Polska rakieta suborbitalna ILR-33 Bursztyn 2K sięgnęła kosmosu. To historyczne osiągnięcie naszych inżynierów i ważny moment dla polskiego przemysłu kosmicznego oraz całego sektora związanego z wykorzystaniem kosmosu. Projekt został opracowany przez Sieć Badawczą Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa.
Polska rakieta suborbitalna wystartowała z bazy Andoya z Norwegii i osiągnęła pułap pozwalający mówić o sięgnięciu linii kosmosu. Jej konstruktorzy zakładali, że może dolecieć na wysokość 100 km. Jak dowiódł przeprowadzony test, wartość ta została osiągnięta.
Rakieta bursztyn to ekologiczny projekt stworzony w Centrum Technologii Kosmicznych znajdującym się w Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa. Napędza ją silnik hybrydowy z utleniaczem w postaci nadtlenku wodoru oraz silniki na paliwo stałe. To pierwsza na świecie rakieta, w której zastosowano nadtlenek wodoru o stężeniu 98%, czyli jeden z najbardziej ekologicznych materiałów pędnych. Porusza się z prędkością blisko 1,4 km/s i ma między innymi służyć do realizacji testów technologii dla przemysłu kosmicznego i badań naukowych. Użyte w niej rozwiązania są pionierskie.
Tym projektem oraz zastosowanymi w nim technologiami chcemy udowodnić światu, że elementy zrównoważonego, ekologicznego transportu są możliwe w przestrzeni kosmicznej – mówił przed lotem testowym dr inż. Paweł Stężycki, dyrektor instytutu.
Po zakończonych sukcesem czterech kampaniach testowych w Polsce, technologię testowano w Norwegii, gdzie znajduje się centrum kosmiczne przeznaczone dla kosmicznych środków wynoszenia.
Zagraniczny charakter prac badawczych wynika z faktu, że test dotyczy misji, w której dopuszczalna strefa upadku stopni i systemów rakiety jest duża. Z przyczyn bezpieczeństwa testy realizujemy więc poza Polską – tłumaczy dr inż. Adam Okniński, dyrektor Centrum Technologii Kosmicznych w Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa.
Zespół odpowiadający za rozwój konstrukcji zakwalifikował do lotu wszystkie podsystemy rakiety, jak i wyposażenia naziemnego. W rakiecie zastosowano m.in. modułowy komputer pokładowy OBC-K1, pironaboje EGG1U, zawory pirotechniczne oraz mobilną autonomiczną wyrzutnię WR-2. Obecnie projekt znajduje się w przełomowym momencie – prowadzone są prace, by rakieta odbyła lot w konfiguracji, która docelowo może pozwolić na wynoszenie małych ładunków na pułap kosmosu.
Testy poligonowe opracowanej przez Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa rakiety ILR-33 BURSZTYN 2K mają szczególne znaczenie dla rozwoju technologii rakietowych w Polsce. Kompetencje i doświadczenie polskich inżynierów w projektowaniu rakiet stanowią obecnie punkt wyjścia pozwalający nie tylko na udział w programach rozwoju dużych rakiet kosmicznych, ale także na zaangażowanie w realizację projektów dla potrzeb Sił Zbrojnych RP – mówi dr Michał Wierciński, wiceprezes Polskiej Agencji Kosmicznej.
Już dziś rozwiązania opracowane w ramach programu BURSZTYN pozwoliły na zaangażowanie polskich konsorcjów w szereg międzynarodowych projektów rakietowych Europejskiej Agencji Kosmicznej, Europejskiej Agencji Obrony i Europejskiego Funduszu Obronnego.
Rakieta ILR-33 BURSZTYN 2K stanowi interesującą platformę technologiczną, z której mogą być prowadzone testy komponentów i podsystemów w locie. Może być stosowana do realizacji badań atmosfery i wynoszenia eksperymentów naukowych. Tym samym można prowadzić zaawansowane programy dla przemysłu, nauki, jak i programy edukacyjne. Zainicjowanie takiego programu w polskich realiach ułatwi dostęp krajowym podmiotom do przestrzeni kosmicznej i pozwoli na zwiększenie poziomu gotowości technologicznej wynoszonych polskich urządzeń. To ważny krok w historii prac badawczych prowadzonych przez inżynierów Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa i szansa dla całego polskiego sektora kosmicznego. Już wiadomo, że rakieta będzie wykorzystywana w latach 2025–2027 przez polską firmę Thorium Space. Odbędzie się to w ramach projektu pt. „Satelitarny system teledetekcji oraz komunikacji suborbitalnych rakiet badawczych – FAZA II” finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa jest jedną z największych instytucji naukowo-badawczych w Europie i największą w branży lotniczej w Polsce. Badania w zakresie technologii lotniczych i kosmicznych prowadzone są w nim już blisko od 100 lat, a z kompetencji i doświadczeń inżynierów korzystają najwięksi na świecie, w tym europejscy integratorzy satelitów, jak i podmioty rozwijające oraz produkujące rakiety wynoszące satelity na orbitę.
MK, źródło: IL