Aktualności
Sport akademicki
08 Lipca
Źródło: Facebook/SKAP
Opublikowano: 2019-07-08

Polskie ekipy ze zmiennym szczęściem na Shell Eco-marathon

Piąte miejsce bolidu Orion skonstruowanego przez członków Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów Politechniki Warszawskiej to najlepszy wynik polskiej załogi na tegorocznym Shell Eco-marathon. Zawody odbyły się na torze Mercedes-Benz World w Weybridge na przedmieściach Londynu. 

Shell Eco-marathon to konkurs dla młodych inżynierów, którzy stają przed wyzwaniem zbudowania i przetestowania pojazdów najbardziej wydajnych pod względem energetycznym. Drużyny rywalizują w dwóch kategoriach: UrbanConcept to pojazdy, które muszą spełniać wymogi uprawniające je do poruszania się po mieście, natomiast Prototype dotyczy aut o aerodynamicznej formie oraz niskiej masie, których głównym celem jest osiągnięcie maksymalnej wydajności, podczas gdy wygoda kierowcy nie ma większego znaczenia. Dodatkowo w każdej z kategorii jest odrębna klasyfikacja pojazdów uwzględniająca rodzaj wykorzystanego napędu. Obok maszyn zasilanych konwencjonalnymi paliwami studenci budują pojazdy napędzane wodorem czy etanolem. Organizatorzy obliczają efektywność energetyczną w każdej klasie oraz dla każdego źródła energii. Zwycięża ekipa, której pojazd może pokonać najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub jednej kilowatogodziny.

W tegorocznej edycji wzięło udział 161 zespołów z 25 krajów, w tym sześć reprezentujących Polskę. Najlepiej spisała się ekipa SKAP z Politechniki Warszawskiej, której pojazd zajął 5. miejsce w kategorii benzynowych pojazdów miejskich. Na jednym litrze paliwa udało się im przejechać najpierw 187, a następnie 188 kilometrów. Jak zaznaczyli we wpisie na Facebooku, „dla Oriona to pierwsze ukończone na zawodach przejazdy”. Do budowy ich bolidu wykorzystano kompozyt węglowy, który sami laminowali. Konstrukcja wyróżnia się technologią wykonania poszycia jako struktury samonośnej. Interesującym elementem jest także rozbudowana elektronika bazująca na magistrali CAN. Dzięki własnej telemetrii można zdalnie sterować różnymi podukładami. Ze względu na zmiany w regulaminie zawodów w bolidzie pojawiły się drugie drzwi. Modernizacji uległ także układ przeniesienia napędu. Zaprojektowane przez zespół sprzęgło pozwala na ograniczenie strat energii podczas ruszania.

W kategorii Prototype sklasyfikowano dwa inne polskie zespoły. Wśród pojazdów o napędzie benzynowym 18. pozycję zajął Eco Arrow 3.0 zbudowany przez członków Studenckiego Koła Naukowego Miłośników Motoryzacji Politechniki Łódzkiej. Na swoim fejsbukowym profilu ekipa Iron Warriors podsumowała swój występ: „Nie udało nam się uzyskać upragnionego wyniku, jednak pobicie własnego Shell’owego rekordu daje nam chwilę radości i kończymy z wynikiem 716 km”. 

W tej samej kategorii w rywalizacji bolidów o napędzie elektrycznym na 30. miejscu ukończyła zawody MuSHELLka autorstwa Studenckiego Koła Naukowego Modelowania Konstrukcji Maszyn Politechniki Śląskiej. Ekipa Smart Power Urban swój występ podsumowała: „Uzyskaliśmy satysfakcjonujący wynik 183,41 km/kWh. Przed nami krótki odpoczynek, a następnie analiza danych, wyciągnięcie wniosków i bierzemy się do dalszej pracy w nowym sezonie”.

Pozostałe nasze drużyny: Hydrogen CarPG z Politechniki Gdańskiej z bolidem HydRocket, Rotor z Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Stanisława Pigonia w Krośnie z pojazdem Saw/Piła i Hydrogreen Pollub z Politechniki Lubelskiej z pojazdem Hydros nie zostały sklasyfikowane.

MK

 

Dyskusja (0 komentarzy)