Page Not Found - Forum Akademickie

Błąd 404 - Strona o podanym adresie nie istnieje





Nie ma muzyki starej, nowej, nowoczesnej. Liczy si tylko dobra muzyka, ktrej bysk przeszywa, powodujc dreszcz.Iwarsztatu takiej muzyki staram si uczy studentw.

Akordy sensu

Rozmowa ze Zbigniewem Kozubem zAkademii Muzycznej wPoznaniu

Cisza jest rodzajem wszechobecnego kodu. Jest wyzwaniem iprzeklestwem. Radoci ismutkiem. Jest tem naszego ycia lub symbolem jego pustki. Cisza jest znakiem przyjani lub przejawem wrogoci. Wmuzyce cisza jest drug stron dwiku. Otym, jak trudne jest ycie na granicy dwch wiatw, mwi Zbigniew Kozub, kompozytor, kierownik Katedry Kompozycji iTeorii Muzyki Akademii Muzycznej wPoznaniu, ktry wlatach 1990−1996 peni funkcj prodziekana Wydziau Kompozycji, Dyrygentury iTeorii Muzyki, awlatach 1996−2002 by dziekanem tego wydziau.

Pikn muzyk piszesz, ale czy piknie yjesz?

–Czy pikn muzyk pisz? Jednym si podoba, innym nie. Przyznam, e interesuje mnie gwnie klasycznie czyste pikno. Bez adnych zaama iudziwnie. Druga poowaXXwieku dostarczya nam wiele „unowoczenionych” definicji pikna. Zanim nuty znajd miejsce na piciolinii, chodz dugi czas imyl omuzyce, ojej akcji ikolorystyce.Iwpewnym momencie ju wiem, czuj przez skr, e to, co chc powiedzie, mog ju umieci na odpowiedniej piciolinii. Cia po prostu.

Jeste jak ksigowy, ktry chodzi, myli ikombinuje, co igdzie znale?

–Tak inie. Muzyka jest poczeniem formy muzycznej, czyli pewnej intelektualnej koncepcji, zemocjami iintuicj.

Czy istnieje prosta zaleno midzy intensywnoci Twoich przey wewntrznych ailoci zapisanego papieru nutowego?

–Raczej nie. Nie jestem zwolennikiem muzycznego fatalizmu, nie odczuwam wsobie imperatywu, by kade uczucie wyowi zgbin mojego jestestwa, nazwa iprzedstawi wiatu. Oczywicie prociej jest pisa, gdy wiat zewntrzny skrzy si ciekawymi spotkaniami izdarzeniami, ale itak baz kompozycji pozostaje wiat myli. Aby tworzy muzyk, trzeba myle dwikami. Wszystko inne –podre, ludzie, ksiki, obrazy –jest tylko dodatkiem.

Samotnicy, pustelnicy nie tworz muzyki. Wydaje mi si, e obecno Innego jest warunkiem koniecznym, anie, jak twierdzisz, wystarczajcym.

–To trudna sprawa. Inny czowiek jest adresatem mojej muzyki, ale rwnoczenie on jest jej najwikszym wrogiem. Drugi czowiek zabija cisz gonym wrzaskiem techno itp. Drugi czowiek mwi tak gono, e nie jest wstanie usysze wasnych myli. Drugi czowiek wcza telewizor inie chce ju nastraja swoich uszu na „lepsze” tony.

Jest rnica midzy „Innym” a„Drugim” czowiekiem. Inny –jak mwi Martin Buber –jest nastawiony na dialog, na spotkanie zTob, Drugi –jest biernym, niemym odbiorc cudzych treci.

–Bardzo trudno jest spotka si zInnym. Jest nas tak duo, atyle samotnych monad na tym Boym wiecie. Jednoczenie im jestem starszy, tym bardziej ceni sobie wity spokj. Ostatnio zaszyem si na wsi, uciekam od ludzi, miasta ichodz na spacery do lasu zpsami ikotem.

Dezercja nie doda ci sawy...

–Saw ioklaski gwarantuj pierwsze strony kolorowych tabloidw. Pragn ich serca prnych gwiazd. Ja nie chc inie musz si nikomu podoba.

Czujesz si znokautowany przez masy podziwiajce Rubika?

–Jeszcze nie. Ale nie mam ju si uwiadamia ludziom –jak aposto –eby przy suchaniu muzyki uywali take szarych komrek.

