Naukowcy Politechniki Krakowskiej przystosowali silnik spalinowy do zasilania wodorem! W poniedziałek 29 stycznia po raz pierwszy zaprezentowali swoje nowatorskie rozwiązanie.
Inżynierowie z Politechniki Krakowskiej stanęli w szranki z największymi koncernami motoryzacyjnymi świata i przystosowali tłokowy silnik spalinowy do zasilania wodorem. Swoje innowacyjne rozwiązanie zespół wynalazców z Katedry Pojazdów Samochodowych pod kierunkiem prof. Marka Brzeżańskiego zaprezentował publicznie po raz pierwszy 29 stycznia na Wydziale Mechanicznym PK.
Wykorzystanie wodoru jako nowego nośnika energii w transporcie jest bardzo obiecującym kierunkiem. To paliwo nie jest obarczone geopolitycznie, ponieważ wodór możemy produkować w każdym miejscu na kuli ziemskiej, w którym mamy dostęp do wody i energii elektrycznej. Jeżeli produkcja wodoru z odnawialnych źródeł ruszy pełną parą, to w okresie przejściowym ewolucji motoryzacyjnej można stosować wodór do tłokowych silników spalinowych. Największą zaletą tego rozwiązania są korzyści dla zdrowia ludzi i środowiska – brak emisji toksycznych składników spalin oraz brak emisji dwutlenku węgla – podkreśla prof. Marek Brzeżański.
I wymienia kolejne zalety opracowanego rozwiązania: podczas zasilania wodorem znika problem zasięgu pojazdu, a jego eksploatacja nie obciąża środowiska. Dodaje też, że ogniwa paliwowe można stosować w pojazdach kołowych, szynowych, w transporcie morskim oraz jako napęd maszyn budowlanych.
W praktyce ten typ źródła napędu, ze względu na dość złożoną konstrukcję, powinien być w pierwszej kolejności preferowany w większych pojazdach osobowych oraz we wszelkiego typu pojazdach użytkowych, szynowych i w maszynach przemysłowych. Przed naukowcami i konstruktorami jeszcze wiele wyzwań w tym obszarze, ale jesteśmy na dobrej drodze – uważa ekspert Politechniki Krakowskiej.
Prezentację rozpoczął jego mini-wykład na temat zastosowania wodoru jako paliwa przyszłości w motoryzacji oraz prac, które w tym obszarze prowadzą naukowcy PK. Następnie w laboratorium Katedry Pojazdów Samochodowych odbyło się uruchomienie i pokaz działania tłokowego silnika spalinowego przystosowanego do zasilania wodorem. W celach badawczych naukowcy poddali adaptacji do zasilania wodorem 5-cylindrowy, przemysłowy silnik Scania.
Politechnika Krakowska badania nad zastosowaniem wodoru do tłokowych silników spalinowych prowadzi od lat osiemdziesiątych XX wieku. Zaowocowały one m.in. opracowaniem instalacji do wykorzystywania odpadowego wodoru do celów energetycznych i skonstruowaniem przemysłowych silników zasilanych wodorem, przeznaczonych do współpracy z generatorami. Zastosowanie wodoru w silnikach pojazdów samochodowych stanowi następny krok w pracach zespołu z Katedry Pojazdów Samochodowych.
źródło: PK