FELIETON REDAKCYJNY
Rekrutacja
INFORMACJE
Kronika
Z Życia Akademii
|
Przetrwają najlepsi
– Piotr Kossobudzki |
Notatki
przewodniczącego RGSzW
|
Głos w dyskusji
– Andrzej Pelczar |
Z prac KRASP
|
Forum debaty
– Jerzy Woźnicki |
Zapowiedzi
konferencji naukowych
PRZEGLĄD AKADEMICKI
Rozmowa Forum
Jesteśmy ważnym partnerem władz
|
– rozmowa z prof. F. Ziejką, rektorem UJ, przew. KRASP |
Agora
PAN i uczelnie
|
– Mieczysław Mąkosza
O zbieżności interesów szkół wyższych oraz instytutów Akademii |
Ranking rankingów
|
– Bohdan Jałowiecki
Klasyfikowanie uczelni jest potrzebne, ale według jasnych i jednolitych kryteriów |
Życie akademickie i naukowe
Model kalkulacyjnych kosztów kształcenia
|
– Anna W. Jankowska
Próba rachunku rzeczywistych kosztów funkcjonowania uczelni |
Taki wydział
|
– Mikołaj Korzec
Uczelnie państwowe w konfrontacji z rynkiem edukacyjnym |
Jak pomagamy rozdając
|
– Ludwik Komorowski
O funduszu pomocy materialnej dla studentów |
Język nauki
|
– Jerzy Sędzimir
Coraz trudniej uczonym porozumieć się między sobą |
Świątynia wiedzy czy sprawna organizacja?
|
– Krzysztof Leja
Wyższa uczelnia powinna kształtować otoczenie,
a nie ulegać mu |
Polemiki
Influmetria, czyli nauka o wpływach lub oddziaływaniu
|
– Władysław Kraus
Pułapki oceny wydajności uczonych na podstawie liczby cytowań |
Z archiwum nieuczciwości naukowej (7)
Przerwana kariera ginekologa
|
– Marek Wroński
O oszustwie docenta londyńskiej uczelni medycznej |
Studia za granicą
Szkolnictwo wyższe w Szwecji
|
– Ryszard Mosakowski
Struktura i organizacja szwedzkich uczelni |
Czytelnia czasopism
BADANIA NAUKOWE
Filtr językowy
|
– rozmowa z prof. A. Pajdzińską, językoznawcą, laureatką Stypendium
Profesorskiego FNP |
Tajemniczy umysł
|
– Mariusz Karwowski
Badania relacji między strukturą mózgu a funkcjami umysłu |
Zwierzęta z probówki
|
– Marian Nowy
Badania prowadzone w Instytucie Zootechniki
w podkrakowskich Balicach |
Makroplotka
|
– Piotr Kieraciński
Intrygujące prace śląskiego folklorysty |
Poprzeczka dla uczniów Hipokratesa
|
– rozmowa z prof. A. Kuligiem, dyr. Centrum Egzaminów Medycznych |
W STRONĘ HISTORII
Pomniki uczonych
polskich (77)
|
Pomnik Eugeniusz Kwiatkowskiego |
Rody uczone (67)
Doroszewscy z Gołubiewami
Kartki z dziejów nauki w Polsce (36)
Popychać myśli słuchacza
|
- Piotr Hübner
O polskim uniwersytecie wakacyjnym |
Gwiazdy i meteory
Dyplomata i zoolog
|
– Beata Machnik
Jakub Teodor Klein, XVIII-wieczny przyrodnik |
Insygnia rektorskie PWr
OKOLICE NAUKI
Liczba i pomiar we współczesnej cywilizacji
|
– Jan Kozłowski
Ujęcia ilościowe jako narzędzia nauk przyrodniczych, społecznych, a nawet humanistycznych |
Duszpasterstwo akademickie
|
– Halina Bykowska
Sopockie rekolekcje dla studentów w PRL |
Cenne informacje
|
– Ryszard Paś
O systemie informacji w gospodarce, nauce i technice |
Czy warto?
