Strona główna „Forum Akademickiego”

Archiwum z roku 2003

Spis treści numeru 10/2003

paxdziernik/2003
Październik 10/2003

Spis treści
 

FELIETON REDAKCYJNY

Kto to zrobi?
– Grzegorz Filip

INFORMACJE

Kronika

Z prac KRASP
  O czym mówiono w Berlinie? 
– Franciszek Ziejka

Z życia Akademii
  Zmiany w PAN  
– Piotr Kossobudzki

Notatki przewodniczącego RGSzW
  Waga standardów
– Jerzy Błażejowski

Ogłoszenia o pracy

Zapowiedzi konferencji naukowych

PRZEGLĄD AKADEMICKI I NAUKOWY

Rozmowa Forum

Zmienić obraz nauki
   – rozmowa z prof. M. Bartosikiem, 
wiceministrem nauki

Agora

Badania, dydaktyka, habilitacja
  – Ryszard Sobczak
O projekcie ustawy „Prawo o szkolnictwie wyższym”

Życie akademickie

W tyle za wszystkimi 
– Tadeusz Sławek
Komisja Wspólnot Europejskich o edukacyjnej konkurencji z USA

Z perspektywy menedżera i profesora
  – Przemysław Deszczyński
Programy studiów ekonomicznych 
a wymagania rynku pracy

O resztę zadba rynek 
  – Andrzej Czechowski
Zintegrowane systemy zarządzania edukacją

Studia transgraniczne w Uniwersytecie Nysa
  – Maciej Pawłowski, Jan Skonieczny
Przykład internacjonalizacji nauczania i wzmacniania więzi społecznych regionu

Z archiwum nieuczciwości naukowej (19)

Prosto z życia 
– Marek Wroński
O kupowaniu prac magisterskich i doktorskich

Czytelnia czasopism

BADANIA NAUKOWE

W zastępstwie wzroku
– Mariusz Karwowski
O pomocach dydaktycznych dla niewidomych uczniów i studnetów

W piaskach Lubelszczyzny 
– Piotr Kieraciński 
Wykopaliska prowadzone niedaleko Lublina

W STRONĘ HISTORII

Pomniki uczonych polskich (89)

Pomnik Staszica w Starachowicach
  – Grzegorz Filip

Rody uczone (79)

Wiano pani Marii 
  - Magdalena Bajer
Huberowie, Piechotkowie...

Kartki z dziejów nauki w Polsce (47)

Dwa skrzydła 
  – Piotr Hübner
Rozdział nauk ścisłych i przyrodniczych od nauk humanistycznych

Gwiazdy i meteory

Wileński anatom
  – Monika Szabłowska
Ludwik H. Bojanus, lekarz, weterynarz, anatom, embriolog

OKOLICE NAUKI

Esej

Prawo z ulicy i z uniwersyteckiej katedry
  – Janusz Dunin
O odpowiedzialności narodu za zbrodnie jego przedstawicieli

Poczta elektroniczna

Obyś uczył...
  – Paweł Misiak
Rynek i tradycyjne wartości w programach nauczania

Recenzje
  Mała księga Wielkiego Wybuchu
Instytucja akademicka
Etyka w nauce
Kościół i nauka
Hieronim

FELIETONY

Szkiełko w oku

Niedaleka pada jabłko od jabłoni 
  – Piotr Müldner-Nieckowski

Na marginesach nauki

Granice możliwości
  – Leszek Szaruga

Zmienić obraz nauki

 Jesteśmy w przededniu wejścia do Unii Europejskiej, a to stawia przed nami zupełnie nowe wyzwania i trzeba się na nie przygotować. Potrzeba nowego spojrzenia na polski system finansowania i prowadzenia badań. (...) Nade wszystko musimy ukierunkować środowiska naukowe na pozyskiwanie środków pozabudżetowych z UE już od 2004 roku i to jest jednym z zasadniczych celów zmian. We wszystkich krajach Unii decyzje dotyczące finansowania badań naukowych podejmują ministrowie nauki. Obowiązuje w demokracji zasada jednoosobowego podejmowania decyzji i jednoosobowej odpowiedzialności za te decyzje. Chcąc być partnerem krajów Unii, musimy mieć podobną strukturę.

Rozmowa z prof. Markiem Bartosikiem, wiceministrem nauki

 

Badania, dydaktyka, habilitacja

Atutem, który proponuję wykorzystać do skutecznego rozwiązania problemu wieloetatowości, jest często podkreślana autonomia uczelni akademickich. Do niej odwołujemy się chętnie, gdy chodzi o nasze prawa, inne niż godziwe stawki. (...) Ale ten mocny fundament szkolnictwa akademickiego był też zawsze ściśle związany z samodzielnością finansową uczelni i troską jej władz o znalezienie środków na funkcjonowanie. (...) Trzeba pamiętać, że rektor autonomicznej uczelni jest po to, by te pieniądze zdobyć, a nie tylko dostać. Nie oznacza to wcale, że ma je zdobyć „własnoręcznie” (osobiście) i dla wszystkich. Oznacza to, że musi stworzyć warunki organizacyjne, w których pieniądze dla uczelni będą zdobywać jej pracownicy, a w szczególności nauczyciele akademiccy. 

Dr inż. Ryszard Sobczak proponuje rozwiązania reformujące funkcjonowanie polskich uczelni 

   

W tyle za wszystkimi

Europa Zachodnia obawia się (...) oddalającej się Ameryki jako formacji kulturowej, która znacznie lepiej niż Europa wykorzystuje zasoby intelektualne człowieka oraz potrafi znaleźć skuteczne sposoby finansowania nader kosztownych procedur prowadzenia badań i ich praktycznego wykorzystania. Zamożne społeczeństwa Zachodu niepokoi pogłębiający się dystans między Europą a Stanami Zjednoczonymi, dystans, który może oznaczać nie tylko upodrzędnienie nauki europejskiej, ale coś znacznie bardziej niebezpiecznego – wyjałowienie społeczne wywołane emigracją i ucieczką mózgów do krajów pozaeuropejskich. W ten sposób (...) Europa stałaby się obszarem pozbawionym inwencji i inicjatywy, a zmniejszając swoją kreatywność emanowałaby coraz mniej tego, co nieprecyzyjnie można by nazwać „ciepłem kulturowym”. 

O sensowności konkurencji między nauką i szkolnictwem wyższym Europy Zachodniej i USA pisze prof. Tadeusz Sławek

 

W piaskach Lubelszczyzny

Są to największe prace archeologiczne, jakie prowadzi się na Lubelszczyźnie. Równocześnie eksploatowane są trzy stanowiska. W obrębie inwestycji znaleziono ich w sumie dziewięć, ale umowa z inwestorem przewiduje przekopanie jedynie tych, które znajdą się pod drogą. – Poza obrębem obwodnicy udało nam się stwierdzić obecność starszych kultur, ze środkowej epoki kamienia, czyli 12 tys. lat temu, a także ślady naszych przodków Słowian z VIII wieku – mówi Rejniewicz. Pod koniec prac odkryto obiekty z wczesnego neolitu, związane z osadnictwem ludności, która przybyła na te tereny znad Dunaju, m. in. malowane i angobowane fragmenty ceramiki. 

O wykopaliskach archeologicznych obok Piask na Lubelszczyźnie pisze Piotr Kieraciński 

   
 

Komentarze