Przyszli inżynierowie z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie zdominowali tegoroczną edycję KOnkursu KOnstrukcji Studenckiej KOKOS. Ich pomysły zwyciężyły w trzech z siedmiu kategorii. Gala finałowa odbyła się w Krakowie.
KoKoS to ogólnopolski projekt realizowany przez Niezależne Zrzeszenie Studentów, którego celem jest wyłonienie najbardziej utalentowanych konstruktorów spośród studentów polskich uczelni technicznych. Zamiarem organizatorów, chcących przeciwdziałać temu, by studenckie wynalazki nie lądowały w szufladach, jest to, aby zostały one zauważone i docenione przez świat biznesu oraz wsparte merytorycznie i finansowo. Udział w konkursie może pomóc w znalezieniu inwestorów, dzięki którym pomysł ma szansę na dalszą realizację.
W dziewiątej edycji laureatów wyłoniono w siedmiu kategoriach:
Prototyp turbiny wiatrowej z autorskim układem odbierania energii elektrycznej opierającym się na wykorzystaniu trzech generatorów o różnych parametrach pracy. Zastosowanie takiego rozwiązania pozwala na generację energii dla znacznie szerszego zakresu prędkości wiatru w porównaniu do turbin tradycyjnych, wykorzystujących jeden generator.
Kalman to zwinny łazik o czterech, niezależnie skrętnych kołach. Od samego początku jego celem było utworzenie w pełni funkcjonalnego robota zdolnego do pokonywania trudnego marsjańskiego terenu, testowania nowych rozwiązań technicznych koniecznych przy pracach eksploracyjnych oraz badania próbek gleby w celu poszukiwania śladów życia na Marsie.
LEM SSV to elektryczny czterokołowiec typu buggy do jazdy w trudnym terenie. Pojazd powstał na podstawie ramy, którą zespół otrzymał od firmy Polaris. Sam design oraz wykonanie poszycia projektu jest całkowicie wymyślone i wykonane przez zespół, dzięki czemu pojazd zawdzięcza swój wyjątkowy, futurystyczny wygląd.
Projekt zakłada montaż na lokomotywie paneli fotowoltaicznych oraz całej instalacji pozwalającej na magazynowanie oraz wykorzystanie energii zgromadzonej podczas pracy. Zaprojektowany układ umożliwia ładowanie głównej baterii akumulatorów lokomotywy.
Zaprojektowane rozwiązanie jest zaawansowanym pojazdem pozwalającym na ruch osobom z niepełnosprawnościami poprzez wykorzystanie kamery do śledzenia źrenicy oka, algorytmu uczenia maszynowego, odpowiedniego programu do sterowania pojazdem oraz zoptymalizowanej konstrukcji. Rozwiązanie składa się z odpowiednio zmodyfikowanego wózka inwalidzkiego, gogli z kamerą, komputera jednopłytkowego, części elektronicznej oraz części mechanicznej.
Foton to innowacyjny bezzałogowy statek powietrzny wykonany z wysokiej jakości materiałów kompozytowych, co zapewnia wyjątkową wytrzymałość i opływowość konstrukcji. Metody wykorzystane w projekcie umożliwiają przeprowadzenie badań jakości powietrza, co pomaga w badaniach środowiskowych, kontroli zanieczyszczeń oraz w innych zastosowaniach wymagających precyzyjnych pomiarów jakości powietrza.
Celem projektu jest budowa i uruchomienie pierwszej w Europie, a drugiej na świecie studenckiej turbopompy do hybrydowego silnika rakietowego. Dodatkowym celem jest zintegrowanie urządzenia z będącym w posiadaniu zespołu silnikiem hybrydowym BS2+ wykorzystywanym w serii rakiet konkursowych (Space Port America Cup, European Rocketry Challenge).
Nagrody specjalne otrzymali:
MK