|
– Wiktor Niedzicki
Znaczenie nakładów na promocję osiągnięć nauki |
Kilobajty wiedzy
|
– Patrycja Rudnicka
Rola Internetu w popularyzacji wiedzy |
Juvenalia, czyli piwo i kiełbaski
|
– Grzegorz Filip
O upadku kultury studenckiej |
Sposób bycia
Profesor na wrotkach
|
– Piotr Kieraciński
Prof. Piotr Sztompka, socjolog, o rolkach, fotografii i motocyklach |
Poczta elektroniczna
Każdemu jego czas
|
– Paweł Misiak
Wartość czasu ongiś i teraz |
Esej
Tragizm, uczucia, śmiech
|
– Piotr Skórzyński
O ukrywaniu i wyrażaniu uczuć |
Recenzje
|
FELIETONY
Szkiełko w oku
Klocki i szydełko
|
– Piotr Müldner-Nieckowski |
Na marginesach nauki
Licencjaci, licencjatki
|
W obecnej sytuacji sejm czy senat nie mają obowiązku przekazywania nam np. ważnych projektów ustawodawczych. Dowiadujemy się o nich często z drugiej ręki. Sądzimy, że Konferencja jest ważnym partnerem władz. Na taką pozycję po prostu zapracowaliśmy swoimi działaniami. (...) Chciałbym jednak mocno podkreślić, że choć to dla nas ważna sprawa, to przecież nie najważniejsza. Naszym nadrzędnym celem jest podniesienie jakości szkolnictwa wyższego i integracja naszego szkolnictwa ze szkolnictwem europejskim – stworzenie jednej europejskiej przestrzeni badawczej i jednej przestrzeni dydaktycznej.
Rozmowa z prof. Franciszkiem Ziejką, rektorem Uniwersytetu Jagiellońskiego, przewodniczącym Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich |
Szczególnie ważne jest polepszenie współpracy między uczelniami a instytutami PAN. Nie da się tego osiągnąć jedynie wprowadzeniem nowych przepisów czy zarządzeń. Konieczne jest przekonanie, że współpraca i przełamanie występujących często animozji, wynikających z obawy przed konkurencją, przyniesie obopólne korzyści, a przede wszystkim poprawi poziom nauczania i prac naukowych. Nie mam wątpliwości, że udział pracowników PAN w procesie dydaktycznym będzie korzystny dla obu stron: rozszerzy ofertę tematyczną procesu dydaktycznego w uczelniach i ożywi życie naukowe w instytutach, często cierpiących na brak dopływu młodych ludzi.
Prof. Mieczysław Mąkosza przedstawia autorski projekt współpracy uczelni wyższych i placówek naukowych
|
Koszty kształcenia wynikają bezpośrednio z założeń dotyczących misji uczelni, struktury kadry nauczającej i zakresu jej obowiązków oraz sposobu i wysokości wynagrodzenia, ilości i rodzaju zajęć przewidzianych w planie studiów, materialnych warunków kształcenia. Wyodrębniając bardzo zróżnicowane w różnych typach szkół koszty istnienia i rozwoju uczelni można porównać koszty nauczania przy różnych rozwiązaniach organizacyjnych oraz oddzielić finansowanie dydaktyki od finansowania realizacji innych elementów misji szkoły.
Wyliczenia niezbędnych kosztów funkcjonowania i rozwoju uczelni próbuje dokonać dr Anna W. Jankowska |
Relatywizm oznacza, że w jakiejś mierze nasz ogląd świata jest uwarunkowany językiem, którym się posługujemy; różne języki podsuwają mniej lub bardziej odmienne kategorie pojęciowe, za pomocą których ludzie ujmują świat. Natomiast w skrajnym ujęciu chodzi o to, że język determinuje widzenie świata: człowiek jako członek wspólnoty językowej poznaje świat w granicach wyznaczanych mu przez język. ludzie posługujący się odmiennymi językami żyją w odmiennych światach.
Rozmowa z dr. hab. Anną Pajdzińską, prof. UMCS, językoznawcą, laureatką Subsydium Profesorskiego
Fundacji na rzecz Nauki Polskiej
|
|