Gdański Uniwersytet Medyczny, Politechnika Wrocławska, Uniwersytet Wrocławski i Uniwersytet Śląski – inicjatywy komunikacyjne, promocyjne i informacyjne tych uczelni zostały docenione w konkursie Stowarzyszenia „PRom”. Doroczne nagrody wręczono 3 czerwca w Katowicach.
Stowarzyszenie PR i Promocji Uczelni Polskich „PRom” co roku ogłasza konkurs, w którym nagradza działania komunikacyjne, informacyjne i promocyjne prowadzone przez i na rzecz uczelni w Polsce. Celem jest wspieranie i docenianie najlepszych, twórczych i efektywnych przedsięwzięć w obszarze komunikacji, praktyki i działań promocyjnych w sektorze polskiego szkolnictwa wyższego.
Oceniając nadesłane projekty, kapituła (pod przewodnictwem Ewy Sapeńko – rzeczniczki prasowej Uniwersytetu Zielonogórskiego, w składzie był m.in. Piotr Kieraciński, redaktor naczelny „Forum Akademickiego”) brała pod uwagę ich innowacyjność i kreatywność na tle standardowych działań, zgodność z powszechnie uznawanymi zasadami public relations ze szczególnym uwzględnieniem ich aspektów etycznych, społeczną odpowiedzialność nauki oaz uzyskane korzyści i siłę oddziaływania. W tym roku zgłoszono 45 pomysłów, z czego do decydującego etapu przeszły 43 (najwięcej z kategorii Kreacja – 17 i Popularyzacja nauki – 16). Prawie wszystkie to projekty zespołowe, był tylko jeden indywidualny. Nagrody wręczono w pięciu kategoriach:
UCZELNIANE MEDIA
Celem kampanii jest popularyzacja wiedzy na tematy z zakresu społecznej odpowiedzialności, jakimi są równość i równe traktowanie, w celu kształtowania i umacniania postaw oraz zachowań opartych na fundamentalnych wartościach – szacunku i równości.
Wyróżnienie: Portal Informacyjny UMK, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu (zespół w składzie: dr Bartłomiej Oleszek – lider projektu, Magdalena Janowska, Marcin Behrendt, Żaneta Kopczyńska, Liliana Radkiewicz, Urszula Sęczyk-Bonczkowska, Jacek Janik, Anna Jaszczuk, Magdalena Niewęgłowska-Kardas, Andrzej Romański)
Portal Informacyjny UMK zaprojektowany został jako platforma komunikacji, służąca przede wszystkim prezentacji potencjału naukowego uczelni. Pozwala – na niespotykaną dotąd skalę na żadnej z polskich uczelni – opisywać badania, ich przełomowe wyniki i ludzi, którzy je tworzą. Artykuły wzbogacone są o materiały audiowizualne: grafiki i infografiki, animacje, galerie zdjęć, filmy wideo, a także podcasty, a przemyślana struktura strony pozwala na ekspozycję najciekawszych i najnowszych wiadomości oraz intuicyjne wyszukiwanie po kategoriach związanych z poszczególnymi dziedzinami. Całość uzupełnia kalendarz nadchodzących wydarzeń. Serwis istnieje w dwóch wersjach językowych: polskiej i angielskiej.
Finalista: Czasopismo popularnonaukowe „No Limits”, Uniwersytet Śląski w Katowicach (zespół w składzie: Agnieszka Sikora – liderka projektu, Tomasz Płosa, Adam Bała, Weronika Cygan, dr Małgorzata Kłoskowicz, Olimpia Orządała, Katarzyna Suchańska, Maria Sztuka, Artur Adamczyk, dr hab. Katarzyna Wyrwas, prof. UŚ, Tomasz Grząślewicz Patrycja Warzeszka, Martyna Fołta)
„No Limits” to pierwsze popularnonaukowe pismo na Uniwersytecie Śląskim, które w sposób ciekawy przekazuje informacje o badaniach, które prowadzone są na Uniwersytecie Śląskim lub we współpracy z tą uczelnią. Idea jest prosta – ma być interesująco, ciekawie, ma skłaniać do myślenia i do własnych poszukiwań. Każdy numer ma inny temat przewodni. Celem pomysłodawców było przekazanie czytelnikom produktu dobrze zaprojektowanego, estetycznego i atrakcyjnego pod względem graficznym. Z tego powodu nawiązano współpracę z projektantami z Instytutu Sztuk Plastycznych UŚ. Każdy numer jest osobnym, indywidualnym projektem, a na okładce publikowane są tematycznie dopasowane ilustracje.
