Z inicjatywy PAN prezesi najważniejszych akademii naukowych spotkali się na początku czerwca w Warszawie i wspólnie uzgodnili 10-punktowy plan działania na rzecz odbudowy nauki w Ukrainie.
Na początku czerwca doszło do spotkania kierownictwa Polskiej Akademii Nauk, Narodowej Akademii Nauk Ukrainy, Amerykańskiej Akademii Nauk, Niemieckiej Narodowej Akademii Nauk Leopoldina, Królewskiej Duńskiej Akademii Nauk i Literatury, Europejskiej Federacji Akademii Nauk i Towarzystwa Królewskiego w Londynie. Celem było omówienie i uzgodnienie działań na rzecz budowy silnego systemu nauki, innowacji, badań i nauczania na Ukrainie. Sternicy najważniejszych akademii naukowych, dostrzegając związane z tym wyzwania, kierowali się przekonaniem, że odbudowa nauki i badań w Ukrainie ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia długotrwałego dobrobytu i suwerenności tego kraju. Efektem spotkania jest 10-punktowy plan działań, zarówno w perspektywie krótko-, jak i długoterminowej, które środowiska naukowe na całym świecie powinny podjąć, aby doprowadzić do odbudowy nowoczesnego i globalnie zintegrowanego systemu naukowo-badawczego Ukrainy.
Co zaproponowali szefowie PAN, NANU, NAS, Akademii Leopoldina, RDASL, ALLEA i RS?
Pod tym programem podpisali się: Antonio Loprieno (ALLEA), Gerald Haug (Niemiecka Narodowa Akademia Nauk Leopoldina), Marcia McNutt (Narodowa Akademia Nauk USA), Anatoliy Zagorodny (Narodowa Akademia Nauk Ukrainy), Jerzy Duszyński (Polska Akademia Nauk), Marie Louise Nosch (Królewska Duńska Akademia Nauk i Literatury), Robin Grimes (Towarzystwo Królewskie w Londynie).
W prestiżowym magazynie naukowym Science ukazał się właśnie artykuł prezesów akademii z Polski, Ukrainy i USA dotyczący przyszłości ukraińskiej nauki, w którym autorzy piszą, że „narodowe akademie nauk na całym świecie powinny opowiedzieć się za skierowaniem międzynarodowej pomocy dla Ukrainy na odbudowę infrastruktury naukowej wraz z innymi kluczowymi potrzebami, takimi jak transport, energia i opieka zdrowotna”.
Odbudowa ukraińskiej nauki nie powinna koncentrować się na odtworzeniu tego, co zostało utracone, ale na przygotowaniu krajowych instytucji naukowych do sprostania wspólnym wyzwaniom XXI wieku – takim jak przygotowanie na przyszłe pandemie, walka ze zmianami klimatu i dzielenie się korzyściami płynącymi z nauki w równy i sprawiedliwy sposób – czytamy w artykule.
MK, źródło: PAN