Aktualności
Badania
31 Października
Źródło: KN Aksjator
Opublikowano: 2018-10-31

Inżynierowie z AGH twórcami ruchomej kładki dla pieszych

Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej stworzyli niezwykłą zwijaną kładkę dla pieszych. To pierwszy tego typu projekt zrealizowany w Polsce, wpisujący się w nowy trend w architekturze i budownictwie, którego istotą jest wciągnięcie ruchu w konstrukcję.

Inspiracją dla studentów był most Rolling Bridge znajdujący się w Londynie. Model z AGH składa się jednak zupełnie inaczej niż ten londyński. Studenci zastosowali w nim autorskie rozwiązania, które były efektem wielomiesięcznych analiz i testów, wykonali projekt wykonawczy dla firmy konstrukcji stalowych, a także nadzorowali wykonanie wszystkich elementów. Przykładowo w projekcie bardzo ważna była osiowość sworzni, a poszczególne elementy musiały być wykonane z dokładnością do 1 mm.

Konstrukcja o wymiarach 3,35 m (dł.) × 50 cm (szer.) zasilana jest 14 siłownikami elektrycznymi. Stalowa kładka ma aż siedem stopni swobody, co z jednej strony stanowi wielką trudność konstrukcyjną, ale równocześnie daje ogromne możliwości – np. aż na 127 sposobów można ją składać. Przeprowadzone testy wskazały, że jest bezpieczna dla obciążenia około 200 kg, czyli dwóch dorosłych osób.

Twórcami kładki są inż. Michał Pyza oraz inż. Piotr Roszkowski z Koła Naukowego Mechaniki Konstrukcji „Aksjator”, które działa na Wydziale Górnictwa i Geoinżynierii. Elektronikę opracował Tomasz Tatara z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki.

– Poszukiwaliśmy niestandardowego projektu na pograniczu mechanizmu i budowli. Te dziedziny są wyzwaniem dla budownictwa, które jest bardzo konserwatywną dziedziną, a włączenie ruchomych elementów nadaje jej kompletnie nowy wymiar architektoniczny, estetyczny, funkcjonalny. To nowy prąd, który pojawia się w architekturze i kształtowaniu budownictwa, żeby wciągnąć ruch w konstrukcję. Zwykłe mosty zwodzone mają jeden stopień swobody, czyli jeden przegub. Takich konstrukcji np. nad ciekami wodnymi jest mnóstwo. Ta kładka jest bardzo trudna pod względem mechanicznymtłumaczy dr inż. Henryk Ciurej, jeden z opiekunów koła.

Ruchome konstrukcje są mocno obecne w koncepcjach wojskowych (np. składane szpitale czy mosty), a obecnie można obserwować przenikanie tego trendu do civil engineering. Kładka w obecnej formie jest gotowa do produkcji i może być wykorzystana np. w ogrodach botanicznych czy też prezentowana na wystawach technicznych. Projekt udało się zrealizować dzięki wsparciu firmy MP Mosty, która sfinansowała projekt.

MK

(Źródło: AGH)

Dyskusja (0 komentarzy)