Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej stworzyli niezwykłą zwijaną kładkę dla pieszych. To pierwszy tego typu projekt zrealizowany w Polsce, wpisujący się w nowy trend w architekturze i budownictwie, którego istotą jest wciągnięcie ruchu w konstrukcję.
Inspiracją dla studentów był most Rolling Bridge znajdujący się w Londynie. Model z AGH składa się jednak zupełnie inaczej niż ten londyński. Studenci zastosowali w nim autorskie rozwiązania, które były efektem wielomiesięcznych analiz i testów, wykonali projekt wykonawczy dla firmy konstrukcji stalowych, a także nadzorowali wykonanie wszystkich elementów. Przykładowo w projekcie bardzo ważna była osiowość sworzni, a poszczególne elementy musiały być wykonane z dokładnością do 1 mm.
Konstrukcja o wymiarach 3,35 m (dł.) × 50 cm (szer.) zasilana jest 14 siłownikami elektrycznymi. Stalowa kładka ma aż siedem stopni swobody, co z jednej strony stanowi wielką trudność konstrukcyjną, ale równocześnie daje ogromne możliwości – np. aż na 127 sposobów można ją składać. Przeprowadzone testy wskazały, że jest bezpieczna dla obciążenia około 200 kg, czyli dwóch dorosłych osób.
Twórcami kładki są inż. Michał Pyza oraz inż. Piotr Roszkowski z Koła Naukowego Mechaniki Konstrukcji „Aksjator”, które działa na Wydziale Górnictwa i Geoinżynierii. Elektronikę opracował Tomasz Tatara z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki.
– Poszukiwaliśmy niestandardowego projektu na pograniczu mechanizmu i budowli. Te dziedziny są wyzwaniem dla budownictwa, które jest bardzo konserwatywną dziedziną, a włączenie ruchomych elementów nadaje jej kompletnie nowy wymiar architektoniczny, estetyczny, funkcjonalny. To nowy prąd, który pojawia się w architekturze i kształtowaniu budownictwa, żeby wciągnąć ruch w konstrukcję. Zwykłe mosty zwodzone mają jeden stopień swobody, czyli jeden przegub. Takich konstrukcji np. nad ciekami wodnymi jest mnóstwo. Ta kładka jest bardzo trudna pod względem mechanicznym – tłumaczy dr inż. Henryk Ciurej, jeden z opiekunów koła.
Ruchome konstrukcje są mocno obecne w koncepcjach wojskowych (np. składane szpitale czy mosty), a obecnie można obserwować przenikanie tego trendu do civil engineering. Kładka w obecnej formie jest gotowa do produkcji i może być wykorzystana np. w ogrodach botanicznych czy też prezentowana na wystawach technicznych. Projekt udało się zrealizować dzięki wsparciu firmy MP Mosty, która sfinansowała projekt.
MK
(Źródło: AGH)