Blisko 750 propozycji zgłoszono do akcji „Nauka do naprawy” organizowanej wspólnie przez Polską Akademię Nauk i „Forum Akademickie”. Na ich podstawie, z pomocą ekspertów, stworzymy katalog zmian niezbędnych w systemie nauki i szkolnictwa wyższego.
Naszą akcję rozpoczęliśmy w połowie grudnia. Chodziło nam o to, by przy okazji zmiany kierownictwa resortu nauki środowisko wskazało te elementy systemu, które funkcjonują źle i wymagają korekty. Postanowiliśmy zebrać te pomysły w jednym miejscu, ale też zrobić krok dalej – podpowiedzieć taki sposób ich wprowadzenia, który z punktu widzenia samych naukowców nie przyniesie jeszcze więcej szkód.
W poniedziałek, 15 stycznia, zakończyliśmy przyjmowanie zgłoszeń. Otrzymaliśmy w sumie 739 propozycji zmian, za które serdecznie dziękujemy! W akcję zaangażowali się naukowcy z różnych dziedzin, na różnym etapie kariery, pracujący na uczelniach, w instytutach badawczych, instytutach PAN, instytucjach otoczenia nauki. Wśród nich byli także laureaci grantów European Research Council, a także Nagród Fundacji na rzecz Nauki Polskiej i Narodowego Centrum Nauki.
W przeważającej większości (przy jednym kwestionariuszu można było zaznaczyć kilka opcji) pomysły dotyczą finansowania nauki (35,4%). Nie zabrakło propozycji związanych z ewaluacją (25,6%), szkolnictwem wyższym (24,8%), modelem kariery naukowej (21,4%), kształceniem doktorantów (20,9%). Pojawiły się także sprawy z zakresu etyki i dobrych praktyk (17,8%) oraz administracji (12%). Pozostałe dotyczą: współpracy nauki z otoczeniem (9,5), edukacji (9,4%), popularyzacji (7,3%), Polskiej Akademii Nauk (6,6%), otwartego dostępu w nauce (6,4%).
Nie ograniczaliśmy ani skali zmian, ani ich horyzontu czasowego. Najwięcej (39,6%) jest dużych, nieco mniej średnich (31,4%), a mniej niż co piątą (17,9%) określono jako wielką. Pozostałe to małe i drobne sugestie techniczno-prawne. Więcej niż połowa propozycji wymaga pilnego i bardzo pilnego wdrożenia. Niektóre z nich przedstawialiśmy na bieżąco na naszej stronie internetowej.
Teraz do pracy przystępują zaproszeni przez nas eksperci. To badacze i badaczki reprezentujący różne obszary nauki i pracujący w różnych ośrodkach akademickich. Przeanalizują oni nadesłane pomysły i pomogą nam przygotować katalog zmian niezbędnych w systemie nauki. Końcowy raport przedstawimy nowemu kierownictwu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Opublikujemy go też na naszej stronie internetowej. Zwieńczeniem akcji będzie debata, podczas której wspólnie z zaproszonymi gośćmi przyjrzymy się wybranym propozycjom zmian. O szczegółach poinformujemy już niebawem.
Wszystkim, którzy wzięli udział w akcji „Nauka do naprawy” albo po prostu nam kibicowali, jeszcze raz serdecznie DZIĘKUJEMY!
MK
Calkowita likwidacja rady tzw. Doskonałości Naukowej, wczesniej CK i osób z nia zwiazanych.
Kiedy będzie dostępny raport podsumowujący wyniki pierwszego etapu akcji?
Prosimy jeszcze o odrobinę cierpliwości. Raport powstanie po zakończeniu pracy przez ekspertów.
Jest źle, będzie jeszcze gorzej ?
Trudne badawczo problemy, te które są robione w pojedynkę lub będą miały małe h-indeksy w publikacjach albo wcale, będą pomijane ?
Współpraca zawęża liczbę obszarów badawczych, to jest ta sama liczba naukowców przez wymuszoną współpracę zmniejsza się liczba obszarów badawczych i liczba publikacji bo każdy ze współautorów ma swoje punkty bez podziału na liczbę współautorów.
Może by tak jeszcze rozdzielić minimalną pensję dla dydaktyków od dydaktyczno-naukowych.