Połączenie teorii z praktyką działalności szkół doktorskich – taka idea przyświecała autorom monografii naukowej dotyczącej ewaluacji jakości kształcenia w tych jednostkach, To pierwsze kompleksowe opracowanie dotyczące tej problematyki.
„Ewaluacja jakości kształcenia w szkołach doktorskich – aspekty praktyczne” to publikacja, której autorami są: r.pr. Wojciech Kiełbasiński (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Kancelaria dla Nauki), dr Anna Kola (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), r.pr. Barbara Pietrzyk-Tobiasz (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Kancelaria dla Nauki).
Przeprowadzili oni analizę 50 wybranych regulaminów oraz programów kształcenia szkół doktorskich działających w Polsce. Poza badaniami, rozważania podjęte w monografii zostały oparte na obowiązujących aktach prawnych odnoszących się do podejmowanej tematyki oraz wzbogacone o aktualny dorobek piśmiennictwa i judykatury w tym zakresie.
Przypomnijmy, pierwsza ewaluacja jakości kształcenia w szkołach doktorskich formalnie mogła rozpocząć się 1 października 2024 r. Jest to novum, które uregulowano w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Do pierwszej oceny wyznaczonych zostało 14 szkół doktorskich. Przeprowadzą ją eksperci powołani przez Komisję Ewaluacji Nauki, która odpowiada za organizację tego procesu. Zgodnie z przepisami ustawy PSWiN ewaluacji dokonują eksperci posiadający znaczący dorobek naukowy lub artystyczny powoływani przez przewodniczącego KEN, w tym co najmniej jeden zatrudniony w zagranicznej uczelni lub instytucji naukowej, oraz jeden doktorant powołany spośród kandydatów wskazanych przez Krajową Reprezentację Doktorantów.
Z pierwszą oceną jakości kształcenia związane są duże obawy przedstawicieli środowiska akademickiego co do jej przebiegu. Związane jest to z uregulowaniem przepisów odnoszących się do poszczególnych kryteriów w sposób bardzo ogólny. W związku z tym przeanalizowaliśmy uzasadnienia do poszczególnych aktów prawnych, celem wykazania istotnych aspektów związanych z ewaluacją – opisują autorzy.
W publikacji zawarto ponadto wybrane dobre praktyki, podsumowania odnoszące się do konkretnych kryteriów oraz rekomendacje działań, które mogą zostać wdrożone w szkołach doktorskich. W praktyce pozycja ta ma stanowić praktyczny przewodnik dla podmiotów przygotowujących się do ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich.
Recenzentami publikacji zostali dr hab. Krzysztof Koźmiński oraz dr hab. Piotr Rączka. Partnerami wydania są Krajowa Reprezentacja Doktorantów oraz Porozumienie Doktorantów Uczelni Technicznych.
RED.
Jak jakiś tekst jest o dobrych praktykach i rekomendacjach to trzeba unikać. Albo zatrudnić zespół do "wdrażania" i drugi do "oceniania". I następne..
Jak jakiś tekst jest o dobrych praktykach i rekomendacjach to trzeba unikać. Albo zatrudnić zespół do "wdrażania" i drugi do "oceniania". I następne..
Temat jest tak donośny, że nikt nie chce nawet komentować.