Studenci Wydziału Medycyny Weterynaryjnej Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, jako jedyni w Europie, uczą się na nowoczesnych symulatorach endoskopowych. Dzięki temu mają możliwość przeprowadzić symulowany proces np. gastroskopii i bronchoskopii, a po zakończeniu szczegółowo przeanalizować jego przebieg.
Studenci korzystają z symulatorów endoskopowych do badania przewodu pokarmowego i układu oddechowego na piątym i na szóstym roku. W Pracowni Symulacji Endoskopowych, uruchomionej przy Zakładzie Chorób Psów i Kotów UPWr, mają do dyspozycji trzy platformy symulacyjne. Dwie z nich zapewniają praktyczne szkolenie z zakresu podstawowych gastroenterologicznych umiejętności i procedur endoskopowych, trzecia umożliwia nabywanie i rozwijanie umiejętności w endoskopii tchawicy i oskrzeli.
Ze względu na podobieństwa w budowie układu oddechowego i przewodu pokarmowego psów i kotów oraz ludzi, do zajęć praktycznych wykorzystano platformy, które od wielu lat stosowane są w medycynie człowieka – wyjaśnia prof. Krzysztof Kubiak, kierownik Zakładu Chorób Psów i Kotów w Katedrze Chorób Wewnętrznych z Kliniką Koni, Psów i Kotów.
Dodaje, że platformy oferują naukę pełnego zakresu umiejętności endoskopowych, m.in. nawigacji narządowej, rozwijania koordynacji ręka-oko, bezpiecznego manewrowania endoskopem, wykonywania wszechstronnego i metodycznego badania endoskopowego. Symulatory stwarzają także możliwość kształcenia praktycznego w zakresie posługiwania się różnego rodzaju manipulatorami endoskopowymi w świetle badanych narządów. Wybierając np. szczypce biopsyjne, doskonalone są umiejętności w zakresie pobierania wycinków błony śluzowej badanych narządów. Co ważne, po zakończeniu ćwiczenia (symulacji) dostępne są informacje dotyczące np. czasu badania czy liczby dotknięć endoskopem o ścianę narządu. Wykorzystanie łącza internetowego daje natomiast możliwość odtworzenia zapisu wideo przeprowadzonej przez studenta symulacji, jak również pobrania tego filmu i zarchiwizowania.
Trudno wyobrazić sobie rozwój nowoczesnego medycznego procesu dydaktycznego narzędzi edukacyjnych pozwalających na zmniejszanie dystansu między teorią, której uczymy, a jej praktycznym wykorzystaniem – przyznaje prof. Krzysztof Kubiak. – Medycyna to nieustanny rozwój, zarówno w obszarze poznawania patogenezy chorób, ich diagnostyki, jak i wyznaczania nowoczesnych i skutecznych metod leczenia. Przekłada się to na proces dydaktyczny – podkreśla naukowiec UPWr.
Zauważa, że nie bez znaczenia jest także etyczny aspekt takich dydaktycznych innowacji, bo studenci nabywają praktyczne umiejętności bez stwarzania jakiegokolwiek dyskomfortu czy zagrożenia dla pacjentów. Nie istnieje kategoria stresu u pacjenta, bo procedury endoskopowe wykonywane są w wirtualnej rzeczywistości, a nie na żywym organizmie.
Wydział Medycyny Weterynaryjnej UPWr wprowadził diagnostykę endoskopową do polskiej weterynarii. Duży w tym udział prof. Krzysztofa Kubiaka. Jego praca doktorska „Ocena przydatności fiberoskopii w diagnostyce schorzeń przewodu pokarmowego psów”, obejmująca zagadnienia endoskopii, była pionierską w skali kraju. Stworzona przez niego pracownia endoskopowa oferuje badania w zakresie diagnostyki endoskopowej chorób przewodu pokarmowego, układu oddechowego oraz układu moczowego u psów i kotów i przyjmuje pacjentów z kraju i z zagranicy.
źródło: UPWr