Aktualności
Życie akademickie
10 Marca
Źródło: WSB we Wrocławiu
Opublikowano: 2022-03-10

Stworzą wirtualne światy i rozszerzą rzeczywistość

Gogle, inteligentne okulary, interfejsy, wielki zielony ekran oraz zaawansowane komputery i programy – otwarty 9 marca w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu Giant Lazer XR Lab został wyposażony w najnowocześniejsze technologie oparte na wirtualnej rzeczywistości. 

Tego typu laboratoria dopiero się w Polsce rozwijają, a wrocławskie należy do najnowocześniejszych. Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu stworzyła je we współpracy z firmą Giant Lazer specjalizującą się w technologiach VR (virtual reality – wirtualnej rzeczywistości), AR (augmented reality – rozszerzonej rzeczywistości) oraz MR (mixed reality – mieszanej rzeczywistości). Połączenie możliwości uczelni i partnera biznesowego zaowocowało utworzeniem laboratorium XR (extended reality – przedłużonej rzeczywistości), czyli łączącego wszystkie trzy technologie VR, AR i MR w jeden, nowy obszar.

To miejsce jest wyjątkowe, pozwala kompleksowo podejść do nauczania technologii składających się na środowisko XR. Mamy tu nowoczesny sprzęt i programy graficzne oraz komfortową przestrzeń, której kluczowym wyposażeniem jest strefa zielona obejmująca ściany i podłogę, to tzw. greeen screen, przy czym rozbudowany, pozwalający na komputerowe osadzenie konkretnej osoby na dowolnym tle opisuje swoje wrażenia Sebastian Sobczyk, wykładowca i menedżer kierunku informatyka w WSB.

Na wyposażeniu laboratorium poza goglami i padami jest m.in. Motion Capture Rokoko – technologia pozwalająca na przechwytywanie ruchów użytkownika za pomocą specjalnego kombinezonu i przenoszenie ich w czasie rzeczywistym na postać 3D. Uczelnia posiada również inteligentne okulary HoloLens 2. Ich działanie polega na tym, że do tego, co widzimy oczami dodawany jest cyfrowy, interaktywny obraz.

Rośnie nowa generacja informatyków 

Z Giant Lazer XR Lab już korzystają studenci kierunków: informatyka, zarządzanie, logistyka – przyszli programiści, graficy, projektanci gier, twórcy nowych mediów, designerzy i inżynierowie. Odbywają tu zajęcia praktyczne, podczas których uczą się opracowywania rozwiązań opartych o wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość. Dzięki temu wkrótce będą projektować i wdrażać w firmach i instytucjach usługi bazujące na tych technologiach.

Moim zdaniem to jedna z najbardziej zyskujących na popularności ścieżek rozwoju zawodowego z uwagi na praktycznie nieograniczone możliwości zastosowania w wielu branżach, nie tylko działających w Internecie. Technologia XR jest nowym narzędziem pozwalającym na zaprojektowanie, zaprezentowanie i zrozumienie finalnego produktu, którym będziemy posługiwać się w prawdziwym świecie przy zaoszczędzeniu zasobu, jakim jest czas. Z tego względu to bardzo interesująca technologia i to nie tylko z perspektywy studenta – mówi Kacper Siniakiewicz, student zarządzania, pasjonat technologii i członek drużyny e-sportowej Bankierzy WSB.

Okiem praktyka  

Zajęcia ze studentami w Giant Lazer XR Lab prowadzą specjaliści z firmy Giant Lazer. W trakcie kilkuletniej współpracy z uczelnią opracowane zostały pomoce dydaktyczne oparte na technologiach XR, m.in. dla studentów inżynierii zarządzania i logistyki. To, czego dziś się uczą i co projektują studenci, jest coraz bardziej popularne również w firmach.

Technologie VR i AR znajdują zastosowanie w wielu branżach, sprawdzają się np. jako narzędzia do prototypowania. Branża automotive wykorzystuje technologię XR do projektowania wnętrz samochodów, które tradycyjnie na etapie prototypu modeluje się z gliny. Każda poprawka takiego prototypu wymaga korekty lub wykonania nowego modelu, co jest czasochłonne. Dzięki wirtualnej rzeczywistości możemy projektować bez ograniczeń, poprawiać i ulepszać, do momentu aż znajdziemy idealne rozwiązanie –przekonuje Mateusz Tokarski, wiceprezes Giant Lazer.

Technologie XR pozwalają użytkownikowi doświadczyć immersji, czyli zanurzenia się w wirtualnej lub rozszerzonej rzeczywistości. Obraz i dźwięk są płynnie skoordynowane z ruchami ciała użytkownika, co pozwala umownie oszukać umysł i przekonać go, że jesteśmy w namacalnej rzeczywistości. Dodatkowo ta rzeczywistość jest interaktywna, czyli możemy dokonywać różnych akcji, podnosić wirtualne przedmioty, uruchamiać urządzenia, a nawet być wirtualną postacią (tzw. awatarem) lub wchodzić z taką w interakcję.

Z tego względu rośnie znaczenie technologii XR dla branży rozrywkowej, szkoleniowej i edukacyjnej. Doświadczenia czy błędy popełniane w rzeczywistości wirtualnej nie mają swoich konsekwencji w prawdziwym świecie. Dzięki temu technologia stanowi rozwiązanie dla lekarzy uczących się wykonywać operacje, inżynierów i architektów, pilotów, kierowców czy choćby projektantów ciągów komunikacyjnych. Nowością są wirtualne szkolenia BHP projektowane na specjalne zamówienia firm np. produkcyjnych.

Patrząc na przekrój projektów, które już zrealizowaliśmy i nad którymi pracujemy, mogę powiedzieć, że rynek zaczął już odkrywać potencjał tych technologii. Proszę sobie wyobrazić, że w muzeum można wejść do wnętrza obrazu, a w firmie transportującej niebezpieczne materiały – przejść w pełni bezpieczne szkolenie praktyczne z rozładunku towaru. Dzięki doświadczeniom VR lub AR można podziwiać zabytki z lotu ptaka i to pod każdym kątem albo swobodnie zwiedzać atrakcje turystyczne. To są przykłady naszych realizacji, tu praktycznie nie ma ograniczeń – mówi Jakub Korczyński, CEO Giant Lazer.

WSB we Wrocławiu nie zamierza poprzestawać wyłącznie na kształceniu w obszarze technologii, chce umożliwić studentom opracowywanie realnych rozwiązań na potrzeby rynku. Otwarcie laboratorium stanowi zaproszenie dla świata biznesu do współpracy ze środowiskiem akademickim w obszarze rozwijania technologii XR i poszukiwania dla nich praktycznego zastosowania.

Katarzyna Saranek, źródło: WSB

Dyskusja (0 komentarzy)