Aktualności
Życie akademickie
18 Grudnia
Źródło: Stock Adobe
Opublikowano: 2024-12-18

Szkoły doktorskie a jakość kształcenia

Połączenie teorii z praktyką działalności szkół doktorskich – taka idea przyświecała autorom monografii naukowej dotyczącej ewaluacji jakości kształcenia w tych jednostkach, To pierwsze kompleksowe opracowanie dotyczące tej problematyki.

„Ewaluacja jakości kształcenia w szkołach doktorskich – aspekty praktyczne” to publikacja, której autorami są: r.pr. Wojciech Kiełbasiński (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Kancelaria dla Nauki), dr Anna Kola (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), r.pr. Barbara Pietrzyk-Tobiasz (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Kancelaria dla Nauki).

Przeprowadzili oni analizę 50 wybranych regulaminów oraz programów kształcenia szkół doktorskich działających w Polsce. Poza badaniami, rozważania podjęte w monografii zostały oparte na obowiązujących aktach prawnych odnoszących się do podejmowanej tematyki oraz wzbogacone o aktualny dorobek piśmiennictwa i judykatury w tym zakresie.

Przypomnijmy, pierwsza ewaluacja jakości kształcenia w szkołach doktorskich formalnie mogła rozpocząć się 1 października 2024 r. Jest to novum, które uregulowano w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Do pierwszej oceny wyznaczonych zostało 14 szkół doktorskich. Przeprowadzą ją eksperci powołani przez Komisję Ewaluacji Nauki, która odpowiada za organizację tego procesu. Zgodnie z przepisami ustawy PSWiN ewaluacji dokonują eksperci posiadający znaczący dorobek naukowy lub artystyczny powoływani przez przewodniczącego KEN, w tym co najmniej jeden zatrudniony w zagranicznej uczelni lub instytucji naukowej, oraz jeden doktorant powołany spośród kandydatów wskazanych przez Krajową Reprezentację Doktorantów.

Z pierwszą oceną jakości kształcenia związane są duże obawy przedstawicieli środowiska akademickiego co do jej przebiegu. Związane jest to z uregulowaniem przepisów odnoszących się do poszczególnych kryteriów w sposób bardzo ogólny. W związku z tym przeanalizowaliśmy uzasadnienia do poszczególnych aktów prawnych, celem wykazania istotnych aspektów związanych z ewaluacją – opisują autorzy.

W publikacji zawarto ponadto wybrane dobre praktyki, podsumowania odnoszące się do konkretnych kryteriów oraz rekomendacje działań, które mogą zostać wdrożone w szkołach doktorskich. W praktyce pozycja ta ma stanowić praktyczny przewodnik dla podmiotów przygotowujących się do ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich.

Recenzentami publikacji zostali dr hab. Krzysztof Koźmiński oraz dr hab. Piotr Rączka. Partnerami wydania są Krajowa Reprezentacja Doktorantów oraz Porozumienie Doktorantów Uczelni Technicznych.

RED.

LINK DO POBRANIA MONOGRAFII

Dyskusja (3 komentarze)
  • ~Jan 22.12.2024 15:36

    Jak jakiś tekst jest o dobrych praktykach i rekomendacjach to trzeba unikać. Albo zatrudnić zespół do "wdrażania" i drugi do "oceniania". I następne..

  • ~Jan 20.12.2024 22:23

    Jak jakiś tekst jest o dobrych praktykach i rekomendacjach to trzeba unikać. Albo zatrudnić zespół do "wdrażania" i drugi do "oceniania". I następne..

  • ~PŻ 20.12.2024 09:56

    Temat jest tak donośny, że nikt nie chce nawet komentować.