„Leniwa ósemka” – tablica do ćwiczeń sensorycznych dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową – to kolejne urządzenie do rehabilitacji zaprojektowane przez członków Studenckiego Koła Naukowego Orthos na Politechnice Białostockiej.
Tablica do ćwiczeń sensorycznych dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową wykorzystuje drewniany tor ćwiczeń w kształcie leżącej ósemki. Ma za zadanie poprawić koordynację wzrokowo-ruchową. Dzięki tablicy dzieci lepiej piszą, samodzielnie jedzą czy ubierają się. Tablica stymuluje różne partie mięśni wokół kręgosłupa, wspomaga też ćwiczenia oddechowe.
Tablica pomaga w rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością ruchową kończyn górnych – wyjaśnia Kacper Snarski, student kierunku inżynieria medyczna na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. – Jest wyposażona w różne rodzaje gałek. W razie potrzeby można je łatwo wymienić, nawet przy użyciu jednej ręki, i ćwiczyć inne partie mięśni.
Pomysł zbudowania praktycznej tablicy do rehabilitacji dzieci wziął się z życia codziennego – coraz więcej rodzin wychowuje nie do końca sprawne motorycznie dzieci. Wykorzystanie takiego urządzenia nie wymaga udziału specjalisty.
Wiele dzieci ma problemy z koordynacją wzrokowo-ruchową. Dlatego skonstruowaliśmy tablicę sensoryczną wspólnie ze studentami z Koła Naukowego Orthos. Dzięki niej dziecko łączy to, co widzi oko, z tym, co wykonuje ręka. Jest to niezbędna umiejętność potrzebna przy codziennych czynnościach. Kiedy dziecko ma problem z koordynacją ruchowo-wzrokową, gorzej pisze, ma problem z wykonywaniem podstawowych czynności, jak ubieranie się czy jedzenie – wskazuje dr n. med. inż. Jolanta Grażyna Zuzda z Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej.
Tablica może być używana w pozycji wiszącej, stojącej i leżącej, w zależności od zaplanowanych ćwiczeń.
Mogą to być ćwiczenia mięśni kręgosłupa i miednicy oraz mięśni stabilizujących. Dzięki temu dzieci ćwiczą również właściwą postawę. Ćwiczenia oddechowe dodatkowo poprawiają pracę układu krążeniowo-oddechowego. Tablica stymuluje też pracę dłoni, więc kształtujemy także motorykę i wpływamy na układ ośrodkowo-nerwowy – dodaje dr Jolanta Grażyna Zuzda
Na tablicy umieszczono też kody QR, które odsyłają do ogólnie dostępnych filmów prezentujących wzorcowe ćwiczenia sensoryczne.
To nie pierwsze urządzenie do rehabilitacji zaprojektowane przez członków Studenckiego Koła Naukowego Orthos na Politechnice Białostockiej. Mają już na koncie dostawkę do wózka inwalidzkiego HERMES, kamizelkę uciskową do terapii sensorycznej dla dzieci z autyzmem, ortozę dla osoby z niepełnosprawnością ręki oraz tablicę sensoryczną.
źródło: PB