Bezemisyjny i w pełni przystosowany do wymogów zawodów Formuły Student – taki jest elektryczny bolid wyścigowy MP1, zaprojektowany przez studentki i studentów Politechniki Krakowskiej. To pierwszy pojazd z tej uczelni, który wystartuje w jednym z najbardziej prestiżowych konkursów inżynierskich dla studenckich konstruktorów.
Oficjalna prezentacja bolidu odbyła się 2 czerwca podczas Festiwalu Mechanika na Politechnice Krakowskiej. Pojazd jest dziełem członków interdyscyplinarnego zespołu PK MechPower działającego na Wydziale Mechanicznym PK. Stworzony przez nich bolid napędzany jest dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 197 KM (144 kW), sterowanymi poprzez autorski układ (wirtualnego) elektronicznego dyferencjału. Energia elektryczna jest składowana w autorskim systemie baterii, podobnych do tych, które wykorzystywane są w fabrycznych pojazdach elektrycznych. Każdy element bolidu to efekt pracy 50-osobowego zespołu Politechniki Krakowskiej.
Wszystkie systemy elektroniczne zarządzające bezpieczeństwem, kontrolą parametrów jazdy pojazdu i telemetrią w postaci płytek drukowanych i algorytmów są w pełni autorskie – zapewnia Krzysztof Borowczyk, lider PK MechPower. – To pierwsza konstrukcja naszego zespołu, więc staraliśmy się wybierać proste rozwiązania, ułatwiające wprowadzanie poprawek i wybaczające błędy, które mogą popełniać początkujący konstruktorzy Formuły Student.
Elementy aerodynamiczne pojazdu studenci wykonali w oparciu o analizy CFD (Computational Fluid Dynamics) w technologii kompozytów włókna węglowego. Z kolei zawieszenie składa się z podwójnych wahaczy poprzecznych typu push-rod, charakterystycznych dla konstrukcji bolidów Formuły 1. Rozwiązanie to pozwala na wysokie osiągi, stabilne prowadzenie koła, a także umożliwia zaawansowaną kontrolę geometrii zawieszenia i parametrów układu amortyzatora. Wszystko to pozwala precyzyjnie dostosować właściwości jezdne pojazdu do charakterystyki toru.
To dla Politechniki Krakowskiej bardzo ważna chwila. Ukończenie tak skomplikowanego i prestiżowego projektu jak bolid wyścigowy wymagało od naszych studentów nie tylko ogromnej inżynierskiej wiedzy i umiejętności. ale też wielkiej determinacji, znakomitej organizacji pracy i umiejętności biznesowych, potrzebnych do pozyskiwania środków. Jesteśmy dumni z tego, co już osiągnęli. Będziemy trzymać kciuki za udane starty bolidu MP1 i wspierać dalszy rozwój i tego projektu, i kolejnych nie mniej ambitnych studenckich przedsięwzięć – mówi prof. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej.
Zaprezentowany bolid to owoc 2,5-letniej pracy 50-osobowego zespołu PK Mech Power. Wcześniej – przez ponad rok – studenci pracowali na prototypem pojazdu wyścigowego pod nazwą MP0. Po udanych testach przystąpili do pracy nad docelowym modelem MP1, zdolnym do startu w zawodach Formuły Student. Zespoły konstruktorskie rywalizują w nich w trzech kategoriach: bolidy spalinowe, elektryczne i autonomiczne. Pojazdy są oceniane w dwóch typach konkurencji: statycznych i dynamicznych. W tych pierwszych jury ocenia sam projekt, całkowity koszt oraz proces produkcji. Konkurencje dynamiczne to test faktycznych osiągów pojazdu w warunkach wyścigowych na dystansie 20 okrążeń.
Elektryczny bolid z Politechniki Krakowskiej zadebiutuje w zawodach Formula Student Romania, które odbędą się w dniach 29 lipca – 3 sierpnia na torze Speedpark w Bacau.
źródło: PK