Aktualności
Badania
29 Marca
Źródło: www.motorlublin.com.pl
Opublikowano: 2023-03-29

Naukowcy pomogą lubelskim żużlowcom w przygotowaniu toru

Naukowcy z Politechniki Lubelskiej najpierw opracowali optymalny skład mieszanki toru żużlowego przy Alejach Zygmuntowskich, a teraz stworzą system monitorowania jego nawierzchni. Wszystko w ramach współpracy z aktualnym drużynowym mistrzem Polski – klubem Platinum Motor Lublin.

Współpraca między lubelskim klubem żużlowym i Politechniką Lubelską trwa od lat. W jej ramach inżynierowie z Wydziału Mechanicznego pracowali już m.in. nad optymalizacją układu napędowego motocykla, pozwalającą uzyskać maksymalne osiągi podczas wyścigu. Żużlowcy testowali też będący na wyposażeniu uczelni największy we wschodniej Polsce tunel aerodynamiczny, w którym badano ich sprzęt i jego wpływ na opór powietrza. Badacze z PL aktywnie uczestniczyli również w konsultacjach dotyczących przygotowania nawierzchni toru żużlowego w sezonie 2022. Wówczas skupiono się na opracowaniu optymalnego składu mieszanki, która byłaby odpowiednia do obróbki podczas prac torowych i – co równie istotne – zachowała swoje właściwości na treningach i zawodach sportowych.

Badania nawierzchni torowej to niezwykle skomplikowane zagadnienie. Nie ma żadnych badań naukowych i publikacji na ten temat. Żeby uzyskać powtarzalność, czyli coś, co jest bardzo ważne w przypadku zawodów żużlowych, musimy mieć powtarzalność pewnych parametrów. Chodzi zarówno o komfort dla zawodników, ale także o ich bezpieczeństwo – przyznaje dr inż. Bartosz Szostak z Katedry Konserwacji Zabytków Politechniki Lubelskiej.

O tym, jak nawierzchnia toru potrafi wpłynąć na wyniki, wie każdy kibic „czarnego sportu”. Od dawna szuka się sposobu na jej odpowiednie przygotowanie. Kilka sezonów temu na zawodach pojawili się komisarze torów, których zadaniem jest eliminowanie wszelkich anomalii, np. zbyt dużych kolein czy stref głębokich odspojeń nawierzchni. Potrafią one bowiem skutecznie wybić zawodników z rytmu jazdy, a nierzadko prowadzić do wypadków. Aby temu zapobiec naukowcy z Wydziału Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej zajmą się opracowaniem systemu monitorowania nawierzchni toru żużlowego.

Tor zmienia się w trakcie całego sezonu i traci swoje właściwości. Warunki atmosferyczne mają znaczący wpływ na jakość nawierzchni oraz jej zachowanie się podczas jazdy motocykla. Zbyt duża ilość opadów przy mniejszym zagęszczeniu może spowodować rozluźnienie toru, przesuszenie toru spowoduje przy powierzchniowej obróbce jego rozwarstwienia oraz odspojenia. Dlatego należy prowadzić kontrole i sprawdzać, w jakim stopniu zmienia się mieszanka i jak wpływają na nią pozostałe czynniki. W trakcie trwania sezonu będziemy badali nawierzchnię, tj. zagęszczenie, wilgotność, warunki środowiskowe oraz geometrię toru – zapowiada dr inż. Bartosz Szostak, któremu pomoże dr inż. Damian Gil.

Na efekty współpracy czekają przede wszystkim zawodnicy, ale także szefostwo klubu z Lublina.

Od początku odbudowy lubelskiego żużla byłem przekonany, że trzeba korzystać z potencjału naukowego miasta. Uczeni z Politechniki Lubelskiej wspierają nas przy przygotowaniu toru żużlowego do zawodów, aby zachował on powtarzalność z treningów. Używają do tego najnowocześniejszej aparatury badawczej. Z pewnością było to jednym z kluczowych czynników, dzięki którym odnieśliśmy w ubiegłym roku komplet zwycięstw na naszym torze i po raz pierwszy w historii sięgnęliśmy do tytuł Drużynowego Mistrza Polski – mówi wiceprezes zarządu Piotr Więckowski.

Obronę mistrzostwa żużlowcy Platinum Motor Lublin rozpoczną już 9 kwietnia, od domowego meczu ze Spartą Wrocław.

MK, źródło: PL

Dyskusja (0 komentarzy)