NAGRODA IM. ANDRZEJA SOŁTYSIAKA W KATEGORII NOWE MEDIA
Polilab to kanał na YouTube dla młodzieży ze szkół średnich. Zamieszczane są tu materiały prosto z programu nauczania i przedstawiane krótko, treściwie i atrakcyjnie przez naukowców PWr, którzy „po ludzku” w kilkuminutowych materiałach wideo tłumaczą to, co w fizyce i chemii wydaje się czasem niezrozumiałe.
Wyróżnienie: DiversiTY – kampania rekrutacyjna Wydziału Prawa i Administracji UW, Uniwersytet Warszawski (zespół w składzie: Olga Smętek – liderka projektu, Joanna Kłosowska, Dorota Piątkowska-Opara, Agata Lewko)
Celem kampanii była promocja kierunków prowadzonych przez Wydział i zwiększenie ruchu na stronie rekrutacja.wpia.uw.edu.pl. W kampanii wykorzystano kanały takie, jak Facebook, Instagram, TikTok oraz Google Display Network. Kampania skierowana była do pokolenia Z, będącego synonimem inkluzywności, świadomości i różnorodności (diversity). Pomysłodawcom zależało na podkreśleniu zdecydowanego komunikatu – TY również możesz zostać prawnikiem/prawniczką/osobą prawniczą! Nieważne, jakiej jesteś płci albo z jaką się utożsamiasz. Jaki masz kolor włosów i ile dziarek. Czy jesteś z dużego miasta, czy ze wsi. WPiA UW to miejsce dla ambitnych ludzi, szanujące różnorodność.
Finalista: Diversity at PUEB, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu (zespół w składzie: Agnieszka Hała – liderka projektu, Ani Gabrielyan, Jakub Lech, Marta Andrzejewska)
Celem projektu było stworzenie koncepcji i realizacja czterech kilkuminutowych filmów budujących wizerunek uczelni, jako instytucji akademickiej, której bliskie są wartości priorytetowe dla nowoczesnych, demokratycznych, progresywnych ideowo, otwartych w swych postawach społeczeństw i wspólnoty UE. Pokazano, że na uczelni broni się i propaguje wartości wspierające równouprawnienie, neuroróżnorodność, prawa dla osób z niepełnosprawnościami, otwartość i równe traktowanie, korzyści z różnorodności pokoleniowej, etnicznej czy też kulturowej.
POPULARYZACJA NAUKI
XXVI Dolnośląski Festiwal Nauki 2023, zorganizowany przez konsorcjum jedenastu wrocławskich uczelni wyższych oraz dwóch instytutów Polskiej Akademii Nauk, stanowił wyjątkowe wydarzenie na mapie edukacyjnej i kulturalnej Dolnego Śląska. Zainicjowany w 1998 roku Festiwal kontynuuje swoją misję popularyzacji nauki, edukacji interdyscyplinarnej i integracji środowiska akademickiego z mieszkańcami regionu, oferując bezpłatny dostęp do szerokiego spektrum wydarzeń popularnonaukowych i kulturalnych wszystkim mieszkańcom Wrocławia i Dolnego Śląska.
Wyróżnienie: Podcast/wideocast „Fizyka bez zamulania”, Politechnika Wrocławska (zespół w składzie: Lucyna Róg-Wolska, dr inż. Maciej Mulak – liderzy projektu, Michał Kowalski, Jarosław Krysiak, Dominik Wróbel, Irena Piątkiewicz, Michał Krupiński, Kamila Czarnecka)
Kanał (na YouTube i Spotify) został stworzony, by wykorzystać talent fizyka i popularyzatora nauki dr. inż. Macieja Mulaka, który ma wyjątkowy dar pokazywania fizyki na tle historii i w codziennym życiu. Jego opowieści zabierają słuchaczy w wielowątkową podróż, w której prawa fizyki ilustrują mrówki i King Kong, liliputy z książki J. Swifta, wampiry z hollywoodzkich filmów czy kosmici znani z popkultury. Celem projektu jest przekonanie młodych ludzi i osób, które formalną edukację mają już dawno za sobą, że fizyka otacza nas wszędzie i jest naprawdę interesująca – jeśli tylko nauczymy się dostrzegać ją wokół nas.
