Zespół studentów Politechniki Łódzkiej zaprezentował najnowszą odsłonę swojego pojazdu elektrycznego – Eagle Two. Jedną z innowacji jest wykorzystanie materiału opracowanego na bazie ptasich piór.
Zespół Lodz Solar Team to grupa studentów Politechniki Łódzkiej działających w Kole Naukowym Miłośników Motoryzacji, których połączył wspólny cel – budowa samochodów elektrycznych napędzanych energią słoneczną. Najnowsza odsłona ich flagowego projektu Eagle Two zaskakuje pod względem wizualnym za sprawą całkowitej zmiany barw karoserii z szarej na szykowne połączenie butelkowej zieleni wzbogaconej o czarno-białe dodatki.
Eagle Two to skromnie wyglądający samochód o dziwnym kształcie, ale o ogromnej wartości – jest w nim twórcza pasja i wiele serca młodych ludzi, którzy go stworzyli – podkreśla prof. Krzysztof Jóźwik, rektor PŁ i jednocześnie od wielu lat dyrektor Instytutu Maszyn Przepływowych, przy którym działają studenci skupieni w Kole Naukowym Miłośników Motoryzacji.
W nowym bolidzie młodzi konstruktorzy wprowadzili wiele nowości technicznych, m.in.: usztywniony został układ kierowniczy, zamontowano system OBD, który umożliwia szybką diagnozę usterek, a przy okazji ma możliwość ładowania, zastosowano nowe mocowania foteli, ułatwiające szybszy montaż i demontaż, przy jednoczesnym zwiększeniu komfortu podczas jazdy, na szybie znajduje się powłoka ceramiczna oraz przeciwmgielna, zapewniająca większe bezpieczeństwo.
Zasilanie
Samochód wyposażony jest w 5 m kw paneli fotowoltaicznych, dzięki którym może poruszać się wykorzystując jedynie energię słoneczną. Bateria, przy pełnym naładowaniu, wystarczy na przejechanie 2400 km! Samochód posiada dwa silniki typu BLDC, dedykowane do charakterystyki Eagle Two, o łącznej mocy 10 kW, które potrafią rozpędzić auto aż do 140 km/h.
Karoseria
Stabilność pojazdu i zwiększenie amortyzacji na nierównościach, a tym samym lepszy komfort jazdy zapewnia zawieszenie wielowahaczowe. Samonośna konstrukcja karoserii wykonana z laminatu włókna węglowego, zapewnia niską masę przy zachowaniu odpowiedniego stopnia bezpieczeństwa. W konstrukcji, znajdziemy także włókno szklane oraz elementy wyprodukowane w technologii druku 3D.
Puchowe wnętrze
Jedną z innowacji, które znajdziemy w Eagle Two jest wykorzystanie materiału opracowanego na bazie ptasich piór, we współpracy z Instytutem Biopolimerów i Włókien Chemicznych. Dzięki niemu wnętrze samochodu zostało znacząco wygłuszone a także izolowane termicznie przez niepalny puch. Sam surowiec na świecie uznawany jest za jeden z niedocenianych i niewykorzystywanych odpadów produkowanych na masową skalę, samochód jest zatem ekologiczny nie tylko ze względu na zerową emisję spalin.
Udogodnienia dla kierowcy i pasażerów
Kierowcy szukający wygody z pewnością docenią zaprojektowany i zaprogramowany przez studentów komputer pokładowy. Jest to 10-calowy dotykowy ekran, dzięki któremu nie tylko wyszukamy najlepszą możliwą trasę przy użyciu nawigacji GPS, ale także zapoznamy użytkownika z obecnymi parametrami samochodu, takimi jak zasięg, ilość energii generowanej z paneli fotowoltaicznych czy temperatura silników. Co więcej, Eagle Two może korzystać z dostępnych już stacji ładowania dla zwykłych samochodów elektrycznych, dzięki zamontowanemu złączu typu 2 (Menekes). Samochód wyposażony jest także w oczekiwane w naszych czasach udogodnienia, jak system audio w desce rozdzielczej, który zagra naszą ulubioną muzykę z portalu Spotify, ładowarkę USB czy Wi-fi. Dodatkowo bagażnik otwierany jest na RFID (Radio-frequency identification), a zamontowana w aucie kamera cofania pomaga w wygodnej obsłudze pojazdu oraz poprawia bezpieczeństwo w trakcie poruszania się, zmniejszając obszar niewidoczny dla kierowcy
Wprowadzone w Eagle Two zmiany zostały dokonane z myślą o 24-godzinnym wyścigu iLumen European Solar Challenge 2021 w Belgii. Odbędzie się już 18 września na dawnym torze Formuły 1 Zolder Circuit w Belgii. Celem zmagań jest pokonanie jak największej liczby okrążeń przy jednoczesnym jak najmniejszym zużyciu energii. Zespół z Politechniki Łódzkiej triumfował w tym wyścigu pojazdów elektrycznych napędzanych energią słoneczną w 2018 roku, pokonując wówczas ponad 20 zespołów z całego świata. Mimo ciągłych opadów deszczu i śliskiej nawierzchni polski samochód okazał się niezawodny i zdecydowanie wyprzedził konkurencję w klasyfikacji ogólnej.
Osiągnięcia
Na swoim koncie Lodz Solar Team ma wiele osiągnięć oraz wyróżnień. Zapisał się na kartach historii jako pierwszy w historii Polski i Europy Środkowo-Wschodniej projekt naukowo-badawczy, który zaowocował budową premierowego polskiego pojazdu elektrycznego napędzanego energią słoneczną – Eagle One. Jego debiut odbył się w zawodach Bridgestone World Solar Challenge 2015 w Australii. Już rok później, studenci wyruszyli na wyprawę przez Południową Afrykę, gdzie zapoczątkowali klasę Cruiser (pojazdów miejskich).
Zgromadzone doświadczenie pozwoliło skonstruować nowy pojazd – Eagle Two, który wystartował w kolejnej edycji zawodów Bridgestone World Solar Challenge w roku 2017, gdzie na metę dotarł jako pierwszy w historii tego wydarzenia samochód 5-osobowy. W 2019 roku zespół zdobył m.in. drugie miejsce w teście praktyczności na Mistrzostwach Świata Samochodów Solarnych w Australii, a także uznanie samochodu za najbardziej stylowy przez samych przedstawicieli Tesli.
Ewa Chojnacka, źródło: PŁ