka jak McDonald’s

Przenikanie i rozpowszechnianie idei oraz dowiadcze: zagadnienia midzynarodowego bibliotekoznawstwa porwnawczego – to tytu XIII Midzynarodowej rodowiskowej konferencji naukowej, zorganizowanej przez Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa UJ. Sprawozdanie z tego wydarzenia znajdziemy w „AE Forum”, biuletynie Akademii Ekonomicznej w Katowicach (nr XXIII/2007). Zawarte w tytule „przenikanie” uwydatnio si w tych wystpieniach, ktre obrazoway bezprecedensow ekspansj elektronicznych rde informacji we wspczesnych bibliotekach. Wiek XX przynis serwisy generacji zwanej „Web 1.0”, ktre byy wietnym rdem danych (np. katalogi komputerowe, bazy penotekstowe on−line), ale zapewniay uytkownikowi tylko bierny odbir informacji. Wiek XXI obdarowa nas interaktywnymi serwisami generacji „Web 2.0”, dziki ktrym moemy rwnie zamieszcza w sieci wasne informacje i komunikowa si z innymi uytkownikami (blogi, tagi, wikipedia).

W drugiej czci konferencyjnych rozwaa bardzo ciekawie wypado porwnanie biblioteki do przedsibiorstwa McDonald’s. Zdaniem prelegentki, biblioteka mogaby przej od McDonalda takie cechy, jak: struktur sieciow, rozpoznawalny symbol, pozytywne skojarzenia z firm, uniwersalny standard jakoci, elastyczno, upowszechnienie edukacji pracownikw, innowacyjno, konkurencyjno, koordynacj dziaa wasnych i otoczenia (np. wczanie si do akcji spoecznych). Unika jednak powinna: stereotypu „niezdrowego jedzenia” (w przypadku biblioteki s to nieadekwatne do potrzeb czytelnikw materiay), powierzchownego traktowania kodu kulturowego, nadmiernej szybkoci i braku refleksji.

Race naruszenia regulaminu

Zgodnie z Prawem o szkolnictwie wyszym uczelnie publiczne zostay objte rankingiem uzalenionym od iloci uprawnie do nadawania stopni naukowych w odpowiednich dyscyplinach. Wadze szk wyszych podjy dziaania nad opracowaniem restrukturyzacji wydziaw, eby moliwie najwiksza ich ilo znalaza si w pierwszej kategorii (A). Najczciej polegao to na czeniu sabszych wydziaw z mocniejszymi.

Kolegium Rektorskie Akademii Rolniczej w Poznaniu take podjo takie dziaania, ale w odwrotn stron – jak czytamy na amach „Wieci Akademickich” (nr 7−8/2007). Zaskoczeniem dla Wydziau Rolniczego bya decyzja rektora, ktry popar wniosek o utworzeniu Wydziau Ekonomicznego na bazie kilku katedr o charakterze ekonomicznym i spoecznym, wchodzcych w skad wydziaw Rolniczego, Ogrodniczego, Lenego i Technologii Drewna. Zdecydowanie sprzeciwia si temu Rada Wydziau Rolniczego. Miayby z niej odej 3 jednostki, czyli ok. 60 osb, w tym 12 pracownikw samodzielnych. Grupa Inicjatywna, wspierana przez wadze rektorskie, przystpia do lobbingu na rzecz nowego wydziau. Prof. Andrzej Mocek, dziekan Wydziau Rolniczego, pisze, e zaczto „wciga” w te czynnoci studentw. Osoby, ktre nie popieray dziaa Grupy Inicjatywnej byy szykanowane przez niektrych nauczycieli akademickich z Katedry Ekonomiki Gospodarki ywnociowej. Podczas gosowania w tej sprawie doszo, zdaniem prof. Mocka, do wielu racych naduy prawa i regulaminu posiedze senatu. Takie rozwizanie z gry przesdzio o wyniku gosowania. „Tego typu postpowania nie mona inaczej nazwa jak falandyzacj prawa bd siowym utworzeniem Wydziau Ekonomiczno−Spoecznego” – konkluduje Mocek.

Magorzata Paweczyk

Page Not Found - Forum Akademickie

Błąd 404 - Strona o podanym adresie nie istnieje

Page Not Found - Forum Akademickie

Błąd 404 - Strona o podanym adresie nie istnieje