Projekty autorstwa przyszłych inżynierów z politechnik: Warszawskiej, Gdańskiej i Łódzkiej oraz Akademii Górniczo-Hutniczej, realizowane także we współpracy z Akademią Sztuki w Szczecinie i Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie i Łodzi, zwyciężyły w tegorocznej odsłonie KOnkursu KOnstrukcji Studenckiej KOKOS.
KOKOS to ogólnopolski projekt realizowany przez Niezależne Zrzeszenie Studentów, którego celem jest wyłonienie najbardziej utalentowanych konstruktorów spośród studentów najlepszych polskich uczelni technicznych. Zamiarem organizatorów, chcących przeciwdziałać temu, by studenckie wynalazki lądowały w szufladach, jest to, aby zostały one zauważone i docenione przez świat biznesu oraz wsparte merytorycznie i finansowo. Uczestnicy konkursu to przede wszystkim studenci uczelni technicznych, nierzadko członkowie renomowanych kół naukowych. Wzięcie udziału w konkursie pomaga w rozreklamowaniu projektu i znalezieniu inwestorów, dzięki którym ma on szansę na dalszą realizację.
Tegoroczna edycja była rekordowa pod względem liczby uczestników. Zgłoszono 33 projekty. Zwycięzcami w poszczególnych kategoriach zostały:
Celem projektu jest realizacja badań podwodnych i wdrażania autonomii w pojazdach poruszających się w środowisku wodnym. Łódź podwodna OKOŃ (AUV-Autonomous Underwater Vehicle ) to w pełni autonomiczny robot podwodny. Projekt obejmował budowę w pełni wodoszczelnego korpusu robota, system silników i czujników do stabilizacji poziomej i pionowej oraz szybkiego i dokładnego przemieszczania się, chwytaka do podnoszenia i opuszczania piłeczek, a także działanie z czujnikami akustycznymi do lokalizacji celów oznaczonych dźwiękowo.
Historia e-MaksPowera nie tylko edukuje, ale również rozwija wyobraźnię i pokazuje najlepsze wzorce. Elektryczny bolid został zbudowany dla 10-letniego Maksa, chłopca z dystrofią mięśniową. Nad pojazdem pracowało około 30 osób. Projekt rozpoczął się w lutym 2018 roku. W przedsięwzięcie zaangażowali się studenci z czterech kół naukowych PW: Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów, Koła Naukowego Robotyków (oba koła działają przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa), Koła Naukowego ADek (działającego przy Wydziale Elektrycznym) i Międzywydziałowego Koła Naukowego SmartCity (działa przy Wydziale Inżynierii Lądowej). Z pomocą graficzną przyszedł Rafał Tomczak – student wzornictwa przemysłowego na ASP w Warszawie. Powstał biało-niebieski bolid o długości 2,4 m, wadze 110 kilogramów i możliwej do osiągnięcia prędkości 30 km/h.
Celem projektu jest uchronienie bagażu przed kradzieżą w czasie, gdy właściciel śpi bądź opuszcza na chwilę przedział w pociągu. O incydencie poinformuje zdalny alarm.
Zespół Lodz Solar Team od 5 lat z sukcesami pracuje nad konstrukcją pojazdów napędzanych energią słoneczną. Eagle Two jest napędzany dwoma silnikami BLDC o łącznej mocy 10 kW, zasilanymi energią zmagazynowaną w baterii o pojemności 60 kWh, umieszczonej w podłodze pojazdu. System pozwala na przejechanie rekordowego dystansu 2400 km na jednym ładowaniu! Na dachu samochodu zamontowane zostały nowoczesne panele fotowoltaiczne o wysokiej odporności na uszkodzenia oraz imponującej sprawności, przekraczającej 23 proc. Zarówno karoseria, jak i wnętrze pojazdu zostały dopracowane we współpracy ze studentami łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych. W prestiżowym wyścigu samochodów elektrycznych zasilanych energią słoneczną Bridgestone World Solar Challenge 2019 w Australii zajął 2. miejsce w klasyfikacji praktyczności pojazdów. Zespół z Politechniki Łódzkiej jako jedyny reprezentował Polskę w tych zawodach.
Kładka stworzona przez studentów Wydziału Górnictwa i Geoinżynierii AGH ma 7 m długości i ok. 2 m szerokości i jest w stanie utrzymać ciężar do 500 kg. Rozłożenie ważącego niemal tonę mechanizmu trwa 20 sekund. Model składa się z 6 drewnianych segmentów i 24 stalowych ramion poruszanych za pomocą dwóch siłowników hydraulicznych. Możliwe jest także zwiększenie ilości elementów stanowiących konstrukcję nośną kładki, dzięki czemu jej zastosowanie rośnie i zmienia się w zależności od potrzeb. Projekt jest nietypowym w budownictwie połączeniem mechanizmu ruchomego z konstrukcją zwykle nieruchomą, jaką jest pomost dla pieszych czy pojazdów. W przyszłości rozbudowany i ulepszony model mógłby pełnić funkcję przejścia dla pieszych np. w miejscu zerwanego mostu, czy być elementem np. ogrodu botanicznego, obszarów chronionych bądź parków narodowych, gdzie budowa stałych konstrukcji jest niemożliwa. Rozwiązanie studentów może być alternatywą w przeprawie w sytuacji, gdy różnica wysokości między przeszkodą, a lądem jest zbyt mała, by wybudować stały most lub gdy jego budowa jest nieopłacalna. Obecność kładki nie jest uciążliwa dla poruszania się np. statków czy innych jednostek pływających.
MK