Finalista: Nocne Spotkania z Nauką, Politechnika Rzeszowska (zespół w składzie: Damian Gębarowski – lider projektu, Magdalena Kamler, Katarzyna Ciszewska, Monika Ostrowska, Anna Worosz, Marta Jagiełowicz, Dariusz Jakubiec, Piotr Oczoś, Marzena Gniewek, Beata Motyka)
Nocne Spotkania z Nauką to wydarzenie, które ma na celu zwiększenie zainteresowania nauką – szczególnie naukami ścisłymi – wśród dzieci, młodzieży i osób dorosłych przez atrakcyjną prezentację nauki, aby dobrze zrozumieć problemy nauki i technik. Głównym punktem wydarzenia jest możliwość zwiedzania uczelnianych laboratoriów, gdzie naukowcy i studenci PRz opowiadają o badaniach tam realizowanych i praktycznym wykorzystaniu nowoczesnych technologii. Są także przeprowadzane interesujące eksperymenty, pokazy chemiczne oraz pokazy fizyczne, kreatywne warsztaty Lego, projektowanie modeli samolotów czy pokazy wysokich napięć. Atrakcją było mobilne planetarium astronomiczne czy symulator lotu oraz „teatr wysokich napięć”, gdzie wykorzystane są jedne z największych w swoich klasach transformatory Tesli.
KREACJA
Cykl trzech półgodzinnych filmów, które uświadamiają znaczenie badań naukowych. Wciągając widzów w narrację o trzech fenomenach – świetle, wodzie i energii – pokazano, jak – jako ludzkość – próbowaliśmy zrozumieć ich naturę, ujarzmić ją i wykorzystać do własnych celów i jak jeszcze możemy skorzystać z ich potencjału w przyszłości. W filmach opowiedziano m.in. o tym, czym jest ciemna materia, jak powstały pierwsze galaktyki, dlaczego poszukujemy wody w głębinach Ziemi i staramy się ją znaleźć w kosmosie.
Wyróżnienie: Politechnika Gdańska – piękna, nowoczesna i z charakterem. Filmowy spacer po uczelni, Politechnika Gdańska (zespół w składzie: Agnieszka Bużan-Iwaniuk – liderka projektu, Barbara Kuklińska-Nowak, Wanda Stompór, Agata Cymanowska)
Film promocyjny o Politechnice Gdańskiej to filmowy spacer, a raczej „hyperlapse’owy” sprint po uczelni Ponad 30 lokalizacji, kilkudziesięciu studentów-statystów, ujęcia od świtu do nocy, w laboratoriach, pod wodą i w powietrzu… Film promocyjny o Politechnice Gdańskiej to połączenie kilku bardzo nowatorskich sposobów realizacji zdjęć filmowych m.in. technika Hyperlapse, która daje efekt wrażenia lotu przez pomieszczenia w przyśpieszonym czasie oraz pozwala na uzyskanie efektu teleportacji bohaterów widocznych w kadrze.
Finalista: Światowy Kongres Kopernikański 2023 Toruń-Kraków-Olsztyn: wspólna promocja dziedzictwa
Mikołaja Kopernika, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie (zespół w składzie: Kinga Drechny-Mucha, Mieczysław Kunz, Bartłomiej Oleszek, Michał Orłowski – liderzy projektu, pracownicy Centrum Promocji i Komunikacji UJ, Działu Promocji i Komunikacji UMK, Centrum Marketingu i Mediów UWM)
Światowy Kongres Kopernikański, organizowany z okazji 550 rocznicy urodzin Mikołaja został zainaugurowany 19 lutego w Toruniu, mieście gdzie Kopernik przyszedł na świat i dorastał. W maju obrady przeniosły się do Krakowa, gdzie studiował, a w czerwcu do Olsztyna – serca Warmii, z którą uczony związany był przez ostatnie 40 lat swojego życia. We wrześniu Kongres powrócił do Torunia, gdzie 15 września miał swój uroczysty finał. Zespoły wspólnie budowały markę ŚKK i promowały dziedzictwo Mikołaja Kopernika, utworzyły również funkcjonalny model zarządzania tym wyjątkowym projektem, tak, aby wraz z kolejnym kongresowym „krokiem” konsekwentnie przenosił się do miasta-gospodarza akcent działań marketingowych.
NAGRODA SPECJALNA
Uroczysta Gala wręczenia nagród odbyła się podczas XXXVI Konferencji Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich „PRom”, której współorganizatorem w tym roku jest Politechnika Śląska.
Mariusz Karwowski