FELIETON REDAKCYJNY
Ściśle tajne
Kronika
Notatki Przewodniczącego KBN
|
Korzyści i zagrożenia - Andrzej Wiszniewski |
Notatki Przewodniczącego RGSzW
|
Przekonanie o pełnym zrozumieniu - Andrzej Pelczar |
Notatki Przewodniczącego KRUN
|
Obraz doprawdy imponujący
- Krzysztof Pawłowski |
Zapowiedzi konferencji naukowych
Każdy system wulgaryzuje się
|
- rozmowa z prof. Bogdanem Marcińcem, wiceprzewodniczącym KBNrozmowa z ks. prof. A. Szostkiem, rektorem-elektem KUL |
Geografia akademicka
|
o lokalizacji szkół wyższych
- Ludwik Haligowski |
Nieuniknione procesy
|
o przestrzeganiu prawa na uczel
- Jacek Wódz |
Agora
Brak wyobraźni czy odwagi?
|
- Andrzej Kajetan Wróblewski o propozycjach "żółtej książeczki" |
Powrót do Europy
Tradycja humanistyczna
Europa wiedzy
|
- europejskie trendy w kształceniu inżynierów Andrzej Filipkowski |
Polemiki
Prowokacja?
Wotum zaufania
Studia za granicą
Kto płaci?
Skończyć z dominacją
|
- o tożsamości Śląska
Piotr Kieraciński |
Nauka i gospodarka
W oku cyklonu
|
- Piotr Kieraciński
o nowoczesnych metodach spalania |
Portrety dyscyplin
Dziedzina wciąż egzotyczna
|
- Henryk Grabowski nauki o kulturze fizycznej |
Pomniki uczonych polskich (31)
Pomnik Mikołaja Kopernika
w Chorzowie II str. okł.
Gwiazdy i meteory
Klasyfikator umiejętności
(Józef Łęski)
Rody uczone (21)
Strzembosze
Tłumaczyć świat
|
- Jan Blinowski o ignorancji w dziedzinie fizyki |
Poczta elektroniczna
Prawo Sieci
Esej
Mądrzy nie są uczeni, a uczeni
nie są mądrzy
|
- Mariola Bartosiak-Tomusiak |
Recenzje
Sowizdrzał
Odcinki-docinki
|
Impuls wyzwolenia - Wojciech Chudy |
Wyznania szalonego humanisty
|
Wielki wybuch antygrawitacji - Leszek Szaruga |
|
Każdy system się w końcu wulgaryzuje, jak mówią matematycy. Doszło do tego, że bardzo rzadko przyznawano kategorię C,
a głównie A i B. Placówki Polskiej Akademii Nauk mają w większości kategorię A, ale to nie dziwi - w końcu taka powinna być pozycja Akademii, która zajmuje się tylko nauką. Obecnie chcemy promować osiągnięcia w przeliczeniu na pracowników. Chcemy aby 70 proc. tych środków było rozdzielane na podstawie sparametryzowanych osiągnięć placówek.
Rozmowa z prof. Bogdanem Marcińcem, wiceprzewodniczącym KBN |
Uważam, że formuła Rady Głównej przeżyła się już, zwłaszcza że sposób wyboru jej członków, według jakichś aptekarsko ustalonych procentów dla różnych typów uczelni oraz rodzaju pracowników i studentów, jest dla mnie parodią dojrzałej demokracji. Sądzę, że nie ma już potrzeby utrzymywania Rady Głównej i należy ograniczyć się wyłącznie do Konferencji Rektorów, jako jedynej reprezentacji środowiska do rozmów z władzami. Rektorzy nie są nam wszak narzucani z góry, lecz wybierani przez środowisko. W dojrzałej demokracji przedstawicielskiej takim właśnie ludziom towarzyszy zaufanie środowiska.
Prof. Andrzej Kajetan Wróblewski krytycznie o projektach
reform szkolnictwa wyższego zawartych w "żółtej książeczce"
|

Jestem za normalnością polskich uniwersytetów, a oznacza to - poza wszystkim innym - obecność w nich teologii i teologów, ale takich, którzy podlegają obowiązującym takim regulacjom prawnym, procedurom kwalifikacyjnym oraz normom i ocenom, jakim podlegają wszyscy pozostali członkowie społeczności uniwersyteckiej. (...) Jestem również za obecnością w uniwersytecie teologii, ale takiej, która nie będzie usiłowała narzucić innym uniwersyteckim dyscyplinom katolickich prawd i sposobów dochodzenia do nich.
Prof. Zbigniew Drozdowicz pisze o kondycji oraz miejscu teologii
i filozofii wśród dyscyplin uniwersyteckich w Polsce |
Jeśli pragniemy utrzymać tempo rozwoju szkolnictwa wyższego, zachować jego szeroką dostępność oraz podwyższać jego jakość, należy pozwolić uczelniom pobierać czesne, a jednocześnie stworzyć studentom realistyczną i szeroko rozbudowaną formę zasiłków oraz możliwości zaciągania i spłaty pożyczek na dogodnych warunkach. Rozwój szkolnictwa wyższego w USA czy Kanadzie pokazuje, że nie musi ono być bezpłatne, aby było masowe. W żadnym wypadku potrzeba bardziej realistycznego rozłożenia obowiązków w zakresie finansowania szkolnictwa wyższego nie powinna być interpretowana jako furtka do pomniejszania odpowiedzialności finansowej państwa. Jest i pozostanie ono głównym "inwestorem"w tym przedsięwzięciu.
O próbach rozwiązania problemu współpłatności za studia
w niektórych krajach europejskich pisze dr Jan Sadlak z UNESCO |
Powiązanie z profesjonalizacją studiów zaślepiło nas na ich autentyczne walory. A przecież już raport Faure'a przekonuje, iż powinniśmy się "uczyć, aby być". Czy szkolnictwo wyższe nie podlega tej nowoczesnej dyrektywie? Myślę, że trzeba by iść śmiało w kierunku stwarzania warunków ocalających bezinteresowne potrzeby kształcenia. Pojednanie racji rozumu z humanistycznymi wartościami to ważne wyzwanie dla edukacji. Budowanie w świadomości jednostki znaczenia tak rozumianego "bycia mądrym"uważam wręcz za imperatyw edukacyjny.
Dr Mariola Bartosiak-Tomusiak upomina się o potrzebę
kształcenia "mądrego", a nie wyłącznie "opłacalnego" |
Zdrowych, pogodnych
i budujących duchowo
Świąt Wielkiejnocy
oraz radosnego Dyngusa
życzy Czytelnikom
Redakcja
|
|