Rewicz poIIwojnie wiatowej szuka „nauczyciela imistrza”, my –po epoce komunizmu –musimy odwiey wsobie pami podstawowych terminw, jak: pikno, dobro, ad. Ty, jako profesor Akademii Muzycznej, masz moliwoci, by –jak powiedzia Norwid –„odpowiednie da rzeczy sowo”.

–Irobi, co mog, ale nie mona nauczy samego procesu tworzenia! Pokazuj studentom rne drogi icieki do celu, ucz warsztatu, umiejtnoci pisania.Iwicej nic nie mog. Niestety, na kompozycj przychodz czsto jeszcze niedojrzali kandydaci po maturze, ktrzy maj mao do powiedzenia. Wtedy… przynosz im rne mdre ksiki, aby ich rozbudzi intelektualnie iduchowo.

Najwiksz erupcj talentw muzycznych obserwujemy pord modych ludzi, wic chyba nie biologia stanowi tu przeszkod. Moe modzi ludzie chc pisa teraz inn, ni Ty, muzyk?

–Chopin mia 18 lat, gdy wielka mio do Konstancji Gadkowskiej zaowocowaa powstaniem fenomenalnego koncertu fortepianowego. Nie ma muzyki starej, nowej, nowoczesnej. Liczy si tylko dobra muzyka, ktrej bysk przeszywa, powodujc dreszcz.Iwarsztatu takiej muzyki staram si uczy studentw.

Jak pogodzi dobr muzyk ze saw? Historia muzyki czy malarstwa pokazuje, e geniusze umierali wbiedzie.

–Nie wszyscy. Moe trzeba znale dobrego wydawc, tak jak to uczyni H.M.Grecki. JegoIIISymfonia znalaza si na pierwszym miejscu wiatowych list przebojw, bo londyski wydawca zainwestowa wreklam kilka milionw funtw. Ale zudze nie mam. Wdzisiejszej haaliwej iobrazkowej kulturze medialnej dobra muzyka nie ma szans rozkwitn. Jest schowana wgettach.

Czyli piszesz do szuflady.

–To nie tak. Pen tosamo dzieo muzyczne uzyskuje wchwili wykonania. Pisz tylko na zamwienie, po to, by zostao wykonane. Mam wsobie zbyt duego lenia, by pisa tylko dla siebie, do szuflady. Teraz stoj przed wyzwaniem napisania opery, cho uwaam, e wiat opery jest dziwny. Kada cieka jest jednak dobra, by zostawi lad na duszy. Naduszy innego czowieka.

Gdy jeste zmczony pisaniem, suchasz innych kompozytorw, czy chodzisz na spacery zpsami?

–Gdy czuj si zmczony pisaniem –stawiam basen, kocz meble, buduj pot.

Sam budujesz swj dom?

–Zma pomoc murarza. Dom jest dla mnie wanym opusem. Wgruncie rzeczy wyposaenie domu to take kreacja. Wszystko trzeba wymyli, zaprojektowa, apotem wmiar rwno poskada do kupy. Lubi to. Daje mi to wytchnienie.

Wchwilach smutku idepresji nie mylisz, by zmieni zawd? Twj dom wzbudza zachwyt wkadym przechodniu, muzyka –tylko wnielicznych.

–Nie yj inie pisz dla zachwytu. Udusibym si wwiecie bez muzyki. Muzyka jest moim powietrzem, abudowanie –pasj ikoniecznoci.

Agdy nie chce Ci si ani pisa, ani budowa, co robisz?

–Nic nie robi. Czasem ilenistwo wydaje po pewnym czasie owoce. Sucham muzyki, czytam. Witold Lutosawski zawsze powtarza, e gdy czowiek znajdzie si w„psychicznym doku”, powinien sucha dobrej muzyki. Pokilku dniach ta muzyka wyciga czowieka zzapaci.

Pijesz?

–Tyle, ile trzeba. Uciekam wpasje, na przykad wwiat fotografii. Nie pij, bo potem zawsze mam dokuczliwego kaca. Bo widz, co wdka zrobia zniektrych moich przyjaci.

Melancholia zabija?

–Zabija rado tworzenia. Abez tego nie da si komponowa. Zachodni kompozytorzy cigle nam to zarzucaj. Mwi, e polska muzyka jest interesujca, ale taka melancholijna… Muzyka ma swj wasny rytm.Ija staram si go nie zgubi inie pozwalam, by melancholia zagocia wmoim sercu.

Rozmawiaa
Jola Workowska
Page Not Found - Forum Akademickie

Błąd 404 - Strona o podanym adresie nie istnieje

Page Not Found - Forum Akademickie

Błąd 404 - Strona o podanym adresie nie istnieje