Strona główna „Forum Akademickiego”

Archiwum z roku 1999

Spis treści numeru 12/1999

okladka.jpg (127118 bytes)

Artykuły
 

FELIETON REDAKCYJNY

Taki rok
Marek Remiszewski

INFORMACJE

Kronika

Notatki Ministra Nauki
  „Łatwe” pieniądze 
- Andrzej Wiszniewski

Notatki Przewodniczącego RGSzW
  Problemy ustroju
- Andrzej Pelczar

Działalność UKA
Program MOST 
- Stanisław Chwirot, Maciej Kozierowski

Notatki Przewodniczącego KRUN
  Równe szanse 
- Krzysztof Pawłowski

ŻYCIE AKADEMICKIE

Rozmowa Forum
  Nie tworzymy niczego nowego 
- rozmowa z prof. J. Woźnickim, przew. KRASP

Raport o stanie nauki

Kto za co płaci?
  - Jan Kozłowski
Budżetowe i pozabudżetowe środki na naukę

Agora

Lepsza, gorsza czy byle jaka?
  - Marian Grabowski
O potrzebie hierarchizowania dokonań naukowych

Polemiki

O hipotezie Czerwonej Królowej
- Grzegorz Racki
Lista filadelfijska a konkurencja w nauce

Życie akademickie

Co umieją studenci?
- Zofia Sapijaszka
Badania kompetencji studentów zarządzania

Widok z dachu
- Piotr Kieraciński
Kontekst historyczny architetktury Uniwersytetu Opolskiego

Światło nie tylko ze Śląska
- Zofia Ratajczak
O prof. Auguście Chełkowskim, uczonym i senatorze

Leczenie fobii bibliotecznej
- Anna Pepol
Jak oswoić i przyswoić nowe techniki biblioteczne?

Czytelnia czasopism

Studia za granicą

Najstarszy na świecie
- Maciej Manikowski
Katolicki Uniwersytet w belgijskim Leuven

BADANIA NAUKOWE

Jedna z najładniejszych rzeczy
- rozmowa z prof. S. Woronowiczem, matematykiem

Natura i osobliwości starzenia się
- Maria Kaczmarek, Anita Szwed
Nowe perspektywy badawcze starzenia się organizmu

Nie sami polacy

Mapa nauki polskiej

Europa uformowana
  - Artur Wolski
O próbach jednoczenia Europy w X wieku

W STRONĘ HISTORII

Pomniki uczonych polskich (49)
  Pomnik Samuela Bogumiła Lindego

Rody uczone (39)

Sołtanowie
  - Magdalena Bajer
Ród podskarbiego litewskiego, Aleksandra Sołtana

Gwiazdy i meteory

Kapliczka na drzewie
  - Piotr Kieraciński
Władysław Szafer, botanik

Kartki z dziejów nauki w Polsce (8)

Ile jest nauk?
- Piotr Hübner
O podziale nauki na dyscypliny

Walka o treść

OKOLICE NAUKI

Poczta elektroniczna

Ekonomia akademicka
  - Paweł Misiak
Problemy odpłatności za studia na przykładzie wrocławskim

W sieci

Esej

Nauka a społeczeństwo
  - Michał Kleiber
Nauka w kontekście społecznym

Recenzje
  Słownik mitów świata
Technika
Pasja poznawania
Socjotechnika w komunikowaniu politycznym
Leksykon nauki o drewnie
Książki nadesłane

FELIETONY

Nie uczmy Litwinów mówić po litewsku!!!
  - Henryk Duda

Szkiełko w oku

Tłumy błądzą
- Piotr Müldner-Nieckowski

Wyznania szalonego humanisty

Problemy periodyzacji 
- Leszek Szaruga

Przypomnienie

Nie tworzymy niczego nowego 

Chcemy wprowadzać rozwiązania, które pozwoliłyby rektorom mieć pełną kontrolę nad administracją i gospodarką w uczelni oraz pozwalały, w rozsądnych granicach, na wykonywanie niektórych zadań w zakresie obsługi uczelni przez instytucje zewnętrzne.
Dobra ustawa, a na jej stworzenie mamy obecnie szansę, musi dać takie możliwości, byśmy mogli kształcić młodzież zdolną sprostać wyzwaniom XXI wieku i konkurencji na międzynarodowym rynku pracy.

Rozmowa z prof. Jerzym Woźnickim, przewodniczącym Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich

 

Lepsza, gorsza czy byle jaka?

W głębi duszy mamy świadomość, że zgromadziliśmy i wyprodukowaliśmy trochę naukowego śmiecia, którym nie ma się co chwalić, trochę wiedzy ani lepszej, ani gorszej, wiedzy zasadniczo poznawczo bezowocnej, bo po prostu byle jakiej, chociaż zebranej zgodnie z obowiązującymi kryteriami. Ta wiedza z jakichś względów była może ważna dla nas, ale obdarować nią kogoś, liczyć na to, że coś więcej z niej wyniknie, czymś zaowocuje – nie sposób.

Prof. Marian Grabowski pisze o konieczności odróżniania tego, co w nauce istotne, od uczonego banału

 

Jedna z najładniejszych rzeczy

To, co my robimy, ten szczególny rodzaj twórczości, ma swoich odbiorców, którzy odczuwają satysfakcję intelektualną z tego, że mogą przeczytać albo usłyszeć coś, co jest matematyką. Różnica polega na tym, że takich ludzi jest o wiele mniej niż słuchaczy muzyki, nawet poważnej.

Rozmowa z prof. Stanisławem Woronowiczem, matematykiem z Uniwersytetu Warszawskiego 

 

Natura i osobliwości starzenia się

Starzenie się żywego organizmu określa się jako powolne, nieodwracalne zmiany koloidalnej struktury materii. Wyrazem tych zmian są procesy degeneracyjne powodujące osłabienie zdolności funkcjonalnych wszystkich części ciała, na wszystkich poziomach organizacji biologicznej organizmu, począwszy od cząsteczek aż do narządów ciała. Objawem tych zaburzeń są zmiany czynności wszystkich układów ustroju, takich jak układ nerwowy, hormonalny, krążenia, oddychania.

O badaniach nad zjawiskiem starzenia się organizmu ludzkiego piszą dr hab. Maria Kaczmarek i mgr Anita Szwed

 

Nauka a społeczeństwo

Hermetyczność dzisiejszej nauki i, niestety, arogancja jej niektórych prominentnych przedstawicieli powodują, że odbiór nauki przez społeczeństwo pełny jest podejrzeń i nieufności. Nie ulega wątpliwości – nie chodzi dzisiaj tylko o ustalenie prawidłowej polityki naukowej, ale o wbudowanie nauki w politykę w jej najszerszym rozumieniu. Aby to osiągnąć, rządy powinny wypracować procedury umożliwiające uwzględnianie wiarygodnych wyników badań naukowych przy podejmowaniu wszystkich ważnych decyzji.

Prof. Michał Kleiber o prawach i obowiązkach uczonych wobec społeczeństwa i społeczeństwa wobec uczonych

 

Wesołych i spokojnych
Świąt Bożego Narodzenia
oraz szczęśliwego 
nowego 2000 roku
życzy Czytelnikom

Redakcja

aa

 

 

Uwagi.