System finansowania wszystkich szk wyszych na jednakowym poziomie (...) jest na dusz met nie do utrzymania. Koszty ksztacenia s rne, bo prowadzenie dziaalnoci naukowej na najwyszym poziomie przecie kosztuje. (...) Wszystkie kraje, jeeli chc ksztaci pewn grup na najwyszym poziomie, to finansuj dobrze szkoy, ktre takie wyksztacenie gwarantuj. (...) Nie powinno si to odbywa kosztem innych uczelni, ale jeli nakady na szkolnictwo wysze i nauk maj wzrasta, to bez sensu byoby dzieli je wszystkim po rwno. W nauce zdecydowalimy, e s instytuty kategorii A, B, C i D, a tak samo jest przecie w edukacji. Czas spojrze prawdzie w oczy. Algorytm musi bra to pod uwag.
(...) dla wielu pracownikw uczelni i instytutw uwiadomienie sobie, e istnieje cay rozbudowany system stopni i tytuw naukowych (...) staje si powanym problemem, z ktrym nie potrafi sobie poradzi. Z czego to si bierze? Ot, jak ju wspomniaem, kariera, rozwj, sukces, awans s obecne w kadej dziaalnoci ludzkiej. Kada organizacja, kada profesja wie si zawsze z tym, e ludzie (...) chc mie przed sob jak drog kariery. Chc dostrzega wyranie zarysowane cele, do ktrych dc, bd si realizowali ambicjonalnie i speniali zawodowo. Model awansu naukowego jest jednak szczeglnie zoony, dlatego e splata si tu, jak w ognisku soczewki, wiele sfer motywacyjnych i wiele w zwizku z tym narosych emocji.
Rozwj miast zmieni zupenie charakter zlewni, czyli powierzchni, po ktrej woda deszczowa spywa. Coraz bardziej j uszczelniamy. Pokrywajc ziemi betonem, a wycinajc ziele, zmniejszamy jej zdolnoci do transpiracji. To ogranicza drastycznie naturalne zdolnoci zatrzymywania wody w zlewni. Caa woda opadowa wlewa si zatem w krtkim czasie do sieci ciekowej, a ta, zbudowana sto lat temu, jest za mao wydolna. Miasta przedwojenne byy tak projektowane, e nawet w ich rodku utrzymywano skwery i te skwery miay zagbienia, w ktrych zbieraa si woda opadowa i powoli wsikaa. (...) Teraz wszystkie zostay zabudowane, powstao wiele duych parkingw i zlewnia miejska diametralnie si zmienia.
Art. 94. ust. 1 (Prawa o szkolnictwie wyszym – red.) okrela przeznaczenie dotacji od roku 2007 – tylko na studia stacjonarne. Natomiast art. 99 ust. 2 ogranicza wysoko pobieranych opat za wiadczone usugi edukacyjne od studentw studiw niestacjonarnych do wysokoci ponoszonych kosztw. Dotacja podmiotowa zamieni si w dotacj przedmiotow. Na podstawie zapisw wymienionych artykuw moemy stwierdzi, e studia niestacjonarne nie mog przynosi zyskw, a studia stacjonarne finansowane bd z dotacji resortowej. Co naley uczyni, jeeli otrzymana dotacja nie pokryje w caoci kosztw ksztacenia na studiach stacjonarnych, skutkujc na koniec roku finansowego strat lub odwrotnie, gdy koszty bd nisze i uczelnia wykae zysk?